زلال ترین

اس ام اس

زلال ترین

اس ام اس

ناباروری در مردان

ناباروری در مردان

ناباروری در مردان ،ناباروری در مردان+pdf،ناباروری در مردان درمان دارد؟،ناباروری در مردان Ppt،ناباروری مردان در طب سنتی،علائم ناباروری در مردان،تشخیص ناباروری در مردان،مشکلات ناباروری در مردان،مشکل ناباروری در مردان،ناباروری ثانویه در مردان،علل ناباروری در مردان Pdf،ناباروری مردان Pdf،ایا ناباروری مردان درمان دارد،ایا ناباروری در مردان درمان دارد

ناباروری در مردان ،ناباروری در مردان+pdf،ناباروری در مردان درمان دارد؟،ناباروری در مردان Ppt،ناباروری مردان در طب سنتی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد ناباروری در مردان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.ناباروری عبارت است از این که یک زوج پس از گذشت یک سال از ازدواج‌شان، بدون پیشگیری از بارداری و با وجود رابطه جنسی منظم، باردار نشود.

ناباروری مردان چیست

ناباروری مردان به معنای ناتوانی یک مرد از باردار کردن زنی دارای توانایی فرزندآوری است. مشکل ناباروری مردان بین ۴۰–۵۰٪ از کل مشکلات ناباروری را تشکیل می‌دهد. این مشکل تقریباً ۷٪ از مردان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ناباروری در مردان معمولاً ناشی از نقایصی در مایع منی است و کیفیت مایع منی به عنوان معیار جایگزین میزان باروری مردان استفاده می‌شود.

تعریف ناباروری در مردان

ناباروری، عقیم بودن و یا سَتَرْوَنی، به ناتوانی در باردارشدن بعد از یک سال داشتن رابطه جنسی محافظت‌نشده گفته می‌شود. تقریبا حدود یک سوم از موارد ناباروری مربوط به مردان و یک سوم هم مربوط به زنان می‌باشد. در سایر موارد نیز ناباروری به دلیل عوامل ناشناخته و یا در اثر مشکلات توام هر دو جنس به وجود می‌آید. ناباروری و نازایی مشکل تقریبا ۱۵ درصد زوج ها می‌باشد که حدود نصف این نازایی‌ها به دلیل ناباروری مردان است. حدود ۴۴‌ درصد از تمامی مردان نابارور با میانگین سنی ٣٨‌سال علاوه بر مشکلات اسپرم، مبتلا به مشکلات سلامتی دیگر مانند داشتن بیماری‌های دستگاه گردش خون، فشار خون بالا، بیماری شریانی و بیماری‌های قلبی بودند. ناباروری در مردان به دلیل تولید کم اسپرم، ناقص بودن یا بی‌حرکتی اسپرم و یا انسدادی که جلوی رهایی اسپرم را میگیرد، به وجود می‌آید. بیماری‌ها، صدمات، مشکلات مزمن قلبی، شیوه و سبک زندگی و سایر عوامل می‌توانند بر ناباروری تاثیر داشته باشند.

آمار ناباروری

معمولا اختلالات باروری به طور مساوی بین زنان و مردان توزیع می‌شود. یعنی فاکتورهای زنانه و مردانه به یک اندازه در این قضیه دخیل هستند. معمولا در فرهنگ ما زوج‌های نابارور با هم برای درمان مراجعه نمی‌کنند. هرچند درمان‌های جدید بر این اصل استوار است که زن و مرد باید با هم برای درمان مراجعه کنند. در زنان، اختلالات باروری با اختلالات تخمک‌گذاری، اختلالات رحم، اختلالات لوله‌های رحمی و اختلالات هورمونی همراه شده است یعنی اشکال یا ایراد در هر یک از این اعضا می‌تواند باعث ناباروری زنان شود. زنانی که اختلالات هورمونی، عادت ماهانه نامنظم و پرمویی دارند، این‌ها می‌تواند نشانه‌ای از امکان ناباروری در آن‌ها باشد.

رژیم غذایی ناباروری در مردان

دیده شده بعضی از موادغذایی که رادیکال‌های‌ آزاد تولید می‌کنند بر باروری اثر منفی دارند و برعکس مواد غذایی که جلوی رادیکال‌های آزاد را می‌گیرند بر باروری اثر مثبت دارند. مثلا ویتامین E و C اثرات مثبتی بر اسپرم‌سازی دارند، آن هم به دلیل کنترل رادیکال‌های آزاد.

تشخیص ناباروری در مردان با آزمایش خون

آزمایش خون ممکن است برای تعیین میزان هورمون‌های تولید مثلی مهم شما انجام شود. بعضی از مهم‌ترین این هورمون‌ها شامل هورمون محرک فولیکول‌ها (FSH)، آندروژن‌ها (تستوسترون)، هورمون جسم زرد (LH) و پرولاکتین می‌باشد.

تشخیص ناباروری در مردان با آزمایش ژنتیک

اگر تعداد اسپرم‌های شما خیلی کم باشد، ممکن است به خاطر ناهنجاری‌های کروموزومی خاصی باشد که توانایی تولید اسپرم شما را تحت تأثیر قرار داده است. وجود این نوع ناهنجاری‌های کروموزومی را می‌توان با استفاده از یک آزمایش خون که در آزمایشگاه‌های مجهز و مخصوصی انجام می‌شود، تشخیص داد. علاوه بر آن، چندین آزمایش ژنتیکی مخصوص دیگر هم وجود دارد که بسته به سوابق و نتایج آزمایش‌های شما ممکن است برایتان توصیه شود.

ناباروری در مردان ،ناباروری در مردان+pdf،ناباروری در مردان درمان دارد؟،ناباروری در مردان Ppt،ناباروری مردان در طب سنتی

مردان در معرض خطر ناباروری

در مردان، بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند باعث ناباروری شود. اولین آن‌ها اختلال توانایی جنسی است. شرط لازم برای باروری طبیعی، رابطه جنسی منظم است. بعضی از دلایل ناباروری در مردان عبارتند از: بیماری‌های دوران کودکی مثل جراحی‌هایی که اطراف بیضه انجام می‌شود، بالا بودن بیضه و بیماری واریکوسل (به‌عنوان شایع‌ترین عامل ناباروری که قابل درمان است)، اختلالات هورمونی به صورت اختلال در هورمون‌های هیپوفیز یا هورمون‌های جنسی، رشد نامناسب بیضه‌ها، اختلالات ژنتیک مثل کوچک‌بودن بیضه، برخی عفونت‌های مزمن که در عملکرد بیضه اختلال ایجاد می‌کند مثلا «سل» که لوله‌های انتقال‌دهنده اسپرم را از بین می‌برد، برخی داروها، برخی عفونت‌های دستگاه تناسلی مثل سوزاک به شرطی که موجب تنگی مجرا شود و مانع خروج شود و بیماری‌های تب‌دار طولانی‌مدت که بر نطفه‌سازی تاثیر می‌گذارد‌ علت آن است که اسپرم در بیضه در درجه حرارتی پایین‌تر از درجه حرارت بدن فعالیت پیدا کند و این حرارت بالا و طولانی‌مدت باعث از بین‌رفتن اسپرم‌ها شود. برخی از بیماری‌های ژنتیک و بیماری‌هایی که با اختلالات بویایی و هورمونی همزمان هستند.بعضی از بیماری‌ها که موجب ایجاد ترشحات غلیظ در بدن می‌شوند، سرفه‌های خشک، اختلالات ریوی و اختلالات بیضوی به صورت ترشحات غلیظ و برخی از مشاغل. افرادی که در معرض مواد آسیب‌رسان به بیضه‌ها قرار دارند مثل انواع حشره‌کش‌ها وقتی به صورت مدام با آن تماس داشته باشند یا مثل کسانی که در کارخانه‌های تولید این مواد هستند یا سم‌پاش‌ها. نانوایی‌ که دائما در کنار تنورهای داغ قرار دارد. برخی مواد رنگی، سیگار و … هم می توانند تا حدی بر قدرت باروری تأثیر بگذارند.

نشانه های ناباروری در مردان

دم توانایی باردار کردن همسر

مشکلات در عملکرد جنسی همچون اختلال نعوظ (مشکل در نعوظ آلت جنسی و یا نگه داشتن نعوظ)

درد، ورم یا برجستگی در نواحی بیضه ها

کاهش موی صورت و یا بدن که می‌تواند نشان دهنده مشکلات هورمونی باشد

تعداد اسپرم کم تر از سطح نرمال (۱۵ میلیون اسپرم در هر میلی متر منی، یا ۳۹ میلیون اسپرم در هر انزال)

تشخیص ناباروری در مردان با آزمایش منی

نمونه‌ای از مایع منی باید به فاصله زمانی کوتاهی بعد از ساخته شدن و خروج آن (کمتر از چند ساعت) مورد آزمایش قرار گیرد. دقت کنید که لازم است حداقل ۴۸ ساعت و حداکثر ۵ روز قبل از آزمایش مایع منی از انزال آن جلوگیری کنید. در این آزمایش، جنبه‌های مختلفی از خصوصیات مایع منی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که بعضی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

حجم کل

تعداد اسپرم موجود در آن

میزان تحرک و سرعت اسپرم‌ها

مورفولوژی (شکل) اسپرم‌ها

سایر آزمایش‌های مربوط به مایع منی

اندازه‌گیری میزان فروکتوز در منی

تعیین شدت آبکی بودن منی

تعیین آنتی‌بادی‌های اسپرم

کشت مایع منی

بررسی قدرت نفوذ اسپرم

آزمایش نفوذ اسپرم در مخاط رحم

این آزمایش میزان توانایی اسپرم در نفوذ به درون مخاطی که به طور طبیعی در دهانه رحم زنان وجود دارد را اندازه‌گیری می‌کند. برای انجام این آزمایش، از مخاط دهانه رحم گاو برای شبیه‌سازی مخاط انسانی استفاده می‌شود.

درمان خانگی ناباروری در مردان

چندین روش که می‌تواند شانس فرزنددار شدن فرد نابارور را افزایش دهد شامل: افزایش تعداد رابطه جنسی در دوران تخمک گذاری همسر. اجتناب از مصرف لوسیون‌ها در هنگام رابطه جنسی چرا که ممکن است سرعت حرکت اسپرم را کم کنند.

درمان ناباروری در مردان با گردو

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا3 و آنتی‌اکسیدان‌ها است، تأثیر قابل‌توجهی در افزایش تحرک، جنبندگی و البته زیست‌پذیری و زنده ماندن اسپرم‌ها دارد. گردو حاوی سلنیوم بالا است و از طرفی جریان خون به اندام‌های جنسی را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر قدرت گردو در کیفیت عملکرد و جنبندگی اسپرم‌ها، گردو با تأثیر بر چربی خون و کاهش سطح کلسترول عملکرد مغزی و قابلیت یادگیری را نیز افزایش می‌دهد. برای رسیدن به این تأثیرات مصرف روزانه 8 عدد گردو در روز می‌تواند مناسب باشد.

ناباروری در مردان ،ناباروری در مردان+pdf،ناباروری در مردان درمان دارد؟،ناباروری در مردان Ppt،ناباروری مردان در طب سنتی

ناباروری مردان شاغل در کارخانه شیشه و فولاد

در واقع ثابت شده حرارت‌های بالا می‌تواند باعث مختل‌شدن فرایند تولید اسپرم شود. در رابطه با جنسیت‌ هم در واقع کروموزم «Y» که عامل پسرشدن است خیلی ضعیف‌تر است و در مقابل استرس‌ و عوامل آسیب‌رسان به بیضه بسیار زود آسیب می‌بیند. حتی در میان جراحان که استرس زیادی دارند، دیده شده فرزندان دختر بیشتر است. یعنی استرس کار بر این کروموزوم‌ها‌ تاثیر گذاشته است. یعنی در مشاغل و موقعیت‌های پراسترس، کروموزم‌های «X» بیشتر امکان باروری می‌یابند و احتمال دختردار شدن فرد بیشتر است.

مراحل باروری در مردان

شما باید اسپرم های سالم تولید کنید. اسپرم باید با منی مخلوط شده و برای انزال آماده گردد. لازم است میزان کافی اسپرم در منی موجود باشد. اسپرم باید سکلی صحیح داشته و توانایی حرکت داشته باشد.

اصلاح رابطه زندگی برای درمان ناباروری در مردان

تغییر زمان برقراری رابطه جنسی

اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد، از قبیل سونا و اتاق‌های بخار

خودداری از مصرف توتون، ماریجوآنا و مصرف بیش از حد الکل

پوشیدن شورت و زیرشلواری‌های گشاد

نگه داشتن وزن در حد سالم و طبیعی

کاهش استرس و فشار روحی

همچنین می‌توانید با مشورت پزشک خود از مکمل‌های غذایی حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید.

درمان ناباروری مردان با طب سنتی

در بررسی ناباروری مردان، دو جنبه کمبود تستسترون و کمبود اسپرم بررسی می‌شود. متخصصان معتقدند که مصرف استروژن‌های گیاهی در پایین آوردن میزان استروژن در مردان و درمان ناباروری موثر هستند. بر همین اساس؛ استفاده از مواد غذایی مانند لوبیا سبز، باقلا و سویا در درمان ناباروری مردان بسیار موثر است. هورمون‌های موجود در مواد غذایی مربوط به دام و مصرف بی‌رویه کودهایی که برای تقویت گیاهان به کار برده می‌شود، علت اصلی اشکال در میزان هورمون تستسترون در بدن هستند. در واقع باقیمانده استروژنی که در مواد غذایی هست وارد بدن می‌شود و تأثیرات مضری را بر روی هورمون‌های مردانه می‌گذارد. از طرفی برخی مرغداری‌ها برای اینکه مرغ‌ها زودتر گوشتی و پروار شوند به مرغ‌ها هورمون تزریق می‌کنند که در نهایت این مواد وارد بدن شده و موجب اختلالات هورمونی می‌شود. به گفته متخصصان امر، برای خنثی‌کردن این هورمون‌ها که در ناباروری مردان هم مؤثر است از فیتو استروژن‌های گیاهی استفاده می‌شود که ممکن است در ابتدای امر عجیب به نظر برسد که برای درمان میزان استروژن دوباره از استروژن استفاده میشود ولی با استروژن گیاهی در واقع میزان استروژن را به روش علمی در بدن پائین می‌آورند. مواد غذایی که لگوم دارند مانند باقلا، لوبیا سبز و سویا که جزو این گروه هستند استروژن گیاهی دارند که در پائین آوردن میزان هورمون استروژن بسیار موثرند. چه با افزایش شیوع اختلالات بارداری و ناباروری در میان زوج‌های جوان تلاش برای پیدا کردن بهترین راه حل درمانی بیش از پیش ادامه دارد. تقریباً 50 درصد ناباروری‌ها علت مردانه داشته و نیازمند درمان پدر هستند. برای مثال یکی از شایع‌ترین مشکلات در مردان تعداد کم اسپرم‌ها و البته ضعیف بودن اسپرم‌ها است. از میان هر 25 مرد یک نفر اختلال کم بودن تعداد اسپرم‌ها را دارد. فاکتورهای سبک زندگی نظیر استرس، چاقی، و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند بر تعداد و فعالیت اسپرم‌ها تأثیرگذار باشد. اگر شما و همسرتان قصد داشتن فرزند را دارید، تغییرات تغذیه‌ای روش خوبی برای تضمین سلامت باروری است. در واقع تغییرات رژیم غذایی به تولید اسپرم‌های سلامت و قوی کمک خواهد کرد.

درمان ناباروری در مردان با سیر

سیر یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش تولید اسپرم‌ها و تقویت اسپرم‌های تولیدی است. سیر که امروزه به عنوان یک ماده غذایی موثر در روابط جنسی شناخته‌ شده، حاوی سلنیوم است؛ آنتی‌اکسیدانی که برای جنبندگی و تحرک اسپرم‌ها ضروری است و آلیسین، ترکیبی که از اسپرم‌ها محافظت کرده و چرخه‌ی هورمون‌های جنسی در اندام‌های جنسی مردان را تقویت می‌کند. برای رسیدن به تأثیرات کمکی سیر در این زمینه شروع مصرف با 1 تا 2 حبه سیر در روز می‌تواند مناسب باشد.

درمان ناباروری در مردان با شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست که با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و با دفاع از بدن در مقابل این رادیکال‌های مهاجم از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند. از طرف دیگر از آنجایی که رادیکال‌های آزاد تأثیر مهمی در تخریب اسپرم‌ها و مجاری تقویت‌کننده اسپرم‌ها در بیضه دارند، مصرف شکلات تلخ می‌تواند کمک درمان موثری در درمان اختلالات باروری در مردان در نظر گرفته شود. آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین در توت سیاه، زغال‌اخته، قره قاط و انار به میزان زیادی وجود داشته و سلامت قلب را تامین می‌کند. البته این میوه‌ها سطوح بالای پلی‌فنل‌ها و فلاون‌ها را دارا می‌باشند. به همین خاطر است که مصرف روزانه یک تکه شکلات تلخ را برای تامین سلامت قلب و عروق و نیز سلامت اسپرم در مردان توصیه می‌کنیم.

ناباروری در مردان ،ناباروری در مردان+pdf،ناباروری در مردان درمان دارد؟،ناباروری در مردان Ppt،ناباروری مردان در طب سنتی

شایع‌ترین علت در ناباروری مردان

شایع‌ترین بیماری قابل درمان در ناباروری آقایان «واریکوسل» است. این بیماری عبارت است از واریس عروق بیضه، مانند پیرمردان و پیرزنان دچار واریس عروق پا می‌شوند و پاهای‌شان ورم می‌کند و خون به خوبی در عروق پای‌شان حرکت نمی‌کند. در پسران جوان هم ممکن است این اتفاق برای بیضه‌ها پیش بیاید و نتواند خون را به خوبی تخلیه کند، این ماندن طولانی‌مدت خون در بیضه‌ها باعث می‌شود درجه حرارت بالا برود و اختلالات هورمونی به همراه داشته باشد. این عوارض باعث می‌شود اسپرم‌سازی خوب انجام نشود. این اختلال در اسپرم‌سازی، فرد را مستعد ناباروری می‌کند. گاهی دیده می‌شود که اصلا نطفه‌ای شکل نمی‌گیرد، به همین دلیل مجبور هستیم از بافت بیضه نمونه‌برداری انجام بدهیم که آیا اسپرم در داخل بیضه وجود دارد یا نه؟ اگر‌درنمونه‌برداری از مردی اسپرم پیدا کنیم حتی اگر کم یا ضعیف هم باشد، خوشحال می‌شویم چون راه‌های درمان زیادی وجود دارد تا این مشکل برطرف شود ولی اگر در نمونه‌برداری از بیضه هم، اسپرم دیده نشد، یعنی این‌که این آقا توان باروری ندارد یعنی خودش نمی‌تواند عامل بارداری همسرش باشد.

علایم ناباروری مردان چیست؟

علامت اصلی ناباروری مردان، عدم توانایی باردارکردن همسر بعد از تلاش‌های پی‌درپی است. مشکلات اساسی همچون اختلالات ارثی، عدم تعادل هورمونی و یا مشکلی که باعث بسته‌شدن مسیر اسپرم‌ها می‌شوند، می‌توانند نشانه‌هایی داشته باشند، این نشانه‌ها شامل: مشکلات در عملکرد جنسی همچون اختلال نعوظ (مشکل در نعوظ آلت جنسی و یا نگه داشتن نعوظ) درد، ورم یا برجستگی در نواحی بیضه‌ها کاهش موی صورت و یا بدن که می‌تواند نشان دهنده مشکلات هورمونی باشد تعداد اسپرم کم‌تر از سطح نرمال (۱۵ میلیون اسپرم در هر میلی متر منی، یا ۳۹ میلیون اسپرم در هر انزال)

درمان ناباروری در مردان با مارچوبه

مقادیر بالای ویتامین C در مارچوبه، آن را به یک محافظ قوی برای جلوگیری از اکسیداسیون اسپرم‌ها و نیز محافظت از سلامت غشاء سلول‌های بیضه تبدیل کرده است. از طرف دیگر ویتامین C در بدن به دلیل کاهش سطح رادیکال‌های آزاد قادر خواهد بود قدرت تولید و جنبندگی اسپرم‌های تولیدی را نیز افزایش دهد.

درمان ناباروری در مردان با آووکادو

از آنجایی که آووکادو سرشار از ویتامین E، ویتامین B6، و فولیک اسید است، افزایش تحرک و جنبندگی اسپرم با مصرف آووکادو، آن را به ماده غذایی مناسب برای افزایش باروری تبدیل کرده است.

درمان ناباروری در مردان با انار

انار بهترین تامین کننده سلامت اسپرم است. انار می‌تواند تمام بیماری‌ها، از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا اختلالات شمار اسپرم‌ها را درمان کند. به دلیل محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در انار، مصرف انار و آب انار قادر خواهد بود سطح ماده شیمیایی به نام مالون دی آلدهید را در خون کاهش دهد. این ماده شیمیایی اسپرم‌ها را تخریب می‌کند. همین ویژگی‌های انار است که آن را به یک ماده غذایی موثر در حفظ سلامت تولیدمثلی مردان تبدیل کرده است.

درمان ناباروری در مردان با موز

موز سرشار از آنزیمی به نام “بروملین” است. آنزیمی که نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های مردانه دارد. موز همچنین میوه‌ای سرشار از ویتامین B1، ویتامین A، و ویتامین C است که با افزایش استقامت و پایداری اسپرم‌ها قدرت باروری را در مردان افزایش می‌دهد.

ناباروری در مردان ،ناباروری در مردان+pdf،ناباروری در مردان درمان دارد؟،ناباروری در مردان Ppt،ناباروری مردان در طب سنتی 

تشخیص واریکوسل در ناباروری مردان

این مورد در بین پسران جوان به خصوص در سن بلوغ، بین 15 تا 25 سالگی دیده می‌شود، اگر این اختلال به موقع تشخیص داده شود و درمان صورت بگیرد از آسیب‌ به بیضه جلوگیری می‌کند. بهترین راه، تشخیص اولیه بیماری توسط خود فرد است. یعنی شیوه معاینه‌‌ را آموزش دهیم. فرد باید طناب دور بیضه را لمس کند و اگر در ناحیه زیرین شبکه‌ای کرمی شکل لمس کرد، مشکوک به بیماری واریکوسل است. نوع شدید واریکوسل را می‌توان از روی پوست تشخیص داد. شبکه‌ای مارپیچی روی پوست که برجسته است، از علائم این بیماری است.

علت ناباروری در مردان

واریکوسل

اوریون

عفونت‌های دستگاه تناسلی

مشکل انزال برگشت‌کننده

 بالا بودن بیضه

کوچک‌بودن بیضه

آنتی بیوتیک‌هایی که به اسپرم حمله می‌کنند

تومورهای سرطانی

بیضه‌های نازل نشده

اختلالات هورمونی

نقص مجرای اسپرم

نقص کروموزوم

بیماری‌های کبد

فیبروز کیستیک

سندرم کلاین فلتر

سندرم کارتاژنر

دیابت

آسیب‌های نخاعی

ام اس

تومورهای مغزی و تومورهای غده هیپوفیز

مشکل در رابطه جنسی همچون اختلال نعوظ و انزال زودرس

بیماری‌‌های دوران کودکی مثل جراحی‌ اطراف بیضه

بیماری‌های تب‌دار طولانی‌مدت که بر نطفه‌سازی تاثیر می‌گذارد

عوامل طبیعی ناباروری در مردان

استفاده از مواد مخدر و داروهای غیرمجاز؛ این مواد باعث کوچک‌شدن بیضه و کاهش تولید اسپرم می‌شوند مانند استروئیدهای آنابولیک و یا مصرف ماریجوانا و کوکائین که باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم می‌گردند. مصرف مشروبات الکلی؛ مصرف الکل می‌تواند باعث کاهش سطح تستوسترون، اختلال نعوظ و کاهش تولید اسپرم شود. مشکلات کبدی ناشی از مصرف الکل هم می‌تواند یکی دیگر از عوامل باشد. استعمال دخانیات؛ مردانیکه سیگار می‌کشند تعداد اسپرم کم تری نسبت به سایر مردان دارند. استشمام بوی سیگار دیگران هم می‌تواند تاثیر داشته باشد. مشکلات و فشارهای روحی؛ استرس می‌تواند باعث اختلال هورمونی شود. استرس شدید و یا طولانی مدت ممکن است باعث ناباروری شود. سوء تغذیه یا اضافه وزن؛ هر دو این عوامل می‌تواند باعث تغییرات سطح هورمونی که کاهش دهنده باروری هستند، بشود. دوچرخه‌سواری طولانی مدت هم به دلیل گرما و فشار واردشده به بیضه‌ها، ممکن است بتواند باعث نازایی گردد. کاهش طبیعی قدرت باروری که در اثر پیری و افزایش سن اتفاق می‌افتد.

تشخیص ناباروری در مردان

برای تشخیص بیماری ناباروری انجام آزمایش توسط پزشک و انجام آزمایش‌هایی بر روی اسپرم و خون ضروری است و بسته به شرایط، پزشک ممکن است سایر آزمایش‌ها را تجویز نماید. پزشک متخصص برای بررسی علل ناباروری مردان با توجه به شرایط بیمار، آزمایش آنالیز منی یا اسپرموگرام، سونوگرافی، آزمایش‌های هورمونی، تست‌های ارزیابی آسیب DNA اسپرم، آزمایش‌های ژنتیک، وازوگرافی یا عکس رنگی از لوله واز (منی‌بر) را تجویز می‌کند تا روش درمانی مناسب انتخاب یا ناباروری دائمی فرد مشخص شود.

درمان ناباروری در مردان با گوشت قرمز

گوشت قرمز بدون چربی، با ارایه مقادیر بالایی از زینک و پروتئین به بدن، ماده غذایی مناسبی برای افزایش قدرت باروری در نظر گرفته می‌شود. زینک ماده معدنی بسیار مهم در پیشگیری از اکسیداسیون و تامین سلامت اسپرم‌ها و همچنین پیشگیری از تبدیل هورمون تستسترون به استروژن و ایجاد اختلالات هورمونی مردانه دارد.

 

ناباروری در مردان ،ناباروری در مردان+pdf،ناباروری در مردان درمان دارد؟،ناباروری در مردان Ppt،ناباروری مردان در طب سنتی 

درمان ناباروری مردان ناشی از واریکوسل

درمان نهایی واریکوسل، جراحی است. 20 درصد پسران جوان از این بیماری رنج می‌برند و 20 درصد افرادی که واریکوسل دارند از ناباروری رنج خواهند برد. به همین دلیل، شناسایی افرادی که واریکوسل دارند اهمیت زیادی دارد. در اغلب موارد ناباروری مردان از طریق آزمایش‌ نطفه مختل که چند بار تکرار شده و هر بار نتیجه همین بوده، شناسایی می‌شود. بعد از بررسی آزمایش‌های مختلف، به دنبال دلایل آن هستیم و بسته به این‌که واریکوسل، اختلال بیضه، آیا اختلال هورمونی باشد، سعی در درمان آن می‌کنیم.

راههای پیشگیری از ناباروری در مردان

برخی از استراتژی‌های پیشنهاد یا پیشنهاد برای جلوگیری از ناباروری در مردان عبارتند از: پرهیز از سیگار کشیدن، زیرا به DNA اسپرم آسیب می‌رساند پرهیز از مصرف زیاد ماری‌جوانا و الکل اجتناب از قرارگیری بیضه‌ها در معرض گرمای زیاد حفظ دفعات مطلوب فعالیت جنسی: تعداد اسپرم می‌تواند با فعالیت جنسی هر روزه کاهش یابد و تحرک اسپرم هم می‌تواند به دلیل کم بودن فعالیت جنسی کاهش باید (با حداقل ۱۰ تا ۱۴ روز پرهیز از رابطه جنسی). پوشیدن محافظ بیضه یا بیضه‌بند در هر ورزشی از جمله بیسبال، بسکتبال، کریکت، لاکراس، هاکی، سافت‌بال، پینت‌بال، نمایش‌های سوارکاری، موتورسواری صحرایی، کشتی، فوتبال، کاراته یا دیگر ورزش‌های رزمی یا هر ورزشی که در آن یک توپ، پا، دست، زانو یا چوب می‌تواند با ناحیه بیخ ران تماس پیدا کند.

درمان ناباروری در مردان

روش‌های درمانی بسته به بیماری زمینه‌ای و شدت نقص باروری مرد متفاوت است. به علاوه، در هر مورد ناباروری، باروری زن نیز باید لحاظ شود. برای وضعیت‌های ناشی از عوامل پیش‌بیضه‌ای اغلب می‌توان از ابزارها یا مداخلات پزشکی استفاده کرد. ناباروری ناشی از بیضه‌ها معمولاً در برابر دارو مقاوم است. رویکردهای معمول شامل استفاده از اسپرم برای تلقیح داخل‌رحمی اسپرم، لقاح آزمایشگاهی یا لقاح آزمایشگاهی با استفاده از تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم است. در مورد لقاح آزمایشگاهی با تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم، حتی با تعداد کمی اسپرم هم می‌توان بارداری را ایجاد کرد. علل انسدادی ناباروری پس‌بیضه‌ای را می‌توان با جراحی یا لقاح آزمایشگاهی با تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم حل کرد. عوامل مربوط به انزال ممکن است با دارو یا تلقیح داخل‌رحمی اسپرم یا لقاح آزمایشگاهی قابل درمان باشند. ویتامین E به مقابله با استرس اکسیداتیو که با آسیب به دی‌ان‌ای اسپرم و کاهش تحرک اسپرم ارتباط داده شده، کمک می‌کند. یک ترکیب هورمونی-آنتی‌اکسیدانی ممکن است تعداد و تحرک اسپرم‌ها را بهبود دهد. با این حال، تنها شواهدی کم‌کیفیت و اندک وجود دارد که آنتی‌اکسیدان‌های خوراکی داده شده به مردان در زوج‌هایی که به دلیل ناباروری مرد یا کم‌باروری با علل ناشناخته تحت درمان با لقاح آزمایشگاهی بودند، به نرخ تولد بالاتر منجر شد. مشخص نیست که آیا این روش عوارض جانبی دارد یا نه

درمان هورمونی ناباروری در مردان

به‌کارگیری هورمون لوتئینه‌کننده (LH) (یا هورمون گنادوتروپین جفتی انسان) و هورمون محرکه فولیکول در درمان ناباروری ناشی از هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک بسیار مؤثر است. اگرچه این کار مورد بحث و مجادله است اما داروی ضد آندروژن کلومیفن سیترات (که استفاده دیگری دارد) نیز می‌تواند برای بالا بردن سطح گنادوتروپین هم مؤثر باشد. اگرچه آندروژن‌ّها برای اسپرماتوژنز و در نتیجه برای باروری مردان کاملاً ضروری هستند، اما مشخص شده که درمان با استفاده از تستوسترون برون‌زاد در مردانی که تعداد اسپرم کمی دارند ناموثر است. تصور می‌شود علت این امر آن است که برای مداخله در اسپرماتوژنز به سطوح بسیاری بالایی از تستوسترون موضعی در بیضه‌ّها نیاز است (غلظت تستوسترون در لوله‌ّهای منی‌ساز ۲۰ تا ۱۰۰ برابر بالاتر از سطوح گردشی آن است) و درمان با روش تستوسترون برون‌زاد (که به طور سیستماتیک انجام می‌شود) نمی‌تواند به این غلظت‌های موضعی بالا دست پیدا کند (حداقل نه بدون تجویز دوزهای بسیار فراتر از حد فیزیولوژیک). به علاوه، همان‌طور که در استفاده‌کنندگان از استروئیدهای آندروژنی/آنابولیک دیده شده (که تولید اسپرم در آنها تا حدی یا به طور کامل سرکوب شده)، درمان با روش تستوسترون برون‌زاد می‌تواند با سرکوب ترشح گنادوتروپین از غده هیپوفیز به باروری مردان آسیب رسانده یا آن را کاملاً سرکوب کند. این ناشی از آن است که سرکوب گنادوتروپین به کاهش تولید آندروژن بیضه‌ای منجر می‌شود (که خود باعث کاهش غلظت موضعی این هورمون در بیضه‌ّها می‌شود) و هورمون محرکه فولیکول هم مستقلاً برای اسپرماتوژنز حیاتی است. برخلاف هورمون محرکه فولیکول، هورمون لوتئینه‌کننده به غیر از القای تولید تستوسترون در بیضه‌ّها، نقش اندکی در باروری مردان دارد.[۱۰] معلوم شده‌است که استروژن، در برخی غلظت‌ها برای باروری/اسپرماتوژنز ضروری است. با این حال، خیلی بالا بودن سطح استروژن می‌تواند با سرکوب ترشح گنادوتروپین و درنتیجه کاهش سطح آندروژن داخل‌بیضه‌ای در باروری مردان مشکل ایجاد کند. به همین ترتیب، کلومیفن سیترات (یک ضد استروژن) و مهارکننده‌های آروماتاز مثل تسترولاکتون و آناستروزول در فایده‌رسانی به اسپرماتوژنز مؤثر شناخته شده‌اند. درمان با استفاده از ترکیب استروژن و تستوسترون با دوز پایین ممکن است در برخی مردان، از جمله مردانی که کم‌نطفگی شدید دارند، به بهبود تعداد و تحرک اسپرم‌ها کمک کند.

شایع ترین علت ناباروری در مردان

شایع‌ترین بیماری قابل درمان در ناباروری آقایان، واریکوسل است. واریکوسل به اتساع و تورم سیاهرگ‌های واقع در ناحیه بیضه‌ها گفته می‌شود. در بیماری واریکوسل، وریدهای دور بیضه متورم می‌شوند و اختلال اسپرم ایجاد می‌کنند. واریکوسل بیماری نسبتا شایعی است و ۲۰ درصد پسران جوان از آن رنج می‌برند. در عین حال ۲۰ درصد افرادی که واریکوسل دارند، دچار مشکل ناباروری هستند. البته واریکوسل همیشه باعث ناباروری نمی‌شود و شدت بیماری است که روی قدرت باروری تاثیر می‌گذارد. باید بدانید که بیماری واریکوسل، خود را در سنین بلوغ نشان می‌دهد و گاهی بدون علامت است و فرد در معاینه اتفاقی یا برای درمان ناباروری متوجه آن می‌شود. در برخی افراد نیز واریکوسل با علامت‌هایی مثل سنگینی و درد مختصر بیضه در یک طرف یا دوطرف بروز می‌کند.به گفته پزشکان متخصص؛ اگر این اختلال به موقع تشخیص داده شود و درمان صورت بگیرد، از آسیب‌ به بیضه جلوگیری می‌کند. با این حساب بهترین راه، تشخیص اولیه بیماری از سوی خود فرد است یعنی باید شیوه معاینه‌‌ را به آقایان آموزش داد؛ به این ترتیب که فرد باید طناب دور بیضه را لمس کند و اگر در ناحیه زیرین، شبکه‌ای کرمی شکل لمس کرد مشکوک به بیماری واریکوسل است. نوع شدید واریکوسل را می‌توان از روی پوست هم تشخیص داد. شبکه‌ای مارپیچی روی پوست که برجسته است، از علائم بیماری است. اگر واریکوسل به وسیله لاپاراسکوپی درمان شود، احتمال آن که اختلال ناباروری درمان شود و اسپرم به وضعیت عادی برگردد، زیاد است. ۵۰ درصد موارد در واریکوسل شدید هم با جراحی به بازگشت کامل قدرت باروری در فرد کمک می‌کند، اما در برخی موارد ناباروری درمان نخواهد شد.

الیگواسپرمی ایدیوپاتیک از علل ناباروری در مردان

می توان گفت این عامل رایج ترین علت ناباروری مردان است. این بیماری زمانی تشخیص داده می شود که تمام آزمایش ها طبیعی و نرمال باشند و هیچ علت خاصی برای ناباروری فرد پیدا نشده باشد.

دی اتیل بستیل استرول از علل ناباروری در مردان

استروژن سنتتیک که در دهه های 50 و 60 میلادی توسط زنان و برای جلوگیری از سقط جنین استفاده می شد، می تواند باعث پایین آمدن تعداد، کاهش تحرک و تغییر شکل اسپرم ها و کوچک شدن آلت مردانه، بیضه نزول نکرده (عامل خطرزا برای سرطان بیضه) و به طور کلی بیضه غیرطبیعی شود.

مشکلات سیستم ایمنی از علل ناباروری در مردان

هم زنان و هم مردان ممکن است نسبت به اسپرم واکنش ایمنی نشان دهند. مجادله زیادی در مورد میزان شیوع این مشکل وجود دارد. واکنش ایمنی به اسپرم در مردان (خود- ایمنی) می تواند بعد از انجام وازکتومی اتفاق بیفتد اما دلایل دیگر هم محتمل هستند. آنتی بادی های ضد اسپرم در بدن مردان معمولا با هیپرویسکوزیتی (غلظت زیاد خون) همراه می شود که ممکن است مانع از پیشرفت آن شود. در موارد ملایم تر، ممکن است بتوان با روش آی یو آی بر آنتی بادی های ضد اسپرم در بدن زنان یا مردان غلبه کرد. در این روش از مرد خواسته می شود که منی را داخل فنجان مخصوصی تخلیه کند. اگر آی یو آی موفقیت آمیز نباشد یا اینکه مشکل بسیار جدی باشد، ممکن است انجام آی وی اف به همراه آی سی اس آی برای آنتی بادی های ضد اسپرم مرد ضروری باشد. یکی دیگر از شیوه ها مصرف نوعی استروئید به نام پردیزون است که به فردی که آنتی بادی تولید می کند، داده می شود.

ناتوانی جنسی از علل ناباروری در مردان

یکی از عللی که کمتر شایع است، ناتوانی جنسی است که یک مشکل پزشکی است. دلایل پزشکی زیادی مانند دیابت و یا استفاده از داروهای ضد افسردگی می تواند باعث این مشکل شوند. توصیه های دوستانه در این مورد نمی تواند کمکی به فرد بکند. بر اساس تحقیقات انجام شده، داروهایی مانند وایاگرا تاثیر منفی بر اسپرم ندارند.

 سندرم کلاین فلتر از علل ناباروری در مردان

مردان مبتلا به سندرم کلاین فلتر به جای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y ، دارای دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y هستند. این مردان معمولا بلندقد و لاغر هستند و بیضه های کوچکی دارند.

بیشتر بخوانید : واریکوسلپیچش بیضهسرطان بیضهناباروری در زناندرد بیضه چپ

روغن دارچین

روغن دارچین

روغن دارچین ,روغن دارچین برای لب,روغن دارچین برای پوست,روغن دارچین برای لاغری,روغن دارچین برای لاغری موضعی,روغن دارچین و لاغری,روغن دارچین تهیه,روغن دارچین برای مو,روغن دارچین خواص,روغن دارچین برای پوست صورت,خواص روغن دارچین برای لب

روغن دارچین

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد روغن دارچین صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.

توضیحاتی در مورد روغن دارچین

دارچین یکی از قدیمی ترین ادویه ها است. برای آماده کردن آن پوست درخت دارچین را خشک میکنند و به صورت چوب های دارچین لوله می‌کنند که قلم دارچین هم نامیده می‌شود. دارچین را همچنین می توان به صورت پودر هم خشک کرد. رایحه و مزه خاص و منحصربه فرد دارچین از ترکیبی که در روغن چوب این درخت وجود دارد سرچشمه می‌گیرد. با اینکه دارچین چهار نوع مختلف دارد اما دارچین سیلان و کاسیا معروف ترین آنها هستند. دارچین پوست درخت یا درختچه‌ای است که تا 10 متر ریشه می‌کند. دارچین درختی همیشه سبز بوده و از تمام قسمت‌های آن بوی مطبوعی استشمام می‌شود. دارچین یکی از مواد غذایی و چاشنی‌های قدیمی و معروف است که به دلیل عطر و طعم مطبوعش در غذاهای ما ایرانی‌ها نیز بسیار استفاده می‌شود اما این ماده غذایی علاوه بر طعم و عطر، خواص دارویی زیادی دارد. دارچین رمز جوانی است و مصرف روزانه آن انسان را سالم نگه می‌دارد. اگر از این ادویه به طور مرتب استفاده کنید، نه تنها آرامش و آرام بودن را تجربه می‌کنید، بلکه در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم می‌شوید و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنید. روغن دارچین طعم شگفت‌انگیز داشته و خاصیت درمانی زیادی دارد. روغن دارچین خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و از سلول ها مراقبت میکند. از این روغن علاوه بر استفاده از خواص دارویی آن در تهیه سالاد نیز می‌توان استفاده کرد و برای استفاده از آن به منظور پخت و پز باید دقت شود در حرارت بالا، استفاده نگردد. از پرکاربردترین خواص روغن دارچین، استفاده از آن به شکل موضعی است به این منظور یک یا دو قاشق چایخوری از روغن دارچین دو بار در روز، ترجیحا در صبح و در شب بر روی مناطق درد مالیده و ماساژ دهید تا التهاب کاهش و درد تسکین یابد.

خواص روغن دارچین

روغن دارچین طعم شگفت انگیز داشته و خاصیت درمانی زیادی دارد هم روغن زیتون و هم دارچین بسیار خوبند.روغن دارچین خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و از سلول ها مراقبت میکند . راه های بسیاری برای استفاده از روغن دارچین وجود دارد. در سالاد استفاده کنید اما، به یاد داشته باشید، روغن دارچین در حرارت بالا نباید استفاده شود. ساده ترین راه برای استفاده از روغن دارچین استفاده آن بشکل موضعی است مثلا یک یا دو قاشق چای خوری از روغن دارچین دو بار در روز، ترجیحا در صبح و در شب بر روی مناطق درد مالیده و ماساژ دهید تا التهاب کاهش یابد.

طرز تهیه روغن دارچین

چوب دارچین را در یک شیشه بریزید.مقداری روغن زیتون با کیفیت را بریزید تا کاملا چوب دارچین را بپوشانددر دمای اتاق بمدت 3 هفته نگه دارید و هر روز آن را تکان دهید. پس از 3 هفته به یک بطری تیره بریزید و کامل پر کنید برای درست کردن 5-6 چوب دارچین به نیم لیتر روغن زیتون نیاز دارید اگر چوب دارچین در دسترس ندارید کمی از پودر دارچین استفاده کنید برای 100 گرم پودر دارچین به نیم لیتر روغن زیتون نیاز دارید ولی ما توصیه میکنیم که از چوب دارچین استفاده کنید تا عطر آن ماندگاری زیادتری داشته باشد.

فواید روغن دارچین

*خاصیت ضدالتهابی، ضدعفونی کننده و ضداسپاسمی دارد. *نفخ و یبوست را از بین می برد. *با خستگی مفرط، ضعف و افسردگی مقابله می کند. *برای سیستم گوارشی مفید است و با سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبارزه می کند. *گردش خون را بهبود می بخشد و به عملکرد مغز نیز کمک می کند.

خاصیت روغن دارچین

*نقش مهمی در مقابله با اختلالات قلبی دارد. *درد و سفت شدن عضله و مفصل ها را برطرف می کند. * سردردهای ناشی از سرما را تسکین می دهد. *با متوقف کردن خون ریزی، به روند بهبود کمک می کند. *با دارابودن خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی، ضدالتهابی و ضدتوموری درمان دیگری برای سرطان کلورکتال، ملانوما و لنفوم است. *از روغن دارچین برای درمان عفونت ها و ناراحتی پوستی از جمله تومورهای خوش خیم استفاده موضعی می شود.

خواص روغن دارچین برای پوست صورت

دارچین کمک‌تان می‌کند که از شر آکنه و جوش صورت و بدن‌تان خلاص شوید. این کار با خشک کردن پوست و آوردن خون و اکسیژن به سطح بیرونی پوست انجام می‌شود. دستور تهیه‌ی داروهای پوستی با استفاده از دارچین آسان است، به این ترتیب که سه قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری دارچین مخلوط می‌کنید. خمیر به‌دست آمده را در مناطق آسیب دیده می‌گذارید و اجازه می‌دهید که شب تا صبح همان‌جا بماند. روش دیگر این است که خمیر دارچین و عسل را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان می‌گذارید و سپس آبکشی می‌کنید. این ماسک را باید هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

خواص روغن دارچین برای مو

از دوران باستان، دارچین ادویه‌ای ارزشمند برای تقویت و زیباتر کردن موها بوده‌است. دارچین گردش خون را در بدن بهبود می‌دهد، و به این ترتیب تضمین می‌کند که ریشه‌ی مو و پوست سر مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز را، که منجر به داشتن موهایی قوی، زیبا و سالم می‌شود، دریافت می‌کنند.یکی از خواص دارچین تحریک رشد موها است. مو‌های‌تان عاشق ترکیب عسل و دارچین خواهد شد! برای این‌که به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست بیابید، از این ماسک مو یک بار در هفته استفاده کنید. یک قاشق چایخوری دارچین، یک قاشق چایخوری عسل، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک تخم‌مرغ را با هم مخلوط کنید. ماسک را روی موهای‌تان بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با یک شامپوی ملایم به طور کامل آبکشی کنید.دارچین پوست سر را با رویه‌سایی کردن تغذیه می‌کند. یک قاشق چای خوری دارچین، یک قاشق غذاخوری عسل و یک چهارم فنجان روغن زیتون گرم را با هم مخلوط کنید و آن را روی پوست سر ماساژ بدهید. این کار باعث تمیز شدن پوست سر می‌شود. اجازه بدهید این ترکیب به مدت ۲۰ دقیقه روی موهای‌تان بماند و سپس آن را با شامپوی مخصوص موهای نرمال شستشو دهید.روشن کردن رنگ موها از دیگر خواص دارچین است. در صورت نیاز، می‌توانید رنگ موهای‌تان را با این ادویه روشن کنید. نرم‌کننده‌ی موی سرتان و پودر دارچین را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید. کل موها را با این ترکیب پوشش دهید. ترکیب را به طور مساوی در همه‌ جای موها پخش کنید تا رنک موهای‌تان یکدست شود. موها را شانه بزنید تا به‌هم‌ریختگی‌ها برطرف شود و سپس سرتان را با یک کلاه دوش بپوشانید. اجازه بدهید این ترکیب به مدت یک شب تا صبح روی موهای‌تان بماند و سپس آبکشی کنید. خواص دارچین برای مو عالی است.

خواص روغن دارچین برای لاغری موضعی

افرادی که مخلوط عسل و دارچین را نوشیده‌اند اظهار کم‌اشتهایی و بی‌ میلی نسبت به کربوهیدرات‌ها را تجربه کرده‌اند. اضافه‌کردن عسل و دارچین به رژیم غذایی می‌تواند راهی دلپذیر برای کنترل این عارضه و کمک خوبی برای کاهش وزن باشد. نصف این چای را قبل از خواب و باقیمانده آن را صبح بنوشید. از آنجایی که ممکن است این چای باعث کاهش قند خون شود، بهتر است بیماران در مورد مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه یک چهارم قاشق چایخوری دارچین سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در نتیجه می تواند چربی و کالری های مازاد را بسوزاند. در واقع وقتی سوخت و ساز بالا رود بدن انرژی خود را از تجزیه چربی ها تامین می کند، اما اگر سوخت و ساز پایین باشد کالری و اضافه وزنی هم از دست نمی رود.

روغن دارچین برای لب

دارچین به عروق لب در بهبود جریان خون کمک فراوانی می کند که به لب هایی حجیم تر و قرمز تر منجر می شود. مالیدن یک قطره ی کوچک روغن دارچین روی لب باعث ایجاد احساس خارش و سوزش لب (که به سرعت از بین می رود) و در نتیجه ی آن، لب هایی حجیم می شود.

روغن دارچین برای پوست

دارچین به حذف سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند و درخشش و نرمی را به پوست بازمی‌گرداند. با ترکیب نمک دریا، روغن بادام، روغن زیتون، عسل و دارچین یک اسکراب برای مبارزه با خشکی پوست تهیه کنید. خواص دارچین برای پوست عالی است.دارچین به لطف ضد قارچ و ضد باکتری بودن‌اش به بهبود رنگ پوست صورت کمک می‌کند. یک موز کوچک را پوره کنید و به آن ماست ساده، دارچین، و آب لیمو اضافه کنید و خمیر نرم و یکدستی تهیه کنید. این خمیر را روی صورت تمیز بگذارید و قبل از شستن آن با آب ولرم اجازه بدهید که به مدت ۱۵ دقیقه بماند. برای از بین بردن اگزما، یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری دارچین را با هم مخلوط کنید. یک لایه‌ی نازک از این خمیر را در مناطق آسیب دیده بمالید. برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن، درمان را به مدت یک هفته ادامه بدهید.دارچین جریان خون را بهبود می‌دهد و اکسیژن و خون را به سطح بیرونی پوست می‌آورد، و این باعث حجم گرفتن جزئی صورت و یک چهره پرتر می‌شود. با مخلوط کردن چند قطره از روغن معطر دارچین و وازلین، دارویی آماده کنید و آن را در سراسر صورت استعمال کنید، از به کار بردن آن در ناحیه‌ی اطراف چشم بپرهیزید.

روغن دارچین برای لاغری

دارچین به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند و توانایی انسولین را برای سوخت و ساز قند خون سه برابر می‌کند. بنابراین این ادویه گرسنگی و ولع خوردن شیرینی‌جات را کاهش می‌دهد، و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

روغن دارچین و لاغری

بعد از عصاره‌ی گریپ‌فروت، عصاره‌ی دارچین بهترین ماده برای کاهش وزن است. بارها و بارها ثابت شده که عصاره‌ی دارچین می‌تواند به تنظیم قند خون و همچنین تنظیم چیزی در بدن‌تان به نام GTF که همان عامل تحمل گلوکز است کمک کند.عصاره‌ی دارچین، قند خون را متعادل کرده که در بلندمدت برای کاهش وزن و کاهش میل به شیرینی مفید است. تنظیم نبودن قند خون می‌تواند منجر به پرخوری، کمبود انرژی و اضافه وزن شود اما افزودن عصاره‌ی دارچین به میوه، چای، جودوسر، پختنی‌ها و یا اسموتی‌ها می‌تواند سرعت ترشح گلوکز در جریان خون را کم کند.

روغن دارچین برای لاغری موضعی

تحقیقات توصیه می کنند که دارچین می تواند در کاهش چربی و وزن بدن موثر باشد و برای کاهش وزن می توان از آن استفاده کرد.

روغن دارچین خواص

روغن دارچین ضد عفونی کننده، آنتی بیوتیک، ضد درد و داروی مقوی غرایز جنسی خوبست.مطالعات انجام شده نشان داده اند که هر دو دارچین و روغن زیتون از ضعیف شدن حافظه جلوگیری می کند و باعث تقویت و فعال نگه داشتن مغز می شود.روغن دارچین خون را تصفیه کرده از آکنه جلوگیری می کند. این روغن معطر باعث جریان بهتر گردش خون شده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. استفاده منظم از این روغن فشار خون را کاهش می یابد و از سکته مغزی و حمله قلبی پیشگیری میکندعلاوه بر این، استفاده منظم از روغن دارچین باعث ثابت نگه داشتن قند خون می شود. گروهی از دانشمندان در تحقیقات خود نشان دادند که دارچین حاوی ترکیباتی است که بر روی اندامهای بدن تاثیرات مثبت می گذارد. این امر به ویژه برای بیماران دیابتی است.روغن دارچین دستگاه ادراری را بهبود می بخشد عفونتها را درمان کرده محققان دریافته اند که روغن دارچین از سرطان روده پیشگیری میکند.

روغن دارچین

هر دو دارچین و روغن دارچین از قدیم برای کاهش نفخ و هم بهتر هضم شدن غذا استفاده می شده یک قاشق چای خوری از روغن دارچین برای درمان عفونت های داخل دهان مانند زخم های دهانی و یا قارچ ها بکار می رود این روغن را برای چنددقیقه غرغره کنید سپس تف کنید. روغن دارچین در درمان آرتریت هم بکار می رود چون خاصیت ضد التهابی قوی دارد. مقدار بسیار کمی از روغن را بر روی منطقه آسیب دیده قبل از خواب ماساژ دهید . درد پس از مدتی ناپدید می شوند. برای التهاب عضله هم خوبست. دارچین یک درمان طبیعی برای آنفولانزا، سردرد و گلو درد است. روغن دارچین یک دیورتیک عالی است، و مواد زائد از بدن را بیرون میفرستد. دارچین در کشورهای خارجی ارزش طلا را دارد و مانند گنج از آن مراقبت میکنند.

بیشتر بخوانید : دارچین ♥ روغن گل سرخ ♥ روغن شاهدانه ♥ روغن هسته انگورروغن مورد

گودی کمر

گودی کمر

گودی کمر , تشخیص گودی کمر , عوارض ناشی از گودی کمر , حرکات ورزشی برای گودی کمر , مدت زمان درمان گودی کمر , گودی کمر و افزایش قد , از کجا بفهمیم گودی کمر داریم , ازمایش گودی کمر , گودی کمر به انگلیسی , گودی کمر و درمان آن , گودی کمر,بیماری گودی کمر,گودی کمر در بارداری,علائم گودی کمر,درمان گودی کمر,درمان گودی کمر با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان گودی کمر

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

در این مطلب از سایت جسارت می خواهمی در مورد گودی کمر و علل و درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.ستون مهره‌ها از جلو نمایانگر قرار گرفتن مهره‌ها در یک خط صاف و عمود است و از کنار مهره‌های گردنی، سینه‌ای و کمری قوس‌هایی را درست می‌کنند.افزایش تقعر ستون مهره کمری را گودی کمر یا لوردوز می‌گویند. لوردوز کمری تا حدی طبیعی است. ولی زیاد شدن آن ممکن است موجب بروز مشکلاتی مثل کمردرد و احساس خستگی در کمر شود.درد در ناحیه‌ی جلوی زانوها و درگیر کردن استخوان لگن نیز از آثار آن هستند.

گودی کمر چیست

یکی از شایعترین اختلالات در انحناهای ستون فقرات، گودی بیش از حد کمر است. در ستون فقرات یکسری فرو رفتگی ها و برجستگی هایی در قسمت های مختلف وجود دارد. در حالت طبیعی فقرات گردن دارای یک انحنا ( تقعر ) به سمت داخل، فقرات پشتی انحنا بسمت خارج ( تحدب ) و ناحیه ی کمر انحنای رو به جلو ( تقعر ) می باشند. این انحنای کمر، اصطلاحاً لوردوز نامیده می شود و اصولا توانائی ایستادن ما تا حد بسیار زیادی مدیون همین انحناهاست. میزان انحنای ستون فقرات در یک ناحیه، بر سایر قسمتها نیز اثر گذاشته و می تواند آنها را تغییر دهد. میزان انحنای کمر بیشتر از حد میزان طبیعی را هیپرلوردوزیس یا گودی بیش از حد کمر می نامند.

علت گودی کمر

– ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می شود که سلامت و تعادل آنها در سلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می کند. عدم تعادل در عضلات نامبرده یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی بعضی دیگر از آنها، موجب پدید آمدن ناهنجاری هایی در شکل کلی ستون فقرات خواهد شد. در این میان نقش عضلات شکمی، بازکننده های مفصل پا به لگن در ایجاد هیپرلوردوزیس، از سایر عضلات مهمتر است. – آکندروپلازی: این بیماری ارثی بوده و با اختلال در رشد و تکامل استخوان ها و نسوج غضروفی همراه است. – التهاب دیسک کمر یا قوز بیش از حد ناحیه ی پشت: در این حالت ستون فقرات کمر بطور جبرانی دچار انحنای بیش از حد می گردد. – چاقی: خصوصا بزرگی بیش از حد شکم و ضعف عضلات این ناحیه باعث کشیدگی بیش از حد ستون فقرات بسمت جلو و افزایش گودی کمر خواهد شد. – پوکی استخوان: با تسهیل تغییر ارتفاع و شکل نرمال مهره ها باعث تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می شود. – در رفتگی تدریجی مهر ه ها: این حالت اغلب در ناحیه ی کمر دیده می شود و با لغزش یا جابجائی مهره ها همراه است. این بیماران معمولا از کمر درد، احساس جدا شدگی کمر و گودی بیش از حد کمر و برجستگی باسن شکایت دارند. – ضعف عضلات شکمی در اثر علل مختلف

عوامل گودی کمر

ضعف عضلات کمر و شکم، بزرگ شدن شکم، دررفتگی دو طرفه مفاصل ران، ناتوانی در صاف نگه داشتن مفصل ران، بیماری‌های عصبی، بیماری‌های عضلانی(مثل دیستروفی‌های عضلانی یا پولیومیلیت(فلج اطفال)، پوکی استخوان، کیفوز مهره‌های کمری و افزایش سن.از مهمترین عوامل بر هم زننده قوس طبیعی کمر وجود یک شکم بزرگ است که موجب زیاد شدن انحنای کمری می‌شود و برای جبران این حالت، ستون فقرات مجبور است که انحنا و تحدب را در ناحیه پشتی بیشتر کند و گودی زیاد کمر، قوز شدن بیشتر پشت می شود و حتی این امر می تواند در موارد طولانی تر سبب زیاد شدن انحنای گردن هم بشود. از طرف دیگر هم افراد لاغرهم ممکن است به دلیل ضعف در عضلات شکمی گودی کمر برایشان ایجاد شود. طرز صحیح نشستن هم که موجب حفظ حالت طبیعی ستون فقرات می شود و در نتیجه عضلات هر قسمت مجبور نیستند که برای جبران وضعیت غلط نشستن یا ایستادن ما کار بیشتری بکنند و در نتیجه ان دچار اسپاسم و خستگی و گرفتگی شوند. راستای کل بدن هم در این مهم نقش دارد یعنی کف‌پا ، باسن ، پشت و کتف شما هم باید در وضعیت صحیح و راستای طبیعی خود قرار بگیرند تا احساس راحتی و راستای صحیح ستون فقرات داسته باشید اگر پای شما آویزان باشد این امر موجب خستگی و درد در کف پا پشت ساق می‌شود و لین حالت به افزایش گودی کمر کمک می کند .اگر کتف ما به صندلی که روی ان نشسته ایم نچسبد،سر به ناخوداگاه به حالت جلو می‌افتد و در نتیجه ان خستگی، گرفتگی در عضلات گردن و سوزش در کتف و پشت ما ایجاد می‌شود. نشستن طولانی‌ مدت در حالت قوسی و هلالی شکل به ستون مهره‌ها شکل داده و به‌ خصوص اگر فرد در سنین پاین تر و سنین رشد این .شکل بنشیند، اینحالت ناصحیح ستون مهره‌ها به صورت دایمی ایجاد می‌شود عضله‌ های ما در هر سنی که باشیم حداقل می توانند بیست و پنج درصد قدرت خود را تقویت دارند اما اگر در کودکی عضله‌ های ما شکل درست و محکم و خوبی به خود بگیرند و انحناهای طبیعی بدن در وضعیت اصولی و صحیح خود رشد کنند ستون فقرات شکل صحیح به خود می‌گیرد.اگر در سنین پایین کودکان بد بنشینند مهره ها بدشکل شده که می تواند در آینده علت کمر درد شود. در میانسالی اگر بخواهید عضله خود را قوی کنند نیازمند صرف نیروی زیاد و ورزش زیاد و البته بازدهی بسیار کمتر به نسبت دوران کودکی هستند.

درمان گودی کمر

تقویت عضلات کمر و شکم، داشتن فعالیت بدنی منظم و مناسب، استفاده از صندلی‌های مناسب، داشتن وزن مناسب و قرار دادن بالش‌های مناسب در پشت کمر به هنگام نشستن. طب سوزنی: در این روش علائم بیماری به شکل قابل توجهی بهبود می یابد و عوارض جانبی نیز ندارد. کایروپرکتیک و مانیپولاسیون کمر: این روش باعث بهبود علائم بیماری و حرکت ستون فقرات در جهت درست آن می شود. بسیاری از افراد درگیر در این معضل، تنظیمات ستون فقرات حاصل از این روش درمانی را بسیار مثمرثمر می دانند. استفاده از کمربندهای طبی: این کمربندها از ستون فقرات بیمار محافظت به عمل آورده و برخی علائم را بهبود می بخشند. شایان ذکر است که استفاده طولانی مدت از این کمربندها اغلب اثرات زیان باری بر عضلات کمر افراد دارد. این کمربندها می توانند غیر قابل انعطاف یا انعطاف پذیر باشند و اغلب برای محافظت از عضلات کمر و ساختارهای ستون فقرات مورد استفاده قرار میگیرند. این کمربندها دور ناحیه مورد نظر بسته شده و حرکت این ناحیه را محدود می نمایند. همچنین این کمربندها برای کمک به محافظت از مهره های شکسته و یا کمک به بهبود فرد پس از جراحی بکار گرفته می شود.

دلایل افزایش گودی کمر چیست

آکندروپلازی( عبارتست از یک اختلال ژنتیکی که باعث رشد غیرطبیعی غضروف و کوتاهی قد می شود)

اسپوندیلولیستزی ( عبارتست از جابجایی مهره های کمر)

جراحی در قسمت کمر

مشکلات مادرزادی ستون فقرات

اختلالات در قسمت لگن

قرارگیری بدشکل بدن

عارضه هایپرکایفوزیس( عبارتست از انحنای بیش از حد ستون فقرات سینه ای در جهت خارج)

اختلالات عصبی عضلانی ( همانند دیستروفی عضلانی و یا اختلالات دماغی)

عارضه دیسک کمر

جسم غیرطبیعی در مهره (معمولا در کودکان درگیر در گودی بیش از حد  کمر دیده می شود)

معضل پوکی استخوان

چاقی در افراد

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

حرکات اصلاحی گودی کمر+ تصاویر

برای کاهش انحنا یا قوس کمر ( لوردوز )، تقویت عضلات ناحیه شکم و ایجاد انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و باسن، ورزش ها یا حرکات درمانی ویژه ای نیاز است.
1-مانند شکل زیر فرد به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار می گیرد و با انقباض عضلات شکم سعی می کند گودی کمر را از بین ببرد، در این حالت سر را به سمت پایین می برد.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

 2-بر عکس حالت قبل فرد، سر  و کمر را به حالت اولیه بر می گردد.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

3- فرد مطابق شکل در حالی که به پشت خوابیده، با آرامی یکی از پاها را بالا آورده سپس پا را با آرامی پایین آورده و حرکت را با پای مخالف نیز انجام دهد.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

4- فرد به پشت خوابیده  و زانوی خود را خم  کرده و در حالی که دستها از روی زمین بلند نمی شود ،آنها را به سمت پاشنه پاها کشیده و به مدت 3 ثانیه در همان حالت می ماند در این تمرین عضله شکم به خوبی منقبض می شود و تمرین بسیار خوبی برای تقویت عضلات شکم است.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

5- این حرکت مانند تمرین قبلی است با این تفاوت که دستها روی زانو قرار گیرد  در این تمرین تا حدی از زمین بلند شوید که فشار روی عضلات شکم را احساس کنید.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

 6- انجام حرکت درازو نشست

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

حرکات ورزشی برای کاهش گودی کمر

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

* دو حرکت کششی مفید

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر 

 ورزش های ویلیامز برای گودی کمر

ویلیامز اعتقاد دارد که علت عمده بروز کمر درد، بر هم خوردن انحنای طبیعی ستون فقرات است. به بیان دیگر وی اعتقاد دارد که در اثر علل و عوامل مختلفی از جمله ضعف عضلات جداره شکم، میزان انحنا یا قوس ناحیه کمر افزایش پیدا می کند و همین عامل موجب بروز درد کمر می شود.
همین  طور ویلیامز اعتقاد دارد که در اثر ضعف عضلات سرینی یا عدم انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و ران به ویژه عضلات پشت ران ( عضلات همسترینگ ) شخص در هنگام فعالیت یا کار از الگوی صحیح استفاده نمی کند و همین عامل موجب مختل شدن حرکات مفاصل بین لگن و ناحیه کمر می شود و در نتیجه باعث بروز درد کمر می شود. بنابراین ویلیامز برای کاهش انحنا یا قوس کمر ( لوردوز )، تقویت عضلات ناحیه شکم و ایجاد انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و باسن، ورزش ها یا حرکات درمانی ویژه ای طرح نمود که همانطور که اشاره شد، اصطلاحاً به آن ورزش ها یا نرمش های ( ویلیامز ) می گویند.

 تشریح ورزش های ویلیامز

حرکت اول:

 فرد در حالی که به حالت راحت دراز کشیده و زانوهایش خم است، سعی می کند ضمن منقبض کردن عضلات شکم، لگن خود را کمی بلند نماید،هدف از انجام ورزش اول ویلیامز، تقویت عضلات باسن و کاهش انحنا یا لوردوز کمر است.

حرکت دوم :

 فرد در حالی که خوابیده و زانوهایش کمی خم است، سعی می کند با دستهای کشیده به حالت نشسته در آید.هدف از انجام ورزش دوم ویلیامز ، تقویت عضلات شکم و کاهش انحنا یا لوردوز کمر است.

حرکت سوم :

 فرد در حالت خوابیده، سعی می کند زانوهای خود را تا آنجا که می تواند به طرف سینه حرکت دهد،هدف از انجام ورزش سوم ویلیامز، ایجاد کشش و انعطاف پذیری در عضلات و عناصر اطراف ستون فقرات است.

حرکت چهارم :

 فرد در حالی که نشسته است، سعی می کند به طور ملایم دستهایش را به مچ پا برساند،هدف از انجام ورزش چهارم ویلیامز، ایجاد کشش و انعطاف پذیری در عضلات پشت ران ( عضلات همسترینگ) است.

حرکت پنجم :

فرد در حالی که در حالت استارت دو میدانی قرار گرفته است، سعی می کند با متمایل شدن به سمت جلو بر روی پای عقب خود فشار وارد کند.در مرحله بعد ضمن عوض کردن پاها، همین حرکت را برای پای دیگر انجام می دهد.هدف از انجام ورزش پنجم ویلیامز، کاهش انحنا یا قوس کمر است.
حرکت ششم :

فرد در حالی که کنار دیوار ایستاده است، سعی می کند بنشیند. در ضمن ممکن است این تمرین را با استفاده از یک صندلی انجام داد، یعنی فرد در کنار صندلی قرار میگیرد و به جای اینکه بر روی زمین بنشیند، بر روی صندلی می نشیند. هدف از انجام ورزش ششم ویلیامز، تقویت عضله چهارسر رانی است. همینطور در این تمرین عضلات سرینی تقویت می شوند.

چند پیشنهاد ساده برای پیشگیری و کاهش گودی کمر

درست خوابیدن

در زمان نشستن، کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک کوچک برای پُر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید. وقتی ایستاده اید، یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله، چهار پایه و یا هر چیز مشابه، در سطحی کمی بالاتر از پای دیگر قرار دهید. این کار حمایت کمرتان را افزایش خواهد داد. درست خوابیدن بهترین حالت برای خوابیدن، وضعیت صورت و شکم رو به بالا است، در حالی که بالشی زیر زانوها قرار گیرد، اما در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر 

توجه داشته باشید که پوشیدن کفش پاشنه بلندموجب افزایش گودی کمرتان خواهند شد. از تقویت عضلات شکم، باسن و کمر غافل نباشید.قوس کمر تا بیش از ۹۰درصد با شنا کردن بهبود می‌یابد.

علل گودی کمر شدید در زنان

به علت این که قوز پشت و ناهنجاری‌‌های ستون فقرات و ضعف عضلات شکمی در خانم ها شایع تر می باشد ، گودی کمر بیش از حد هم در آنها نسبتاً بیشتر است. خانم‌ها در سنین نسبتا پایین ‌تری دوره رشد ناگهانی بلوغ خود را تجربه می‌کنند و همین امر در کنار خاصیت شل کنندگی هورمون های زنانه برای مفاصل علت بالاتر بودن ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی از جمله ستون فقرات در خانم هاست . استفاده از کفش‌های پاشنه بلند هم عامل دیگری برای ابتلا به گودی بیش از حد کمر در خانم ها می باشد. خانم ها باید کفشی را بپوشند که پاشنه ان بیشتر از3 تا 5 سانتی‌متر نباشد. در ثانی باید پاشنه کفش،پهن و دارای لژ باشد. بارداری هم به افزایش قوس کمر کمک می کند. در دوران حاملگی شکم به جلو آمده و از طرف دیگر عضلات شکم شل می‌شود و در صورت عدم انجام ورزش برای گودی کمر بعد از دوران بارداری تا حدودی این افزایش قوس کمر پایدار می ماند.وضعیت غلط شیردهی بعد از بارداری هم به طور مضاعف به این افزایش قوس کمک می کند. مادران باید هنگام شیردهی بالشی را روی پای خود بگذارند و شیر خوار خود را روی آن قرار داده و بعد شیر دهند و در بعضی از فواصل هم خوابیده به کودک خود شیر دهند تا دائما فشار بر یک نقطه کمر یا غیر صحیح وارد نشود.

عوارض گودی کمر بر بدن

80% از افراد درگیر در این معضل با کاهش ظرفیت قلب، ریه و و ظرفیت قلبی عروقی روبرو هستند. دیافراگم هم تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرد. گودی کمر باعث درد در بخش تحتانی کمر می شود. در واقع در حالت عادی عضلات شکمی و بخش تحتانی کمر ثبات نیم تنه بدن انسان را بوجود می آورند اما در گودی کمر با کشیده شدن عضلات شکمی این عضلات ضعیف شده در این حالت بخش تحتانی کمر باید ثبات مزبور را بوجود آورد که این منجر به خستگی و درد در فرد می شود. گودی کمر باعث فقدان قدرت در فرد می شود. در این عارضه افراد تنها از بخش تحتانی کمر و همسترینگ برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده می کنند. این امر نسبت به استفاده از عضلات کل لگن کارامدی کمتری دارد. افراد درگیر در این مشکل به مرور دچار سر درد، بی خوابی، کمر درد، تنگی نفس و سیاتیک می شوند که تمامی این موارد به علت داشتن ساختمان کشیده عضلات در یک طرف بدن و ساختمان عضلات کوتاه در طرف دیگر بدن که ناشی از این عارضه است بوجود آمده اند.

تشخیص گودی کمر

پزشک معالج با انجام معاینات پزشکی و آزمایشات مختلف در فرد گودی کمر را تشخیص می دهد. آزمایشات تشخیصی شامل موارد زیر می شود:

عکس برداری

ام آرا ای

اسکن در ناحیه استخوان

سی تی اسکن

آزمایش خون

گودی در پایین کمر

گودی در بخش پایینی کمر یا مهره‌های کمرگاهی شایع‌ترین نوع آن است. راحت‌ترین شیوه‌ی تشخیص به این صورت است که به پشت روی سطحی صاف دراز بکشید. هنگامی که در این حالت قرار گرفتید بررسی کنید که آیا دست‌تان از فاصله بین کمر و سطح به‌راحتی رد می‌شود یا نه.شخصی که به گودی کمر مبتلا است، فضای باز زیادی بین کمر و سطح پشت آن دارد. اگر گودی کمر چنین شخصی خیلی شدید باشد، هنگامی که می‌ایستد کمرش وضعیت C شکل و خمیده به خود می‌گیرد و شکم و کپل‌ها هم بیرون می‌زنند.

گودی در قسمت گردن

در یک ستون فقرات سالم گردن باید شبیه C خیلی باز باشد و قوس آن به سمت پشت گردن متمایل است. گودی در گردن هنگامی به‌وجود می‌آید که ستون فقرات در این قسمت به‌طرز غیرعادی‌ای منحنی شکل و قوس‌دار می‌شود. این وضعیت چند حالت دارد. به‌عنوان مثال:گودی خیلی شدید است. گودی در جهت مخالف به‌وجود آمده که اصطلاحا به آن قوس گردن برعکس می‌گویند. گودی به‌سمت راست متمایل است. گودی به‌سمت چپ متمایل است.

نشانه‌ها و علائم گودی کمر

یکی از متداول‌ترین علائمی که به وجود گودی کمر اشاره دارد درد عضلانی است. هنگامی که ستون فقرات‌تان به‌طرز غیرعادی‌ای خمیده شده‌ است، عضله‌ها به جهت‌‌های مختلفی کشیده می‌شوند. این مسئله موجب می‌شود عضله‌ها منقبض شوند یا اینکه فرد دچار گرفتگی عضلانی شود. درصورتی‌که مبتلا به گودی گردن هستید، درد آن به گردن، شانه و بخش بالایی کمر هم سرایت می‌کند. حتی ممکن است در حرکت گردن یا پایین کمرتان هم به مشکل بربخورید. همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم می‌توانید با دراز کشیدن روی سطحی صاف بررسی کنید و ببینید بین انحنای گردن و کمرتان تا سطح مورد نظر چه مقدار فضا هست. اگر به‌راحتی می‌توانید دست‌تان را در فضاهای بین گردن یا کمر حرکت دهید، پس احتمالا به گودی کمر مبتلا هستید.

گودی کمر در کودکان

گودی کمر اغلب بدون هیچ دلیل مشخصی در کودکان به‌وجود می‌آید. به این نوع از گودی کمر، گودی‌ کمر خوش‌خیم خردسالان می‌گویند. دلیل بروز آن هم ضعیف‌بودن یا سفت‌شدن عضلات دور کفل‌های کودک است. این نوع گودی کمر معمولا با بزرگ‌شدن فرزندتان آرام‌آرام اصلاح می‌شود. گودی کمر می‌تواند نشان‌دهنده‌ی دررفتگی لگن هم باشد، به‌ویژه زمانی که ماشینی به فرزندتان زده یا از جایی پرت شده است. شرایط دیگری که موجب بروز گودی کمر در کودکان می‌شوند، ریشه در مشکلات سلسله‌اعصاب و عضلات دارد. این موقعیت‌ها به‌ندرت پیش می‌آیند، ولی در اینجا آنها را ذکر می‌کنیم. اختلالات دماغی؛ میلومننگوسل: این وضعیت به صورت مادرزادی ایجاد می‌شود. در این حالت نخاع از بین فضای خالی‌ای که در مهره‌های کمر ایجادشده بیرون می‌زند و گاهی در آنجا گیر می‌کند. دیستروفی: نوعی ناهنجاری عضلانی مادرزادی که عضله‌ها را ضعیف می‌کند. اتروفی ستون فقرات – عضلانی: نوعی ناهنجاری مادرزادی که موجب بروز حرکات غیرارادی در عضله‌ها می‌شود. آرتروگریبوزیس: این عارضه در زمان تولد ایجاد می‌شود و در آن استخوان‌ها نمی‌توانند به‌اندازه‌ای که در حالت عادی حرکت می‌کنند تکان بخورند.

گودی کمر در بارداری

زنان باردار زیادی طی دوران حاملگی‌شان کمردرد را تجربه می‌کنند. شکم و کفل‌های بیرون‌زده‌ نشانه ابتلای آنها به گودی کمر است. باوجوداین، طبق تحقیقات صورت‌گرفته گودی کمری که در زمان بارداری ایجاد می‌شود درواقع عملی است که ستون فقرات در راستای تنظیم مرکز جاذبه بدن انجام می‌دهد. کمردردی هم که خانم‌ها در این دوران احساس می‌کنند، معمولا به این خاطر است که جریان خون در بدن تغییر می‌کند و این درد پس از زایمان از بین خواهد رفت.

درمان هایی برای گودی کمر

درمان دارویی برای کاهش درد ناشی از آن. فیزیوتراپی به‌صورت روزانه تا قدرت عضلات و گستره حرکت افزایش یابد. کاهش وزن برای حفظ شکل ظاهری بدن. استفاده از قوزبند برای کودکان و نوجوانان. در مواردی که گودی کمر شدید می‌شود و خطر آسیب رسیدن به بافت‌های عصبی وجود دارد اقدام به جراحی می‌شود. استفاده از مکمل های غذایی تقویتی نظیر ویتامین D

عوارض گودی کمر چیست

در بیشتر مردم گودی کمر مشکل آن‌چنان جدی‌ای برای سلامتی‌شان به‌وجود نمی‌آورد، ولی باید در حفظ سلامتی ستون فقرات نهایت تلاش‌مان را به‌کار ببریم. ستون فقرات عضو مهمی است، زیرا مسئول حجم زیادی از حرکت‌های بدن و انعطاف‌پذیری آن است. درصورتی‌که به‌دنبال درمان گودی کمر نرویم ممکن است در بلندمدت مشکلاتی برای‌مان به‌وجود بیاورد و به ناراحتی‌هایی دررابطه با ستون فقرات، کمربند کفلی، پاها و اندام‌های داخلی مبتلا شویم.

پیشگیری از گودی کمر

نمی‌توانیم دستورالعمل خاصی برای جلوگیری از ابتلا به گودی کمر ارائه بدهیم، ولی با انجام چند ورزش مخصوص می‌توانید حالت بدن خود را خوب نگه‌ دارید و سالم بمانید. این ورزش ها عبارت‌اند از : بالا و پایین بردن شانه؛ چرخاندن گردن به یک سو؛ تمرین های یوگا ازجمله حالت گربه و پل؛ دراز کشیدن روی زمین و بالا بردن پاها؛ نشستن روی توپ ثابت و خم‌ کردن لگن.ایستادن زیاد در بلندمدت بر انحنای کمرتان تأثیر می‌گذارد و آن را بیشتر می‌کند. مطالعه‌ای درباره این موضوع انجام شده و طبق نتایج به‌دست آمده نشستن به‌نحو چشمگیری باعث می‌شود، تغییرات قوس بخش پایینی کمر کمتر شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که مجبورید به دلیل شغل‌تان یا برحسب عادت زیاد بایستید سعی کنید بین آن چندین وقفه بدهید و بنشینید. درضمن مطمئن شوید که پشتی صندلی‌ای که روی‌ آن می‌نشینید هم استاندارد است.

مراجعه به پزشک برای گودی کمر

درصورتی‌که به جلو خم شوید و قوس خودش را صاف کند (گودی کمر انعطاف‌پذیر باشد) پس نیازی به رفتن پیش پزشک و درمان ندارید. ولی درصورتی‌که با خم شدن قوس کمر تغییری نکند (گودی کمر انعطاف‌ناپذیر) پس باید به‌دنبال درمان آن باشید. همچنین اگر درد دارید و این درد شما را از انجام فعالیت‌های روزمره‌تان بازمی‌دارد هم باید حتما به پزشک مراجعه کنید. بخش اعظمی از انعطاف پذیری بدن‌ ما، حرکت آن و فعالیت‌های روزمره‌ای که انجام می‌دهیم با سلامت ستون فقرات ارتباط تنگاتنگی دارد. پیشنهاد ما این است که به پزشک مراجعه کنید تا او راه‌حلی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به انحنای اضافی ستون فقرات‌تان به شما ارائه دهد. هرچه زودتر به درمان گودی کمر بپردازیم، از مشکلاتی که در آینده برای سلامتی‌مان پیش می‌آید (ورم مفاصل، کمردرد مزمن و…) پیشگیری می‌کنیم.

درمان گودی کمر با فیزیوتراپی

دف از درمان فیزیو تراپی رفع گودی کمر ، بهبودی قوس غیر طبیعی و همچنین پیشگیری از پیشرفت بیشتر عارضه به وسیله ی تقویت عضلات شکمی و ماهیچه های جلو و پشت ران می باشد. زمانی که همه ی این عضلات قدرتمند تر شدند، می توانند با همکاری یکدیگر و با باز گرداندن باسن به زیر ستون فقرات و نگه داشتن آن در همان موقعیت، کمر را صاف کنند. فیزیو تراپیست همچنین فرد را معاینه کرده و او را از نظر وجود هر گونه عضله ی سفت و کوتاه و یا بلند و ضعیف، بررسی می کند. سپس یک برنامه ی باز توانی درمان گودی کمر با ورزش شامل تمرینات تقویتی و کششی با هدف اصلاح هر گونه ناهماهنگی در عضلات، طراحی می شود. در صورتی که درد شما شدید بوده و یا از بین نرود، فیزیو تراپیست ممکن است دارو های ضد التهاب تجویز کرده و یا از روش های مخصوصی مانند لیزر درمانی، فراصوت و یا تحریک الکتریکی اعصاب از روی پوست (TENS) استفاده کند. برای گرفتن نتایج مناسب، باید حداقل یک یا دو بار در هفته به فیزیو تراپیست مراجعه کرده و همچنین تمرینات خانگی را به طور روزانه و منظم انجام داد. برای کودکان و در برخی موارد برای بزرگسالان، استفاده از یک کمر بند طبی به منظور حمایت از کمر تا زمانی که ماهیچه ها تقویت شده و کمر به یک تراز طبیعی تر برسد، ضروری است. هر گونه درد ایجاد شده در اثر فیزیو تراپی و گودی کمر را می توان به وسیله ی دارو های ضد التهاب درمان کرد.

حرکات ورزشی برای گودی کمر

برای درمان گودی کمر مبتلایان بایستی روی کمر بخوابند، سرشان را از زمین جدا کنند و به سینه خود بچسبانند. این حرکت باعث می شود مهره های کمر حرکت رو به جلو داشته باشند و در نتیجه عضلات شکم منقبض شده و گودی کمر آهسته، آهسته برطرف می شود. در حرکتی دیگر افراد باید هنگامی که روی کمر خوابیدند، دو پای خود را هم زمان از زانو خم کنند و به سمت شکم آورند و سپس به حالت اول برگردانند. روش دیگر این است که افراد پاهای خود را به صورتی به سمت شکم خود آورند که زانو خم نشود که این روش آخر به دلیل سنگین بودن، بهتر است بعد از این که روش های دیگر به صورت متناوب انجام شد، صورت بگیرد. از دیگر حرکات ورزشی این است که افراد به روی کمر خوابیده و سپس یک پا را آهسته از زانو خم کنند و به سمت شکم بیاورند و بعد آن را به حالت اول برگردانند و پای دیگر را نیز به همین روش به سمت شکم آورند.

بیشتر بخوانید : درد فیله کمر ♥ درد یک طرفه کمر ♥ التهاب کمر ♥ کمر درد صبحگاهیکمر درد و حالت تهوع

عفونت گوش

عفونت گوش

عفونت گوش ,عفونت گوش کودکان,عفونت گوش میانی,عفونت گوش و گلو,عفونت گوش و سرگیجه,عفونت گوش میانی در بزرگسالان,عفونت گوش سگ,عفونت گوش میانی,عفونت گوش در بزرگسالان,عفونت گوش در نوزادان,عفونت گوش کودکان درمان گیاهی,عفونت گوش کودکان طب سنتی,عفونت گوش کودکان دارو

عفونت گوش

توضیحاتی در مورد عفونت گوش

عفونت گوشها به‌علت عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی‌ِ اثرگذار روی گوش میانی (قسمت‌هایی از گوش که در پشت پرده‌ی گوش قرار دارند) بروز می‌کند. این بیماری شایع، با التهاب و تجمع مایعات در گوش میانی همراه است و ممکن است بسیار دردناک باشد. عفونت‌ گوش به دو دسته‌ی حاد و مزمن تقسیم می‌شود. دوره‌ی عفونت حاد گوش، کوتاه اما دردناک است. عفونت‌های مزمن گوش به دفعات مکرر بروز می‌کنند یا اصلا رفع نمی‌شوند. این نوع عفونت‌های مزمن ممکن است صدماتی دائمی به گوش میانی و داخلی وارد کنند.

عفونت گوش در کودکان

یکی از معمول ترین و رایج ترین بیماری های دوران کودکی، عفونت گوشها می باشد. امارها نشان می دهد بیش ترین دلایل ارجاع کودکان به پزشک در زیر دو سال، عفونت گوش میانی می باشد. عفونت گوشهای میانی را به نام اوتیت میانی می شناسند. در 60 درصد موارد اوتیت میانی به صورت خود به خود درمان می شود اما اگر درمان نشود ممکن است صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بعضی از کودکان به صورت ذاتی مستعد اوتیت مدیا هستند که از نشانه های ان می توان به شش بار ابتلاء به بیماری در زیر شش ماهگی دانست.

علت عفونت گوش

عفونت گوشها زمانی بروز می‌کند که قسمتی از گوش به نام «شیپور استاش» متورم یا مسدود شده باشد و مایعاتی در گوش میانی جمع شده باشد. شیپور استاش به لوله‌های کوچکی گفته می‌شود که از هردو گوش مستقیما به پشت گلو راه دارند.

علل عفونت گوش

آلرژی‌ها؛ سرماخوردگی‌؛ عفونت‌های سینوسی؛ مخاط اضافی؛ کشیدن سیگار؛ عفونت و تورم آدنوئید یا همان لوزه سوم (بافتی در نزدیکی لوزه‌ها که باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا را به دام می‌اندازد)؛ تغییرات فشار هوا.

نشانه های عفونت گوش

عفونت گوش معمولا به خاطر تجمع باکتری ها یا ویروس ها در گوش میانی اتفاق می افتد و در کودکان بیشتر از افراد بالغ شایع است. برخی فاکتورها که می توانند عفونت گوش را بدتر کنند عبارتند از آلرژی غذایی، کمبود مواد مغذی، عفونت در دستگاه تنفسی و انباشته شدن موم گوش. نشانه های عفونت گوش علاوه بر تجربه درد در گوش ها شامل حالت تهوع، سردرد و درد در بالا تنه به همراه تب است. برخی افراد همچنین با خوابیدن مشکل پیدا می کنند.

سیر و درمان عفونت گوش

یک حبه سیر بردارید و پوستش را بکنید. مطمئن شوید تمیز است. در سوراخ گوشتان قرارش دهید. وقتی یک حبه سیر انتخاب می کنید، ابتدا سایزش را چک کنید تا مطمئن شوید داخل گوشتان جا می شود یا خیر. با اینکه درد و التهاب در عرض چند دقیقه از بین می رود توصیه می کنم بگذارید یک شب داخل گوش بماند. پخش شدن گرما را داخل گوش خود حس می کنید. این روش همچنین برای بهبود سردرد و کاهش دمای بدن نیز به کار می رود. اگر از تب بالا رنج می برید، سیر را به برش های ضخیم تقسیم کنید و مدتی در سرکه سیر بخیسانید. این محلول را داخل گوش خود قرار دهید و روی پا ماساژ دهید. تب در عرض چند دقیقه از بین خواهد رفت. سیر همچنین برای تسکین سرفه مداوم مورد استفاده قرار می گیرید. با این روش می توانید توسط سیر برای خود شربت ضد سرفه درست کنید: ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری عسل ( ترجیحا عسل طبیعی ) و یک حبه سیر بردارید. سیر را پوست بگیرید و به برش های نازک تقسیم کنید. هر دو را داخل مخلوط کن قرار دهید و میکس کنید. کاسه را با یک بشقاب یا فویل آلومینیومی بپوشانید. یک شب بگذارید در دمای اتاق بماند. صبح روز بعد از این ترکیب بخورید و هر دو ساعت یکبار از آن میل کنید. این روش برای درمان سرفه و سرما خوردگی فوق العاده تاثیر گذار است.سیر دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده طبیعی است که در درمان عفونت گوش بسیار موثر است . دو قاشق غذاخوری روغن سیر را با دو قاشق غذاخوری روغن کنجد یا روغن خردل بپزید تا رنگ آن سیاه شود سپس هنگامی که گرم است دو قطره الی چهار قطره از این روغن را برای گوش آلوده به عنوان قطره گوش استفاده کنید همچنین شما می توانید دو یا سه قاشق سیر تازه را به مدت 5 دقیقه درون آب بجوشانید و سپس آنها را له کرده و نمک به آن اضافه کنید سپس این مخلوط را به پنبه یا پارچه تمیز آغشته کنید و سپس درون گوش خود قرار دهید روش دیگر مصرف دو تا سه حبه سیر خام روزانه برای سرعت بخشیدن به روند بهبود

نمک و درمان عفونت گوش

نمک احتمالا در خانه به راحتی برای درمان عفونت گوش در دسترس است . یک فنجان نمک در یک ظرف آب برای چند دقیقه حرارت دهید یا می توانید از ماکروویو نیز استفاده کنید سپس یه پارچه درون این محلول قرار دهید و پارچه را گره بزنید در سپس به مدت 10 دقیقه این پارچه گره زده را درون گوش خود قرار دهید هر بار که لازم است این روش را تکرار کنید این روش به کاهش تورم و درد شما کمک می کند

علت عفونت گوش میانی

عفونت مزمن در گوش میانی موجب کاهش شنوایی می‌شود که عدم درمان آن موجب می‌شود عفونت به بخش‌های مغز، مخچه و مننژ سرایت و عوارض دیگری را ایجاد کند. وی ادامه داد: معمولا شایع‌ترین علت ایجاد این عفونت حاد گوش میانی، بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی است که در این شرایط گوش به شدت دچار درد، تورم و التهاب می‌شود و معمولا با تب همراه است. به دنبال این عارضه، عصب تعادلی گوش داخلی نیز ملتهب خواهد شد. التهاب عصب تعادلی گوش نیز عوارضی مانند سرگیجه در فرد ایجاد می‌کند. عفونت گوش میانی، این بیماری بیشتر در سن کودکی و خردسالی و در فصول سرد سال شایع تر است و به دنبال سرماخوردگی که اغلب ویروسی و یا باکتریایی است، عفونت گوش میانی اتفاق می افتد.

عوامل خطرزا در عفونت گوش کودکان

عفونت گوشها در کودکان خردسال شایع‌تر است، چرا که شیپورهای استاش در این گروه سنی کوتاه‌تر و باریک‌ترند. نوزادانی که با شیشه‌شیر تغذیه می‌شوند، در مقایسه با دیگر همسالان‌شان که از سینه‌ی مادر شیر می‌خورند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش قرار دارند. همچنین کسانی که اخیرا عفونت گوش را تجربه کرده‌اند، احتمال دارد باز هم به آن دچار شوند. سایر عواملی که خطر ابتلا به عفونت گوش را افزایش می‌دهند، عبارتند از: تغییرات ارتفاع؛ تغییرات آب‌وهوایی؛ قرارگیری در معرض دود سیگار؛ استفاده از پستانک.

علائم عفونت گوش

برخی از شایع‌ترین علائم عفونت گوشها عبارتند از: درد خفیف یا احساس ناراحتی در داخل گوش؛ احساس فشار مداوم در داخل گوش؛ ترشحات چرک‌مانند از گوش؛ ناشنوایی. این علائم ممکن است پایدار یا مقطعی باشند و در یک یا هردو گوش حس شوند. شدت درد معمولا در عفونت‌هایی که هردو گوش را درگیر می‌کنند، بیشتر است. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که علائم عفونت حاد گوش نسبت به علائم عفونت‌های مزمن، بیشتر قابل شناسایی باشند. ضمنا مشاهده‌ی تب یا علائم عفونت گوش در کودکان زیر ۶ ماه نیازمند معاینات پزشکی است. هرگونه تبِ بالای ۱۰۲ درجه‌ی فارنهایت (معادل ۳۸٫۹ درجه‌ی سلسیوس) و درد شدید گوش در کودکان، باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد.

تشخیص عفونت گوش

پزشک معالج با وسیله‌ای به نام اُتوسکوپ که دارای چراغ و لنز بزرگ‌نمایی است، گوش بیمار را معاینه خواهد کرد و ممکن است موارد زیر را مشاهده کند: قرمزی، حباب‌های هوا یا مایعات چرک‌مانند در گوش میانی؛ ترشح مایعات از گوش میانی؛ سوراخ در پرده‌ی گوش؛ وَرم یا تخریب پرده‌ی گوش. چنانچه عفونت در مرحله‌ی پیشرفته باشد، پزشک معالج ممکن است از مایع داخل گوش نمونه‌برداری کند تا تشخیص بدهد که آیا بیمار به انواع خاصی از باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها آلوده شده است یا نه. همچنین پزشک معالج ممکن است سی‌تی اسکن از سر را تجویز کند تا ببیند که آیا عفونت از گوش میانی فراتر رفته است یا خیر. درنهایت، شاید بیمار به‌ویژه درصورت ابتلا به عفونت مزمن گوش به انجام تست شنوایی نیاز پیدا کند.

درمان عفونت گوش

بسیاری از موارد ابتلا به عفونت‌های خفیف گوش بدون دخالت پزشکی بهبود می‌یابند. برخی راهکارهای زیر می‌توانند درصورت بروز عفونت خفیف مؤثر واقع شوند: کمپرس گرم به‌وسیله‌ی حوله؛ مصرف مسکّن‌هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن؛ استفاده از قطره‌‌‌های گوش؛ مصرف داروهای ضداحتقان مانند سودواِفِدرین. دقت داشته باشید که از مصرف خودسرانه‌ی دارو بپرهیزید و چنانچه پس از مصرف دارو (البته طبق توصیه‌ی پزشک) بهبود پیدا نکردید، وضعیت‌تان را مجددا به اطلاع پزشک معالج برسانید تا درصورت نیاز برای‌تان آنتی‌بیوتیک تجویز کند. پزشک درصورت تشخیص علائم عفونت گوش در کودکان زیر دو سال نیز ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند. چنانچه آنتی‌بیوتیک دریافت کردید، حتما باید دوره‌ی درمان را بدون قطع خودسرانه‌ی دارو ادامه بدهید. اما در مواردی که عفونت گوش با راهکارهای درمانی معمول برطرف نشود یا فرد در طول مدتی کوتاه به دفعات زیاد به عفونت گوش مبتلا شود، شاید انجام جراحی ضروری شود. اغلب اوقات، مایع جمع‌شده را به‌وسیله‌ی لوله‌هایی که در گوش کار گذاشته می‌شوند، تخلیه می‌کنند. در مواردی نیز که مشکل از آدنوئیدهای بزرگ‌شده باشد، جراحی برداشتن آدنوئید انجام خواهد شد. ریحان برای درمان عفونت گوش و گوش درد های جزئی می تواند بسیار مفید باشد . پنج برگ ریحان تازه راه له کنید و سپس دور گوش خود بمالید مواظب باشید درون گوش شما نرود شما همچنین می توانید چند قطرره روغن ریحان را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس یک پنبه به آن آغشته کنید و سپس به آرامی درون گوش خود داخل گوش ، اطراف لبه بیرون و پشت گوش بمالید ، این کار را دو بار در روز تکرار کنیدسرکه سیب گزینه خوبی برای خلاص ضدن از قارج است که ممکن است باعث عفونت گوش شده باشد . سرکه سیب با مقدار مساوی آب یا الکل مخلوط کنید و سپس یه پنبه را به آن آغشته کنید این توپ پنبه را به مدت پنج دقیقه درون گوش خود قرار دهید و بردارید حال صبر کنید مایع از گوش بیرون بیاید و سپس با کمک سشوار گوش خود را خشک کنیدیکی از علل اصلی عفونت گوش ، موم در گوش که سبب رشد قارچ یا باکتری ها شده است می باشد و می تواند با کمک روغن زیتون به درمان عفونت گوش کمک کرد . کمی روغن زیتون را گرم کنید و چند قطره روغن زیتون را به عنوان قطره گوش استفاده کنید روغن زیتون سبب نرم شدم موم گوش می شود و موم آلوده را با پنبه خارج کنید ، همچنین می توانید از روغن خردل استفاده کنید.پیاز یک عنصر بسیار رایچ برای پخت و پز است ، همچنین به عنوان دارو برای درمان عفونت گوش نیز می توان از آن استفاده کرد . یک پیاز کوچک را ریز ریز کنید و به مدت یک تا دو دقیقه درون یک کاسه یا مایکروویو قرار دهید ، اجازه دهید تا آن خنک شود و سپس آب پیاز را استخراج کنید و دو تا سه قطره از آن را درون گوش آسیب دیده بچکانید همچنین شما می توانید یک پیاز را نصف کرده و یک پنبه را به خوبی به آن آغشته کنید ، سپس پنبه که به خوبی خیس شد به مدت پنج دقیقه درون گوش قرار دهید و دوباره ده دقیقه صبر کنید و این عمل را تکرار کنید

عفونت گوش خارجی

عفونت گوشهای خارجی بیشتر در افراد جوان و یا میانسال و معمولا در فصول گرم سال مشاهده می شود. همچنین در کسانی که در آب و هوای مرطوب زندگی می کنند یا افرادی که عادت به دستکاری گوش دارند و یا وسیله ای مانند سمعک دارند و یا شرایطی دارند که مرتب گوششان دستکاری می شود، بیشتر روی می دهد.عفونت گوش به دو دسته تقسیم می شود، دسته نخست عفونت گوشهای خارجی که مجرای گوش خارجی و لاله گوش درگیرش می شود و دسته دوم عفونت گوش میانی که معمولا به دنبال سرماخوردگی و عمدتا از طریق عفونت های بینی و سینوس ها و سیستم تنفسی فوقانی و یا از طریق لوله ارتباطی که بین گوش و بینی قرار دارد؛ به گوش منتقل می شود که این دو دسته از همه نظر با هم متفاوت هستند و بنابراین باید جداگانه بحث شوند.

بیشتر بخوانید : درد لاله گوش ♥ التهاب گوش ♥ گوش درد ♥ پارگی پرده گوشزنگ زدن گوش

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر ،آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام میشود،آزمایش پاپ اسمیر چگونه است،آزمایش پاپ اسمیر درد دارد،آزمایش پاپ اسمیرچیست،آزمایش پاپ اسمیر قبل از بارداری،آزمایش پاپ اسمیر در دوران بارداری،آزمایش پاپ اسمیر چیه،آزمایش پاپ اسمیر Inflammation،آزمایش پاپ اسمیر مایع،آزمایش پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود،جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است

آزمایش پاپ اسمیر

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آزمایش پاپ اسمیر صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.آزمایش پاپ اسمیر برای افراد بالای ۲۵ تا ۶۰ سال لازم است و این آزمایش در خانه های بهداشت به صورت رایگان انجام می شود انجام تست پاپ اسمیر به تشخیص سرطان دهانه رحم کمک می‌کند. تمام بیمارستان های وابسته به مراکز بهداشتی مانند بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی و تامین اجتماعی آزمایش تست پاپ اسمیر را انجام می‌دهند.

آزمایش پاپ اسمیر چیست

تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم، سه سال پس از شروع مقاربت جنسی باید انجام شود. اگر فعالیت جنسی شروع شده باشد و نیاز به غربالگری بیماری‌های منتقل‌ شونده از راه جنسی وجود داشته باشد، معاینه لگن زودتر از سنی که برای انجام تست پاپ توصیه می‌شود ضرورت دارد. امروزه روش های تشخیصی زیادی وجود دارد که با آنها می توان سرطان را به موقع تشخیص داد. «پاپ اسمیر» (Papsmear) یکی از روش ها محسوب می شود که در صورت استفاده درست از آن می توان به را حتی از پیشرفت سرطان در بدن پیشگیری کرد. تست پاپ اسمیر درواقع یک تست غربالگری است که دارای یکسری از ویژگی هاست که می توان به ارزان بودن، ساده بودن و قابل اندازه گیری بودن آن اشاره کرد. این تست، یک روش خوب برای تشخیص سرطان دهانه رحم محسوب می شود.به توصیه انجمن سرطان و کالج آمریکایی بیماری‌های ، انجام این تست از ۲۱ تا ۳۰ سالگی باید هر یک تا سه سال انجام شود. پس از ۳۰ سالگی تست پاپ باید به همراه تست HPV (ویروس پاپیلومانی انسانی) انجام شود. اگر هر دو تست منفی بودند، پاپ اسمیر باید هر سه سال تکرار شود. اگر تست پاپ منفی و تست HPV مثبت باشد، تست باید هر ماه ۶ تا ۱۲ ماه انجام شود. انجام تست در اشخاص ۷۰ ساله یا مسن‌ تری که سه تست منفی پی ‌در ‌پی داشته‌اند، متوقف می‌شود. تا ۲۴ ساعت قبل از انجام تست فرد نباید مقاربت داشته باشد، همچنین تست نباید در زمان خونریزی عادت ماهیانه انجام شود. در طی دو روز قبل از انجام تست از ژل، کرم و داروهای واژینال نیز نباید استفاده شود.

آشنایی با آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش اسمیر جزء آزمایش‌های غربال‌گری است که برای تشخیص سرطان یا عواملی که منجر به سرطان گردن رحم خواهند شد، با نمونه برداری و آزمایش سلول شناسی گردن رحم دستگاه تولید مثلی زنان انجام می‌گیرد. توصیه می‌شود این آزمایش به صورت مرتب (اغلب سالانه) برای زنان انجام شود. آزمایش پاپ اسمیر توسط پزشکی یونانی به نام جورجیوس پاپانیکولائو ابداع شد و به یاد او نامگذاری شد.

روش انجام آزمایش پاپ اسمیر

در آزمایش پاپ اسمیر پزشک توسط برس سرویکس نمونه‌ها را برمی‌دارد یا توسط اسپکولوم دهانه دستگاه تناسلی را باز کرده و با اسپاچولا نمونه‌ها را از رحم و گردن رحم برمی‌دارد. نمونه‌ها برای تشخیص سلول‌های ناهنجار به آزمایشگاه منتقل شده و زیر میکروسکوپ مشاهده می‌شوند. جهت انتقال این لام‌ها از فولدرهای لام می‌توان استفاده کرد. این روش جز تشخیص سلول‌های سرطانی مرتبط با HPV، نشان‌دهنده عفونت‌های رحمی نیز هست. روش سنتی و قدیمی‌تر انجام تست پاپ اسمیر، انتقال سلول‌های برداشته شده از مجاری واژن و دهانه رحم توسط وسایل نمونه‌برداری به یک اسلاید شیشه‌ای است. عیب این روش آن است که حدود ۸۰ درصد سلول‌ها بر روی وسایل نمونه‌برداری باقی‌مانده و دور ریخته می‌شوند. مزیت این روش کم‌هزینه‌تر بودن آن است. تا اواسط دهه ۹۰ تنها این روش استفاده می‌شد. روش «تین پرپ» که کارایی بیشتری دارد در اواسط دهه ۹۰ معرفی شد. در این روش تمام سلول‌های برداشت شده به یک محلول نگهدارنده و سپس بر روی یک اسلاید شیشه‌ای منتقل می‌شود. هنگام انتقال سلول‌ها از محلول به اسلاید شیشه‌ای در روش تین پرپ، مواد غیر تشخیصی مانند سلول‌های خون، سلول‌های التهابی و موکوس حذف می‌شوند و آزمایشگر تنها سلول‌های دهانه رحم را منتقل می‌کند. همچنین سلول‌های دهانه رحم به صورت تک لایه به اسلاید منتقل می‌شوند؛ بنابراین هم‌پوشانی سلول‌های پوششی که در روش قدیمی وجود دارد و نیز احتمال پوشیده شدن یک سلول غیرطبیعی از بین می‌رود و قدرت تشخیصی تست پاپ اسمیر افزایش می‌یابد. همچنین هنگام انتقال سلول‌های دهانه رحم به محلول، می‌توان همزمان سلول‌های سرطانی و احتمال وجود HPV و عفونت‌های کلامیدیایی و سوزاک را بررسی کرد. نزدیک به ۹۰ درصد تست‌های پاپ اسمیر در آمریکا به روش تین پرپ است. این روش پرهزینه‌تر از روش سنتی است.

روش جدید آزمایش پاپ اسمیر

در این آزمایش، پزشک توسط برس سرویکس (Cervical brush) و یا توسط اسپکولوم (Speculum) دهانه دستگاه تناسلی را باز کرده و با اسپاچولا (Spatula) نمونه ها را از رحم و گردن رحم برمی دارد. نمونه ها برای تشخیص سلول های ناهنجار به آزمایشگاه فرستاده شده و با میکروسکوپ بررسی می شوند. آسیب شناس (پزشکی که در تفسیر تست های آزمایشگاهی و در ارزیابی سلول ها، بافت ها و اندام ها از نظر تشخیص سرطان تخصص دارد) نمونه را زیر میکروسکوپ معاینه می کند. آسیب شناس می تواند سلول های غیرطبیعی را که امکان دارد سلول های پیش سرطانی یا سرطانی باشند، شناسایی کند. این روش علاوه بر تشخیص سلول های سرطانی مرتبط با HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)، عفونت های رحم را نیز نشان می دهد.

روش قدیم آزمایش پاپ اسمیر

در این روش از انجام تست پاپ اسمیر، سلول های برداشته شده از مجاری واژن و دهانه رحم توسط وسایل نمونه برداری (یک اسلاید شیشه ای) به آزمایشگاه انتقال داده می شود. عیب این روش آن است که حدود 80 درصد سلول ها بر روی وسایل نمونه برداری باقی مانده و دور ریخته می شوند. مزیت این روش کم هزینه تر بودن آن است. تا اواسط دهه 90 میلادی تنها از این روش استفاده می شد.

ویژگی آزمایش پاپ اسمیر

پاپ اسمیر بهترین راه برای تشخیص سرطان دهانه رحم است. در زنان کمتر از ۳۰ سال، بهتر است این تست همراه با تست پاپیلوماویروس (HPV) انجام شود. پاپیلوماویروس جزء عفونت‌هایی محسوب می‌شود که از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کنند. این ویروس ممکن است در آینده باعث سرطان دهانه رحم شود.

تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر

نتایج پاپ اسمیر چطور تعیین می شود؟
نتایج پاپ اسمیر بعد از یک یا دو هفته آماده می شود. بعد از آزمایش پاپ اسمیر، هر خانمی باید طریقه دریافت نتیجه را جویا شود. اگر خانم بعد از یک ماه نتیجه را دریافت نکرد باید به مطب پزشک مراجعه کند.
پاپ اسمیر غیرطبیعی چیست؟
پاپ اسمیر غیرطبیعی تغییرات سرطانی در سلول های دهانه رحم را نشان می دهد. این تست برای تشخیص سلول های غیر طبیعی در مراحل اولیه مهم است زیرا درمان برای برداشتن سلول های غیرطبیعی انجام می شود. بخش بعدی با عنوان روش مطالعه و تحلیل پاپ اسمیر شامل روش های گزارش پاپ اسمیر غیرطبیعی می باشد.
روش مطالعه و تحلیل پاپ اسمیر
تحلیل پاپ اسمیر و گزارشات آن براساس سیستم پزشکی به نام بتسدا انجام می شود. این سیستم در بتسدا، میرلند ایجاد شده است تا تمام متخصصان بتوانند پاپ اسمیر را شبیه به هم گزارش کنند. استانداردسازی باعث می شود احتمال تفاوت نتایج در آزمایشگاه های مختلف کاهش یابد.
سیستم بتسدا نتیجه عملکرد موسسه سرطان ملی است که در سال ۱۹۸۸ برای استانداردسازی گزارش های پاپ اسمیر تلاش می کردند. در سال ۲۰۰۱، راهنما اصلاح شد. توافق سیستم گزارش بتسدا در امریکا جهانی شده است.

چرا نیاز به تست پاپ اسمیر است؟

تست پاپ اسمیر می تواند زندگی شما را نجات دهد. این تست می تواند نشانه های اولیه سرطان دهانه رحم را پیدا کند. آزمایشات پاپ اسمیر همچنین می توانند سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از تبدیل شدن به سلول های سرطانی پیدا کنند. درمان این سلول های غیرطبیعی می تواند به جلوگیری از بیشتر موارد سرطان دهانه رحم کمک کند. انجام تست پاپ اسمیر یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم انجام دهید.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر

معمولا سه هفته طول می‌ کشد تا نتایج آزمایش آماده شود. پاپ اسمیر طبیعی، یعنی گردن رحم، طبیعی به نظر می رسد. پاپ اسمیر غیرطبیعی، یعنی سلول‌ های بررسی شده، ظاهر طبیعی نداشته‌ اند. در این حالت، گاهی تکرار آزمایش لازم است. اگر پاپ اسمیر مثبت باشد، ممکن است پزشک ‌تان آزمایش‌ های متفاوتی را برای ادامه بررسی خود تجویز کند، از جمله کولپوسکوپی(استفاده از یک میکروسکوپ مخصوص برای معاینه گردن رحم و واژن). پاپ اسمیر گاهی نشان ‌دهنده عفونت هم هست، اما نمی‌ توان برای تشخیص بیماری ‌های آمیزشی به آن تکیه کرد و آزمایش‌ های اختصاصی لازم است.

انجام تست پاپ اسمیر

برخی از افراد تصور می کنند که تست پاپ اسمیر را باید دائما انجام بدهند در حالی که این باور نادرست است و این تست را پزشک متخصص زنان براساس یک قاعده خاص برای افراد مختلف انجام می دهد. فواصل انجام این تست از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. این تست را باید همه خانم ها بعد از شروع رابطه زناشویی به صورت سالانه (سالی یک بار) انجام بدهند. چنانچه این تست، سه سال پشت سر هم، به صورت سالانه انجام شد و نتیجه تست هر سال منفی بود، متخصص زنان و زایمان، فواصل تست را طولانی تر در نظر می گیرد؛ اما در شرایطی که فرد رفتار پرخطر داشته باشد یا موازین بهداشتی مثل استفاده درست از کاندوم را رعایت نکند باید این تست را با توجه به نظر پزشک با فواصل نزدیک به هم انجام بدهد. همچنین آن دسته از افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند یا به بیماری های خاصی مبتلا هستند، باید تست پاپ اسمیر را با فواصل نزدیک به یکدیگر انجام بدهند. افرادی که دخانیات مصرف می کنند با ریسک ابتلا به سرطان در آن ها بالاست نیز، در این گروه خاص قرار می گیرند. این تست را باید از شروع اولین رابطه زناشویی تا سن ۶۰ سالگی انجام داد و معمولا از سن ۶۰ تا ۷۰ سالگی دیگر آن را انجام نمی دهند.

آزمایش پاپ اسمیر چه طوری انجام می شود؟

تست پاپ اسمیر به این شکل انجام می شود که پزشک متخصص زنان، ضمن معاینه داخلی، نمونه ای را به آرامی با شیوه ای خاص بر می دارد. سپس آن را روی یک لام شیشه ای می گذارد و با فیکساتور (ثابت کننده، Fixator) آن را روی لام، ثابت می کند. این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود و پس از رنگ آمیزی خاص، مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر روش پاپ اسمیر، روش تشخیصی دیگری وجود دارد که با تست پاپ اسمیر کمی متفاوت است. این روش «تین پرپ» (thinprep) نام دارد. پس از معاینه داخلی، با یک برس خاص بهداشتی، نمونه ها را بر می دارند سپس آن را در محلول تین پرپ قرار می دهند و به آزمایشگاه می فرستند تا رنگ آمیزی و بررسی انجام شود. نتایج روش های تشخیصی به متخصص زنان ارجاع داده می شوند.

چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهد

افراد دارای عفونت و زگیل های تناسلی

افرادی که دخانیات مصرف می کنند

خانم هایی که در سنین پایین ازدواج کرده اند

زنان نازا و یا افرادی که زایمان نداشته اند

افراد مبتلا به ایدز

افرادی که دارای روابط جنسی با افراد متفاوت هستند و یا اینکه شریک جنسی شان قبلا با شخصی که دارای سرطان رحم بوده نزدیکی داشته است

در ۱۰ درصد موارد هم سرطان دهانه رحم ژنتیکی است که با تشخیص و نظر پزشک مشخص می شود

نکات قبل آزمایش پاپ اسمیر

در طی دو روز قبل از انجام تست پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم) از ژل، کرم و داروهای واژینال استفاده نشود

تست پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم) نباید در زمان خونریزی پریود انجام شود

تا ۲۴ ساعت قبل تماس جنسی نداشته باشد

بهتر است این تست در فاصله روزهای ۱۸-۱۲ سیکل قاعدگی انجام شود

انجام تست پاپ اسمیر در ۳ماهه اول حاملگی بلامانع است.در حاملگی دو هفته بعد از اولین روز آخرین قاعدگی(روز ۱۸-۱۶ سیکل)بهترین زمان برای گرفتن پاپ اسمیر است

انجام تست  پاپ اسمیر باید حداقل ۸هفته بعد از زایمان باشد

انجام تست پاپ اسمیر مجدد باید با فاصله زمانی بیشتر از ۸هفته از نمونه گیری قبلی باشد

عوارض آزمایش پاپ اسمیر

پس از انجام این آزمایش امکان دارد مهبل اندکی خونریزی کند. اگر خونریزی بسیار زیاد باشد باید به پزشک اطلاع داد. شخصی که تست بر روی او انجام شده می‌تواند بلافاصله پس از خاتمه یافتن تست فعالیت‌های عادی خود را از سر گیرد.

تکرار آزمایش پاپ اسمیر

تکرار آزمایش‌های غربالگری از کشوری به کشور دیگر متفاوت است؛ ولی معمولاً توصیه می‌شود پس از اولین آمیزش جنسی، غربالگری پاپ اسمیر انجام شود و بعد از آن به صورت منظم سالی یک بار تا سن ۶۰–۵۵ سال تست پاپ اسمیر انجام شود و از سن ۶۰ سالگی به بعد، در صورت منفی بودن نتایج تست‌های پیشین، دیگر نیازی به غربالگری نیست.

شرایط آزمایش پاپ اسمیر

بهترین زمان انجام آزمایش، فاز پرولیفراتیو از چرخه قاعدگی یعنی حدود روز ۱۵ چرخه قاعدگی است. مراجعه کننده باید از یک هفته پیش از آزمایش کرم‌ها و پمادهای واژینال استفاده نکرده باشد؛ از ۴۸ ساعت پیش دوش واژینال استفاده نکرده باشد؛ از ۲۴ یا ۴۸ ساعت پیش آمیزش جنسی نداشته باشد؛ و پیش از آزمایش پاپ اسمیر معاینه واژینال نشده باشد.

آزمایش پاپ اسمیر به روش تین پرپ

در این روش تمام سلول های برداشت شده، آغشته به یک محلول نگهدارنده معروف به تین پرپ (Thin prep pap smear) به آزمایشگاه منتقل می شود. هنگام انتقال سلول ها از محلول به اسلاید شیشه ای، مواد غیر تشخیصی مانند سلول های خون، سلول های التهابی و موکوس حذف می شوند و آزمایشگر تنها سلول های دهانه رحم را منتقل می کند. همچنین سلول های دهانه رحم به صورت تک لایه به اسلاید منتقل می شوند؛ بنابراین هم پوشانی سلول های پوششی که در روش قدیمی وجود داشت و نیز احتمال پوشیده شدن یک سلول غیر طبیعی از بین می رود و قدرت تشخیصی تست پاپ اسمیر افزایش می یابد. همچنین هنگام انتقال سلول های دهانه رحم به محلول، می توان همزمان سلول های سرطانی و احتمال وجود HPV و عفونت های کلامیدیایی و سوزاک را بررسی کرد.

بهترین شرایط و زمان انجام آزمایش پاپ اسمیر

هترین زمان انجام آزمایش حدود روز 15 چرخه قاعدگی است. فردی که می خواهد این آزمایش را انجام دهد باید با شرایط زیر به آزمایشگاه مراجعه کند:- از یک هفته پیش از آزمایش، کرم و پمادهای واژینال استفاده نکرده باشد. – از 48 ساعت پیش دوش واژینال استفاده نکرده باشد. – از 24 یا 48 ساعت پیش آمیزش جنسی نداشته باشد و پیش از انجام آزمایش معاینه واژینال نشده باشد. تخلیه نمودن مثانه پیش از معاینه و کشیدن نفس های عمیق و شل کردن عضلات در طول انجام تست، باعث راحت تر شدن شخصی می شود که تست بر روی او انجام می گیرد.

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام میشود

هنگامی که شخص برای انجام تست آماده شد، لباس هایی که پایین تر از کمر خود بر تن دارد را در می آورد، به پشت روی تخت معاینه دراز می کشد و کمر و ساق پاهای خود را با ملحفه ای می پوشاند. علاوه بر آن پاهای خود را بالا می برد و پاشنه های خود را در رکاب واقع در انتهای میز می گذارد تا زانوهایش شل شده و به اطراف متمایل شوند. سپس شخص حرفه ای ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که معاینه را انجام می دهد، ابزاری پلاستیکی یا فلزی را که به آن لوبریکانت (ماده لغزنده ساز) مالیده شده است و آن را اسپکلوم می نامند، به آرامی وارد مهبل می کند. این ابزار به آرامی دیواره های مهبل را از هم باز می کند. شاید این کار باعث شود شخص اندکی احساس ناراحتی کند. پس از معاینه چشمی گردن رحم (انتهای بیرونی و باریک رحم)، شخص حرفه ای ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از یک میله برداشت یا سواب پنبه ای یا قاشقک یا برس گردن رحم برای جمع آوری سلول ها از دو محل واقع در گردن رحم استفاده می کند که یکی از این دو محل در قسمت خارجی دهانه رحم یا Ectocervix (قسمتی که از همه به مهبل نزدیک تر است) و دیگری در قسمت داخلی گردن رحم یا Endocervix (قسمتی که در مجاورت بدنه رحم قرار دارد) واقع می باشد. این ناحیه را ناحیه انتقال یا گذار (Transition Zone) می نامند و سرطان های گردن رحم در این ناحیه تشکیل می شود. به هنگام جمع آوری سلول ها شاید شخصی که تست می شود کشش یا فشاری در مهبل خود احساس کند. سپس یک تیغه یا لام (اسلاید شیشه ای میکروسکوپ) را به این سلول ها آغشته کرده یا سلول ها را در داخل ظرفی گذاشته و نمونه برای ارزیابی به آدرس آسیب شناس ارسال می گردد. پس از خاتمه یافتن تست پاپ اسمیر، شخص حرفه ای ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، معاینه گردن رحم را کامل می کند؛ به این صورت که دستکش آغشته به ماده لغزنده ساز را به دست می کند و دو انگشتش را در داخل مهبل می گذارد و با دست دیگر بدن شخصی که معاینه می شود را از بیرون لمس می کند تا متوجه حضور توده یا نرم شدگی دیگر اندام های تناسلی مانند لوله های رحم، تخمدان ها و رحم شود.

سن خانم ها برای انجام آزمایش پاپ اسمیر

برای تعیین زمان اولین تست پاپ اسمیر و فاصله‌های زمانی بین هر تست با تست قبلی بهتر است با پزشک مشورت کنید. به طور کلی می‌توان گفت تست پاپ اسمیر از سن ۲۱ سالگی باید انجام شود (در صورتی که شخص در این سن رابطه جنسی داشته باشد) و هر ۲ یا ۳ سال یک بار نیز این تست تکرار شود. می‌توان پاپ اسمیر را هر ۵ سال یک بار نیز انجام داد، البته به شرطی که این تست همزمان با تست HPV انجام شود. اگر به‌خاطر وجود بعضی شرایط، احتمال ایجاد سرطان دهانه رحم در شما بیشتر باشد، پزشک فاصله‌های زمانی کوتاه‌تری را به شما پیشنهاد می‌کند. این شرایط شامل موارد زیر هستند:

تشخیص سلول‌های سرطانی یا سلول‌های تغییر شکل داده مستعد سرطان در تست‌های قبلی

قرار گرفتن در معرض ماده DES قبل از تولد (نوعی داروی هورمونی که سال‌ها قبل برای جلوگیری از سقط جنین تجویز می‌شد)

داشتن HIV

افرادی که سیستم ایمنی‌شان در اثر پیوند عضو، شیمی‌درمانی یا مصرف طولانی‌مدت کورتیکواستروئیدها ضعیف شده باشد.

آیا همه زنان نیاز به تست پاپ اسمیر دارند؟

اکثر زنان بین سنین 21 تا 65 سال باید آزمایشات پاپ را انجام دهند. حتی اگر شما در حال حاضر از نظر جنسی فعال نیستید، باید یک تست پاپ انجام دهید. زنانی که از یائسگی رنج می برند (هنگامی که پریود زنان متوقف می شوند) و جوانتر از 65 سال هستند، هنوز به آزمون منظم پاپ اسمیر نیاز دارند. زنانی که دچار دهانه رحم نیستند (معمولا به علت هیسترکتومی) و همچنین سابقه سرطان دهانه رحم یا نتایج پاپ غیرطبیعی ندارند، نیازی به آزمایش پاپ ندارند. زنان 65 سال و بالاتر که سه آزمایش طبیعی پاپ اسمیر پشت سر هم انجام داده اند و هیچ آزمایش غیر طبیعی در 10 سال گذشته نداشته اند، نیازی به آزمایش پاپ اسمیر ندارند.شرایط انجام

شرایط آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

اگر بین 21 تا 29 سال هستید، هر 3 سال یکبار باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید.

اگر بین سنین 30 تا 64 سالگی هستید، باید هر 5 سال یک بار آزمایش تست پاپیلومای انسانی (HPV) و هر 3 سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید.

اگر شما 65 سال یا بیشتر دارید، می توانید برای توقف تست پاپ اسمیر با پزشک خود صحبت کنید.

بعضی از زنان ممکن است نیاز بیشتری به آزمایشات پاپ داشته باشند. شما باید با پزشک خود در مورد گرفتن تست پاپ بیشتر صحبت کنید اگر:

 به علت پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده از استروئید، سیستم ایمنی بدن تضعیف شده است.

 در هنگام بارداری مادر شما در معرض رژیم غذایی دیستیلستیل بسترول (DES) قرار گرفته است.

در گذشته از درمان برای نتایج پاپ غیر طبیعی یا سرطان دهانه رحم استفاده کرده اید.

اچ آی وی مثبت دارید. زنان مبتلا به اچ آی وی، ویروسی که باعث ایدز می شود، در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر بیماری های گردنی هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ایالات متحده توصیه می کند که تمام زنان مبتلا به HIV مثبت یک تست پاپ اولیه انجام دهند و 6 ماه بعد مجددا آزمایش شوند. اگر هر دو آزمایش پاپ طبیعی باشند، زنان باید دوباره تست انجام دهند.

بیشتر بخوانید : آزمایش ایدز ♥ آزمایش cbc ♥ آزمایش اسپرم ♥ آزمایش خون

خربزه درختی

خربزه درختی

خربزه درختی ,خربزه درختی پاپایا,خربزه درختی در ایران,خربزه درختی در سیستان,خربزه درختی چیست,خربزه درختی چابهار,خربزه درختی عکس,خربزه درختی قیمت,خربزه درختی یا پاپایا,خربزه درختی سیستان و بلوچستان,پاپایا خربزه درختی در ایران,بذر خربزه درختی پاپایا,خرید بذر خربزه درختی پاپایا

خربزه درختی

توضیحاتی در مورد خربزه درختی

خربزه درختی (Carica) سرده‌ای از خربزه‌درختیان به ارتفاع حداکثر ده متر، بدون انشعاب، با ۴۵ گونه که اغلب در مناطق گرمسیری آمریکا پراکنده هستند؛ برگ‌های گیاهان این سرده نرم و لَپ‌دار به طول ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر با دمبرگ بلند است که در بالای تنه به‌ صورت خوشه‌ای قرار گرفته‌اند؛ گل‌های آنها تک‌جنسی با ده پرچم در دو حلقه و مادگی آنها دارای یک کلاله بدون پایه پنج‌لَپی است. مدت زمان از کاشتن بذر تا میوه دادن حدود یک سال است و عمر ان حدود 10 سال می باشد ولی عمر اقتصادی ان حدود 3 سال می باشد .

خربزه درختی

پاپایا بومی مناطق استوایی آمریکای جنوبی است، اما امروزه پاپایا در همه جا هم مناطق استوایی و هم نواحی زیر استوایی رشد می کند. این گیاه اغلب به صورت وحشی رشد می کند و در هر باغی در مناطق استوایی حداقل چند درخت پاپایا وجود دارد. پاپایا برای رشد به آب و هوای گرم، مقدار زیادی نور خورشید، مقدار زیادی آب، و به خاک حاصلخیز با زهکشی خوب نیاز دارد. خاک های لومی شنی برای کاشت پاپایا مناسب هستند. PH مناسب برای رشد پاپایا 6/5 تا 7 می باشد. اگر شما بتوانید این شرایط را فراهم کنید می توانید در هر زمان از سال دانه پاپایا را در زمین بکارید، شش تا ده ماه بعد باردهی آغاز خواهد شد. چند مانع برای رشد پاپایا وجود دارد که باید مراقب آن ها باشید. اما اگر از مشکلات احتمالی آگاه باشید دلیلی ندارد که از اولین تلاش خود برای پرورش پاپایا نا امید باشید.

خواص خربزه درختی

یکی از فواید خوردن پاپایا پیش گیری از سرطان است. پاپایا یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است که بدن برای جنگ با سلول های عامل سرطان به آن احتیاج دارد. ویتامین E، C و بتاکاروتن آنتی اکسیدان هایی هستند که از همه ی انواع سرطان ها پیشگیری می کنند. بنابراین اضافه کردن یک واحد پاپایا به رژیم روزانه می تواند خطر بروز سرطان را در شما کاهش دهد.

خواص دارویی خربزه درختی

پاپایا منبع فوق العاده ای برای آنزیم های پروتئولیتیک است که در هضم غذا بسیار مهم هستند. مهم ترین این آنزیم ها که در پاپایا یافت می شود پاپایین است که با شکستن پروتئین ها به هضم بهتر غذاها کمک می کند. پاپایین یراب افراد مبتلا به فیبروزسیستیک و کسانی که دچار التهاب لوزالمعده هستند، تجویز می شود تا آن چه بدن آن ها به طور طبیعی نمی تواند تولید کند، برای شان بسازد. خوردن خربزه درختی در اینجا هم یک نکته مثبت است چون دریافت دهانی پاپایین بی نظمی های گوارشی کمتری (مثل نفح و سوء هاضمه مزمن) ایجاد می کند. برای این مورد پاپایین عصاره گیری شده، خشک می شود و به صورت قرص در می آید.

خواص میوه خربزه درختی

خربزه درختی دارای آنزیمی موسوم به آرژینین است که موجب افزایش خون رسانی بهتر در مردان می شود.

پرورش خربزه درختی

پاپایا یا خربزه درختیبه راحتی رشد می کند (در صورتی که شما چگونگی پرورش آن را بدانید) ، رشد سریعی دارد و به سرعت میوه می دهد و در تمام طول سال میوه دارد. میوه پاپایا را می توان هم به صورت سبز و هم به صورت رسیده مصرف کرد. کاشت پاپایا از بذر ساده ترین و موفق ترین راه است و البته ارزان ترین راه نیز می باشد. شما می توانید بذر پاپایا را از فروشگاه های محصولات باغبانی تهیه کنید. با این حال، پاپایا می تواند یک گیاه حساس باشد… پاپایا رشد آسانی دارد اما برای زنده نگه داشتن گیاه و میوه باید به آن توجه داشت.

فواید خربزه درختی

بسیاری از پزشکان طب جایگزین معتقد هستند که یکی از فواید پاپایا پیش گیری از پیری زودرس است. چون باعث می شود بدن به طور مناسب غذا را هضم کند و وقتی غذا به درستی هضم شود بدن مواد مغذی لازم را دریافت می کند و برای زمان طولانی شاداب می ماند.

پاپایا خربزه درختی در ایران

خربزه درختی با نام محلی ˈپاپایا یا پپی یاˈ در منطقه بلوچستان مشهور است و مجموع سطح زیرکشت این محصول نادر گرمسیری در این منطقه کمتر از 30 هکتار است. هر درخت پاپایا که در تمام فصول سال دارای گل و میوه است، سالانه هزار کیلوگرم محصول تولید می کند. پاپایا به علت طعم ملایم و مطبوع که شبیه به مزه طالبی گرمک با عطر مخصوص به خود و همچنین به دلیل سهولت کاشت و زود به میوه نشستن و میوه دهی در سراسر سال مورد توجه است. ساکنان محلی منطقه از این میوه به دلیل خواص درمانی آن، در درمان بیماریهای گوارشی، قلبی، عروقی و سرطان روده استفاده می کنند. پاپایا گیاهی است علفی، همیشه سبز، دو لپه که به صورت یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا 10 متر رشد می کند. این گیاه چند ساله ممکن است تا 20 سال عمر کند اما عمر مفید و اقتصادی آن بیشتر از سه سال نیست. معمولاً 12 ماه پس از کاشت بذر، نخستین محصول پاپایا به دست می آید. هر گل حدود 145 تا 165 روز بعد از گرده افشانی به میوه کامل و رسیده تبدیل می شود. در زمان رسیدن رنگ میوه ها از سبز به زرد و گاهی نارنجی تغییر می یابد. از آنجائیکه میوه پاپایا فرازگرا است می توان آن را در مرحله بلوغ کامل برداشت و در انبار نگهداری کرد و یا به نقاط دوردست فرستاد. میوه رسیده پاپایا دارای پوستی نازک است و نگهداری و حمل و نقل آن نیاز به دقت فراوان دارد. استان سیستان و بلوچستان دارای شرایط مساعد آب و هوایی برای تولید انواع محصولات به ویژه محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله انبه، چیکو، گوواوا یا زیتون محلی، خربزه درختی ( پاپایا ) و موز است.

خربزه درختی چابهار

پوست میوه پاپایا قبل از رسیدن سبز است و بعد زرد و نارنجی می‌شود. میوه رسیده گوشتی است و گوشت آن شبیه طالبی و به رنگ‌های متنوع زرد، نارنجی کمرنگ و حتی صورتی دیده می‌شود و مزه‌ای شیرین دارد. وسط میوه حفره‌ای وجود دارد که پر از دانه‌هایی به رنگ بنفش پررنگ و چسبیده به گوشت میوه است. این دانه‌ها مانند فلفل سیاه مزه تندی دارند. در بعضی کشورها این دانه‌ها را به همراه فلفل سیاه می‌کوبند و در غذا از آنها استفاده می‌کنند. برای تمامی مناطق گرمسیری و استوایی مانند قشم،‌ کیش ، بوشهر، خوزستان، تمامی شهرهایی که حوالی خلیج فارس و در یـای عمان قرار گرفته اند و … کاشت بذر خربزه درختی پیشنهاد می شود.

خربزه درختی در سیستان

در ایران نیز اخیراً این گیاه مورد توجه قرار گرفته است و هم اکنون ۳۰ هکتار زیر کشت پاپایا است که همگی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند .

خربزه درختی چیست

پاپایا یا پاپایه (نام علمی: Carica papaya)؛ میوه‌ای است با درخت بومی مناطق حاره‌ای قاره آمریکا که اکنون در بسیاری مناطق حاره‌ای از جمله هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین کشت می‌شود. درختی است کوچک دارای یک ساقه به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر و برگهایی بزرگ به ابعاد ۵۰ تا ۷۰ سانتی است. اندازه میوه آن۱۵ تا۴۵ سانت در طول و قطر آن۱۰ الی ۳۰ سانت بوده و رنگ آن موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی تا کمی نارنجی است. گروه: طالبی‌ها مکان: نواحی گرمسیری انواع: پاپایه زرد، پاپایه سبز، پاپایه سرخ

خربزه درختی پاپایا

دریافت 150 سی سی آب پاپایا، آب خیار و آب لوبیای سبز در یک دوره ی متناوب 12 ساعته می تواند برای کلون مفید واقع شود. این ترکیب مثل یک شوینده قوی عمل می کند. پاپایا سرشار از فیبر است. فیبر در بدن حرکت می کند و خود را به سلول های عامل سرطان کولون وصل می کند. فیبر موجود در پاپایا، توکسین موجود در کلون را بیرون می راند. پس یکی از فواید خربزه درختی پیش گیری از سرطان کلون مخصوصا از طریق ترکیبات فیبری و آنتی اکسیدانی است.

خربزه درختی در ایر ان

آنتی اکسیدان های موجود در خربزه ی درختی مانع از اکسیداسیون کلسترول می شود. وقتی کلسترول اکسید می شود پلاک هایی در دیواره رگ های خونی تشکیل می شود که حمله یا سکته قلبی را سبب می شود. هم چنین، فیبر به عنوان عامل کاهش دهنده کلسترول شناخته شده است. فیبر موجود در خربزه درختی؛ ماده ای موسوم به هموسیستئین را به نوعی اسید آمینه ی بی ضرر برای بدن تبدیل می کند که بدن قادر به فرآوری آن است. اما بدون شکستن، هموسیستئین نهایتاً می تواند به دیواره رگ های خونی آسیب بزند و باعث حمله یا سکته قلبی می شود.

خربزه درختی

پاپایین و کیمو پاپایین ، آنزیم های هضم کننده ی پروتئین یافت شده در خربزه درختی در کم کردن التهاب و بهبود سوختگی ها موثر هستند. پاپایین پروتئین غیرفعال در پوست را تجزیه می کند و بافت های مرده را از سوختگی بر می دارد و از این طریق با کمک به درمان صدمات پوستی، از طرق زیر به بدن کمک می کند: پسوریازیس را درمان می کند، زگیل را از بین می برد، عفونت های قارچی روی پوست را از بین می برد و التهاب ناشی از سرماخوردگی را کم می کند. به علاوه ویتامین هایC و E و بتاکاروتن در درمان التهابات مفید هستند و بنابراین برای درمان آسم، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید و بسیاری از بیماری های التهابی دیگر به کار می روند.

بیشتر بخوانید : خربزه و عسل ♥ هندوانه در بارداری ♥ طالبی در بارداری

تب کریمه کونگو

تب کریمه کونگو

تب کریمه کنگو ،تب کریمه کنگو Ppt،تب کریمه کنگو در اصفهان،تب کریمه کنگو Pdf،تب کریمه کنگو در کرمانشاه،تب کریمه کنگو در شیراز،تب کریمه کنگو در مازندران،تب کریمه کنگو در تهران،تب کریمه کنگو در مشهد،تب کریمه کنگوچیست،تب خونریزی دهنده کریمه کنگو.ppt،تب کریمه کنگو در اصفهان،قربانی تب کریمه کنگو در اصفهان،تب کریمه کنگو اصفهان

تب کریمه کونگو,بیماری تب کریمه کونگو,تب کریمه کونگو در بارداری,علائم تب کریمه کونگو,درمان تب کریمه کونگو

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد تب کریمه کنگو صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو (به انگلیسی: Crimean Congo Haemorrhagic Fever(CCHF)) یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خون‌ریزی دهنده برای آن اعلام شد. در سال ۱۹۶۹ معلوم شد بیماری‌زای ایجادکننده تب خون‌ریزی دهنده در کریمه مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده‌است. از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ها در هر دو مکان، به بیماری، نام کنونی داده شد. تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ ٪ ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.

عامل انتقال تب کریمه کنگو

عامل بیماری ویروسی از خانواده Bunyaviridae و جنس Nairovirus است. این ویروس دارای پوشش پروتئینی است و قطر ساختمان آن ۸۵ تا ۱۰۰ نانومتر است و از گروه آران‌ای‌های تک رشته‌ای است. مقاومت ویروس در برابر گرما کم است و در دمای ۵۶ درجه سلسیوس به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود؛ بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می‌شود. ضمناً ویروس می‌تواند در خون به مدت ۱۰ روز در دمای ۴۰ درجه سلسیوس مقاومت کند. ویروس در محیط اسیدی مثلاً اسید استیک دو درصد (و یا محیط اسیدی ایجادشده پس از جمود نعشی) از بین می‌رود و همچنین در برابر سدیم هیپوکلریت یک درصد و محلول دو درصد گلوتار آلدئید یا ضدعفونی‌کننده‌های فنول ۳ تا ۵ درصد، حساس است. با اینکه مواد شوینده مانند صابون ویروس را از بین نمی‌برند ولی تا حدی ویروس را غیرفعال می‌کنند. اسیدوزی که پس از چند ساعت از ذبح دام در جسد حیوان پیدا می‌شود موجب از بین رفتن ویروس می‌شود.[۱] در کشتارگاه‌های صنعتی، لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سلسیوس نگهداری می‌شود تا ویروس از بین برود. نگهداری گوشت در یخچال منزل در دمای ۱+تا ۴+ درجه سلسیوس به مدت حداقل ۲۴ ساعت نیز ویروس را از بین می‌برد.

تب کریمه کنگو

به گزارش بی اس ام اس تب های خونریزی دهنده گروهی از بیماریها هستند که توسط ویروسها ایجاد می شوند.یکی از معروفترین و شایع ترین بیماری ها در این گروه ، تب خونریزی دهنده کریمه- کونگو است.این بیماری در آسیا ، اروپا و آفریقا وجود دارد و به دلیل مرگ و میر بالا و همه گیری های ناگهانی بیماری ، اهمیت خاصی دارد.اولین مورد از این بیماری در سال 1942 در شبه جزیره کریمه دیده شد و در خلال جنگ جهانی دوم در این منطقه شایع شد.در سال 1956 نیز بیماری در کنگو شایع و ویروس عامل بیماری از بیماران جدا شد و در سال 1969 مشخص شد که عامل این دو بیماری مشابه است.این بیماری می تواند از طریق تماس مستقیم انسان با ترشحات گوشت آلوده تازه نیز منتقل شود.مهم ترین راه آلودگی کنه ناقل بیماری ، خون خواری کنه نابالغ از مهره داران کوچک است و یک بار آلودگی موجب می شود کنه در تمام عمر ناقل باشد و بیماری را به مهره داران بزرگ مثل دام ها منتقل کند و انسان به صورت تصادفی بیمار میشود.با توجه به این که بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علایم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان طی ذبح حیوان آلوده و یا دوره کوتاهی پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد ،این بیماری می تواند از طریق تماس مستقیم انسان با ترشحات گوشت آلوده تازه نیز منتقل شود.از سوی دیگر به دلیل انتقال بیماری توسط ترشحات بدن انسان  بیمار ممکن است به دلیل عدم رعایت  احتیاطات استاندارد باعث اپیدمی بیمارستانی شود.

تب کریمه کنگو در ایران

در ایران استان سیستان وبلوچستان موارد بالای بیماری را دارد.اصفهان  جزء استانهای با موارد متوسط بیماری می باشد و استانهای فارس ، تهران ، خوزستان ، چهار محال  و بختیاری یزد، هرمزگان ،قم ،کردستان ،موارد بیماری کمتر اتفاق افتاده است و بقیه استانها گزارشی نداشته اند.

علائم تب کریمه کونگو

علائم اولیه بیماری شامل شروع ناگهانی تب ، حال عمومی   بد، ضعف ، سردرد ،تحریک پذیری ، درد شدید اندام ها و کمر و بی اشتهایی است.استفراغ ، درد شکمی و اسهال نیز در بعضی موارد دیده  می شود. خونریزی در روز پنجم بیماری شروع می شود. خونریزی زیر پوستی ، خونریزی در کام نرم و حلق ، خون ریزی از لثه ، بینی ، ریه ، رحم و روده در موارد شدید و کشنده با حجم زیاد و غالبا همراه با تخریب کبدی دیده می شود. تب 5 الی 12 روز طول میکشد. کاهش ضربان قلب و فشار خون هم دیده می شود . ادرار خونی و آلبومین در ادرار شایع است. کاهش بیش از حد گلبول سفید ،افزایش بیش از حد آن و کاهش شدید پلاکت نیز دیده میشود.

دوره کمون تب کریمه کنگو

دوره کمون بین 2 تا 4 هفته میباشد و به طور متوسط 10 روز طول میکشد.

راه انتقال تب کنگو

تماس مستقیم با ترشحات حیوان بیمار هنگام ذبح یا قطعه قطعه کردن گوشت تازه.تماس با ترشحات بدن کنه هنگام له کردن آن.پاشیده شدن اتفاقی ترشحات حیوان یا انسان بیمار به چشم یا دیگر سطوح مخاطی.مخزن و ناقل ویروس در طبیعت، اصولاً کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز، خرگوش، خرگوش صحرایی و جوجه‌تیغی و حتی جوندگان مثل موش نیز به عنوان ناقل شناخته می‌شوند. اما انواع پرندگان به جز شتر مرغ در برابر این بیماری مقاوم هستند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب یا پوست‌کن) سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌شود. در جنوب آفریقا، پادتن ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو از سرم خون زرافه، کرگدن، گاو کوهی، بوفالوی آمریکایی، گورخر، یا سگ جدا شده‌است. ویرمی در نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گوسفند و بز به مدت یک هفته پس از آلودگی باقی می‌ماند. بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در هنگام ذبح یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان) وجود دارد. با وجود اینکه پرندگان (به غیر از شترمرغ) به این بیماری مقاومند اما می‌توانند با پخش کنه‌های آلوده باعث ایجاد شیوع بیماری شوند. همچنین تماس با خون و بافت بیماران به‌خصوص در مرحله خون‌ریزی یا انجام هرگونه عملی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آن‌ها شود باعث انتقال بیماری می‌شود. به همین دلیل، مواردی در بین اعضای خانواده بیمار و پرسنل پزشکی بعد از آلودگی با خون یا ترشحات بیمار رخ داده است. به همین خاطر توصیه می‌شود پس از درمان با فوت تمام وسایل و لباس‌های فرد بیمار آتش زده یا نابود گردد. بیمار در طی مدتی که در بیمارستان بستری است می‌تواند به لحاظ انتقال بیمارستانی به شدت دیگران را دچار آلودگی کند، عفونت‌های بیمارستانی بعد از آلودگی با خون یا ترشحات بیماران شایع می‌باشند.

تب کریمه کونگو,بیماری تب کریمه کونگو,تب کریمه کونگو در بارداری,علائم تب کریمه کونگو,درمان تب کریمه کونگو

تشخیص تب کریمه کنگو

مورد مشکوک: خونریزی ،تب ،درد عضلانی همرا ه با سابقه تماس با دام یا کنه یا تماس با انسان بیمار

مورد محتمل:کاهش پلاکت(کمتر از 150000)و کاهش گلبول سفید (کمتر از 3000) یا فزایش گلبول سفید (بیشتر از 9000)

مورد قطعی  : تست سرو لوزیک مثبت یا جدا کردن ویروس از نمونه خون

نحوه گزارش دهی تب کریمه کنگو

بلافاصله موارد مشکوک باید به صورت تلفنی به واحد مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت شهرستان گزارش شود.

پیشگیری از بیماری تب کریمه کونگو

1- گوشت را بعد از تهیه، 24-12 ساعت در یخچال نگهداری کنید( نباید گوشت  در 24-12 ساعت اول یخ بزند) و سپس آن را قطعه قطعه کنید زیرا بعد از این زمان عوامل بیماری زای تب کریمه کنگو از بین خواهند رفت.2- استفاده از دستکش هنگام قطعه قطعه کردن گوشت3- استفاده از دستکش ، چکمه ، عینک ، گان و ماسک جهت قصابان هنگام ذبح دام

واکسن تب کریمه کونگو

هیچ نوع واکسن معتبری برای پیشگیری در انسان و دام وجود ندارد. اما چنانچه فرد، به موقع جهت درمان اقدام کند می‌توان بیماری را درمان کرد. از سال ۱۹۷۰ میلادی تلاش‌هایی برای دستیابی به واکسن این بیماری انجام شده که بیشتر آن‌ها بی‌نتیجه بوده‌اند. تنها واکسن موجود که گمان می‌رود کارامد باشد در بلغارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۱ تیمی از محققان کشور ترکیه به واکسنی غیر سمی دست‌یافتند که در آزمایش‌های اولیه ۸۰ درصد مصونیت ایجاد کرده که در حال طی مراحل آزمایش سازمان غذا و دارو آمریکا برای دریافت تأییدیه است.

درمان تب کریمه کنگو

اساس درمان این بیماری، حمایتی است و شامل تنظیم آب و الکترولیت و درمان انعقاد درون‌رگی منتشر به همراه داروی ضد ویروس ریباویرین است. توجه شود که درمان‌های اختصاصی توسط پزشک متخصص و ترجیحاً متخصص عفونی انجام می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تزریق استروئیدها بخصوص متیل پردنیزولون در دوز بالا، میزان پلاکت خون را افزایش و نیاز بیمار را به فراورده‌های خونی کاهش می‌دهد و بر تب بیمار نیز تأثیر دارد.

شیوه خاکسپاری تلفات تب کریمه کنگو

ویروس تب کریمه کنگو تا ۲۴ ساعت قابلیت انتقال از بدن فرد متوفی به افراد دیگر را دارد و با توجه به انتقال سریع بیماری از طریق مخاط، ترشح و خون متوفی به افراد دیگر، بیماران فوتی با رعایت شرایط بهداشتی، در کاورهای مخصوص و پلمپ شده، توسط افراد مجهز به لباس‌های مخصوص به خاک سپرده می‌شوند. گفتنی است به علت خطر ابتلا، بدن این بیماران بدون غسل و کفن به خاک سپرده می‌شود. حداقل عمق برای خاکسپاری شدن باید ۲ متر باشد. علاوه بر این، سطح بدن بیمار و همچنین سطح کاورها باید توسط محلول ضدعفونی‌کننده، همانند آب ژاول (هیپوکلریت سدیم) پوشانده شود. در ایران در مواردی گفته شده‌است که اجساد بیماران ناقل تب کریمه کنگو در زمان خاک‌سپاری، توسط سفته آهک آهک پوشانده و در تابوت پِرِس‌شده به خاک سپرده می‌شوند تا از احتمال شیوع بیماری در محل خاکسپاری جلوگیری شود. اگرچه در دستورالعمل‌های بین‌المللی، استفاده از آهک ذکر نشده است.

اطلاعات کلیدی تب کریمه کنگو

تب کریمه کنگو باعث پدیدار شدن تب وخونریزی شدید در بیماران می شود. نرخ کشنده بودن تب کنگو بالغ بر 40% است. ویروس تب کریمه در درجه ی اول از نوعی کنه و احشام به انسان ها منتقل می شود. همچنین انتقال از انسان به انسان نیز می تواند به دلیل ارتباط نزدیک خونی، ارتباط با ترشحات بدن و دیگر مایعات بدن فرد بیمار میسر شود. این بیماری هم اکنون در آفریقا و سپس در بالکان، خاورمیانه و آسیا شیوع پیدا کرده است. هنوز واکسن تب کریمه کنگو برای مقابله با انتقال این بیماری یافت نشده است.

تب کریمه کنگو در ایران

از اوایل سال 1396 بیماری تب کنگو در ایران نیز شیوع پیدا کرده است. به گفته‌ی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از ابتدای امسال و تا این لحظه 56 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و تنها 3 نفر به علت این بیماری فوت کرده‌اند. این مقام مسئول تأکید کرده است که مردم گوشت را حتماً از محل مطمئن و مورد تائید سازمان دامپزشکی خریداری نمایند. به گفته‌ی ایشان دامی که ذبح می‌شود، باید تا 24 ساعت در شرایط ویژه و دمای مخصوص یخچال نگهداری و فریز شود تا ویروس موجود در بدن دام از بین برود. گوشتی که در وضعیت مناسبی نگهداری شود و خوب پخته شده باشد، امکان انتقال بیماری را به صفر می‌رساند. چندی پیش نیز در شبکه های اجتماعی خبری دست به دست شده بود مبنی بر اینکه جگر حتی اگر منجمد هم بشود ویروسش نمی میرد و ناقل بیماری تب کریمه کنگو است. در این اطلاعیه از مردم خواسته شده بود تا اطلاع ثانوی جگر نخورند. در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان دل، جگر و قلوه اعلام کرد: آنچه که در شبکه های اجتماعی مبنی بر آلوده بودن دل و جگر گفته می شود به طور قطع شایعه بوده و وزارت بهداشت نیز صحیح نبودن این موضوع را اعلام کرده است. با اعلام این خبر در شبکه های اجتماعی، فروش دل و جگر 5 تا 6 برابر کاهش پیدا کرده بود.

بیشتر بخوانید : تب و لرز و بدن درد ♥ تب زرد در ایران ♥ تب یونجه چیست

حبوبات

حبوبات

حبوبات ,حبوبات آبگوشت چیست,حبوبات برای کبد چرب,حبوبات ماش,حبوبات مفید برای دیابت,حبوبات برای نفخ سگ,حبوبات اش رشته چیست,مقدار حبوبات آش رشته,میزان حبوبات آش رشته

حبوبات

توضیحاتی در مورد حبوبات

به این دلیل که حبوبات در حالت پخته هم‌وزن خود، آب جذب می‌کنند و سنگین می‌شوند. پس تعداد حبوبات پخته در حجم یکسان از حبوبات خام کمتر بوده و کالری‌شان هم کاهش می‌یابد.

انواع حبوبات

عدس یکی از اعضای پرطرفدار خانواده حبوبات، عدس است که منبع غنی پروتئین گیاهی به شمار می‌رود. عدس دیرهضم است و سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند بنابراین می‌تواند عضو اصلی در رژیم‌های لاغری باشد. همچنین عدس فیبر بالایی دارد بنابراین می‌تواند در درمان و رفع یبوست هم سودمند باشد. علاوه بر این منبع غنی آهن گیاهی هم هست که اگر با لیموترش تازه به عنوان منبع ویتامین C مصرف شود، جذب آهن آن افزایش می‌یابد. در هر 100 گرم عدس خام355 کیلوکالری و در هر 100 گرم عدس پخته 116 کیلوکالری انرژی نهفته است.نخود از پرخاصیت‌ترین حبوبات، نخود است که به عنوان بمب انرژی در بین این خانواده شناخته می‌شود. نخود منبع غنی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن است. علاوه بر آن، فیبر بسیار بالایی دارد و می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد و چربی‌های مضر بدن شود و همچنین یبوست را هم برطرف کند. نخود به عنوان نفاخ‌ترین عضو این خانواده شناخته می‌شود. خیساندن نخود و خالی کردن آب آن و همچنین کندن پوست نخود پخته باعث می‌شود خاصیت نفخ‌کنندگی آن به‌شدت کاهش یابد. در هر 100 گرم نخود خام 360 کیلوکالری و در هر 100 گرم نخود پخته، 160کیلوکالری انرژی وجود دارد.لپه یکی دیگر از پر استفاده ترین اعضای این خانواده لپه است که سریع پخته می‌شود. لپه پتاسیم بالا و سدیم بسیار کمی دارد، از این رو انتخاب مناسبی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون است. لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول خون، تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود. لپه هم مانند سایر اعضای این خانواده نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات است و خیلی نیاز به خیس کردن از قبل ندارد. در هر 100 گرم لپه خام 360 کیلوکالری و در هر 100 گرم لپه پخته 120 کیلوکالری انرژی موجود است. لوبیا چیتی لوبیا چیتی از محبوب‌ترین اعضای این خانواده است که فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا خیلی کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تامین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود. میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است. در هر 100 گرم لوبیا چیتی خام 365 کیلوکالری و در هر100 گرم لوبیا چیتی پخته 127 کیلوکالری انرژی نهفته است.لوبیا قرمز یکی دیگر از اعضای این خانواده ، لوبیا قرمز است که حاوی سدیم پایین و پتاسیم بالاست و می‌تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد. همچنین به دلیل آنکه قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود و به اصطلاح شاخص گلایسمی پایینی دارد برای دیابتی‌ها نیز مفید است. لوبیا قرمز منبع غنی فیبر محلول است که می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارش مفید باشد. در هر 100 گرم لوبیا قرمز خام 330 کیلوکالری و در 100 گرم لوبیا قرمز پخته 155 کیلوکالری انرژی نهفته است.لوبیا سفید، خوراکی محبوب آمریکایی‌ها و انگلیسی‌هاست! نتایج تحقیقات نشان داده که مصرف منظم و به اندازه لوبیا سفید می‌تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد. به علاوه لوبیا سفید بهترین منبع دریافت اسیدفولیک است و مواد مغذی موجود در آن می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن به تعویق بیندازد. فراموش نکنید لوبیا سفید در مقایسه با سایر لوبیاها بیشترین مقدار سدیم را دارد. در هر 100 گرم لوبیا سفید خام 337 کیلوکالری و در هر 100 گرم لوبیا سفید پخته 140 کیلوکالری انرژی وجود دارد.

دستگاه بسته بندی حبوبات

دستگاه بسته بندی حبوبات ریلی دارای دوخت سریع تر و استانداردتر و همچنین تاریخ زن همزمان است. این دستگاه در مدل های میزدار و همچنین ساده موجود است. دستگاه دوخت ریلی قابلیت استفاده در محیط صنعتی و خانگی را داراست.

بسته بندی حبوبات

بسته بندی این دانه ها به صورت وکیوم و تزریق گاز موجب افزایش طول عمر محصول بسته بندی شده میگردد. دستگاه بسته بندی وکیوم بایستی دارای بدنه کاملا استیل و همچنین امکان تنظیم حرارت باشد. مدل هایی از این دستگاه با اندازه کوچک تر قابلیت استفاده به صورت خانگی را دارند.دستگاه بسته بندی شیرینگ امکان بسته بندی های حرفه ای به صورت شیینگ پک را فراهم میکند. مدل های مختلف از دستگاه شیرینگ بسته بندی شامل کابینی، تونلی و کانوایردار است. 

خواص حبوبات

این خانواده مهم‌ترین منبع پروتئین گیاهی محسوب می‌شوند که در تامین نیاز بدن به انواع اسیدهای آمینه، مواد معدنی و… نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند. حبوبات به‌ویژه در افراد گیاهخوار که پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند، مهم‌ترین تامین‌کننده پروتئین هستند. کالری دانه های خام و پخته با یکدیگر متفاوت است.

گرفتن نفخ حبوبات

برای به حداقل رساندن نفخ ناشی از مصرف این دانه ها می توانیداین چند راه ساده را امتحان کنید: – حبوبات را قبل از پختن بین 8 تا 48 ساعت در آب ولرم خیس کنید. – بهتر است هر 2 ساعت یک بار، آب حبوبات خیش شده را عوض کنید. – حبوبات خیس شده را قبل از پختن داخل دستمال نخی بریزید و آن ها را کمی مالش دهید تا بتوانید پوست شان را جدا کنید. جدا کردن پوست حبوبات تا حد زیادی باعث کاهش نفخ آن ها می شود. – هنگام پخت به حبوبات خود هویج، پیاز، رزماری و کرفس اضافه کنید. – حبوبات را با ادویه های دارای طبع گرم و خشک مانند زیره، زنجبیل و دارچین یا با مقداری نعناع خشک سِرو کنید. – حبوبات را حداقل 8 تا 10 ساعت بجوشانید. – از مصرف هم زمان حبوبات با سایر خوراکی های نفاخ مانند سیب زمینی پخته خودداری کنید. – 2 تا 3 ساعت قبل از مصرف حبوبات، از خوردن میوه خودداری کنید، زیرا میوه های به خودی خود باعث ایجاد نفخ می شوندو مصرف حبوبات بلافاصله بعد از خوردن میوه ها باعث تشدید ایجاد نفخ خواهد شد.

اسامی حبوبات

حبوبات شامل نخود عدس لوبیا ماش لپه و … می شود

حبوبات چیست

بُنشن یا حبوبات که جمع کلمه حبوبه است و شامل نوعی از دانه‌های خوراکی ماند لوبیا، عدس، ماش، نخود، لپه و غیره می‌باشد.

حبوبات آش

مواد لازم آش رشته: لوبیا چیتی 1 لیوان نخود 1 لیوان عدس 1 لیوان لوبیا سفید 1 لیوان آرد گندم 1 قاشق غذاخوری رشته آش 600 گرم پیاز داغ 1 لیوان سیر داغ 1/2 لیوان نعنا داغ به مقدار لازم برای تزیین کشک 1 کیلو گرم سبزی آش (تره،جعفری،گشنیز،شوید،اسفناج) 2 کیلو گرم طرز تهیه آش رشته : حبوبات را برای کاهش نفخ ناشی از آن یک روز قبل خیس کنید و 2 تا 3 بار آب آن ها را عوض کنید و دور بریزید. پیازها را سرخ کنید و سیر داغ را هم آماده کنید. پیاز داغ ها را با زردچوبه کمی تفت دهید. نخود، لوبیا و سیر داغ و پیاز داغ را درون قابلمه بریزید و تا با هم پخته شوند. سپس عدس و سبزی خرد شده را هم به بقیه مواد آش رشته اضافه کنید. یک تا دو قاشق آرد را در کمی آب سرد حل کنید و به مواد درون قابلمه اضافه کنید. سبزی که پخته شد رشته آش را اضافه کنید و هم بزنید تا رشته ها به یکدیگر نچسبند. زمانی که از پختن رشته ها اطمینان پیدا کردید کشک را اضافه کنید. بعد از 5 دقیقه گاز را خاموش کنید. و اجازه دهید که آش رشته کمی جا بیافتد.

حبوبات آبگوشت چیست

مواد لازم جهت تهیه آبگوشت سنتی (دیزی) گوشت گوسفندی با استخوان و چربی 250 گرم لوبیا سفید 1/2 پیمانه نخود 1/2پیمانه پیاز 1 عدد بزرگ گوجه‌فرنگی 2 عدد ادویه‌جات به میزان لازم سیب‌زمینی 4 عدد کوچک رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری طرز تهیه آبگوشت سنتی (دیزی) 1- حبوبات را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید و مرتب آب آن را تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود. اگر خیس کردن حبوبات را فراموش کرده‌اید و یا زمان کافی برای انجام این کار نداشتید، بهتر از حبوبات را کمی بجوشانید و کف حاصله از پخت آن را بگیرید و پس از آبکشی کردن به سایر مواد اضافه کنید.2- گوشت، حبوبات، پیاز و گوجه که به صورت 4 قاچ برش زده‌اید را در ظرف پخت مورد نظر قرار دهید و مقداری در حدود 6 برابر حجم مواد به آن آب اضافه نمایید. توجه داشته باشید که کل آب مورد نیاز برای پخت را ابتدا اضافه کنید، در این صورت مزه‌ آبگوشت بهتر خواهد شد؛ اما اگر احتیاج به اضافه کردن آب بود، از آب جوش استفاده کنید.3- پس از به جوش‎ آمدن آب، کف حاصله از پخت گوشت را خارج کنید و زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. زردچوبه یکی از ادویه‌های اصلی آبگوشت محسوب می‌شود. 4- درب ظرف را ببندید و اجازه دهید با حرارت خیلی ملایم بپزد. به خاطر داشته باشید که هر چه زمان پخت طولانی‌تر و حرارت ملایم‌تر باشد آبگوشت جاافتاده‌تر و خوشمزه‌تری خواهید داشت. 5- پس از پخت حبوبات و گوشت، نوبت به اضافه کردن لیموعمانی و یا گرد لیمو، نمک و سیب‌زمینی می‌رسد. لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید و سیب‌زمینی‌ها را با پوست به غذا اضافه کنید. توجه داشته باشید که نمک و لیمو عمانی نباید زودتر از این مرحله به آبگوشت اضافه شوند، چرا که اضافه کردن نمک زودتر از موعد مقرر باعث تاخیر در روند پخت گوشت و حبوبات خواهد شد. لیمو عمانی نیز علاوه بر طولانی کردن فرآیند پخت ممکن است باعث تلخ‎ شدن آبگوشت شود.6- در نهایت، رب گوجه فرنگی را به آبگوشت اضافه کنید. همچنین دنبه، پیاز و گوجه را که به صورت 4 قاچ در ابتدای پخت به آبگوشت اضافه کرده بودید را در ظرفی جداگانه به کمک گوشت‌کوب به صورت پوره دربیاورید و به آبگوشت اضافه کنید و اجازه دهید آبگوشت اصطلاحا جا بیفتد. در صورت تمایل می‌توانید در هنگام افزودن رب از مقدار کمی زعفران‌ آب‌زده برای عطر و طعم بهتر بهره ببرید.7- پس از پخت کامل آبگوشت، استخوان و آب گوشت را جدا کرده و حبوبات را به کمک گوشت‌کوب به خوبی بکوبید.

حبوبات برای کبد چرب

دانه هایی نظیر لوبیاها، نخودها، عدس و … می‌توانند در پیشگیری از پیشرفت کبد چرب تأثیرگذار باشند. حبوبات دارای پروتئین بالا، فیبر بالا و فاقد چربی‌اند و به همین خاطر در کاهش وزن بسیار کمک کننده خواهند بود. – روزی یک قاشق چایخوری سیاهدانه با عسل طبیعی خوب جویده شود. – نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می‌تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد.

حبوبات ماش

ماش گیاهی بومی هندوستان است امادر نقاط دیگر جهان مانند ایران نیز کشت می‌شود. در ایران این گیاه پس از برداشت جو یا گندم کاشته شده و در فصل پاییز و هنگامی که دانه‌های آن سفت و غلاف‌های آن زرد یا سیاه شد، محصول آن را در چند نوبت برداشت می‌کنند. نام انگلیسی ماش از یک لغت هندی به معنی «دانه سبز» مشتق شده‌است. سابقه کشت و استفاده از ماش به چهار هزار سال پیش و در جنوب هند باز می گردد. در تایلند آثاری از استفاده و کشت ماش در ۲۲۰۰ سال پیش، کشف شده‌است. ماش در چین به سویای سبز معروف است. مصرف ماش آمریکا سالانه بیش از ده میلیون تن می‌باشد که بیش از ۷۵% ماش مصرفی این کشور از خارج وارد می‌شود.ماش گیاهی علفی، دارای ساقه زاویه‌دار به ارتفاع ۴۰ تا ۷۰ سانتیمتر و برگ‌های منتهی به پیچک مرکب از ۴ تا ۷ زوج برگچه است. ماش با نام علمی Vigna radiata گیاهی یک ساله و به شکل بوته یا بالا رونده می‌باشد. ریشه‌های گیاه مستقیم و مقداری منشعب می‌باشد. ساقه‌ها راست، ظریف، منشعب کرک دار، به رنگ سبز روشن و به ارتفاع ۴۵ تا ۹۰ سانتیمتر می‌باشد. گل آذین به شکل خوشه و گل‌ها به رنگ لیمویی زرد بر روی دم گل بلندی قرار گرفته‌است. غلاف‌ها باریک، استوانه‌ای و کمی کرک دار است که قبل از رسیدن سبز روشن یا سبز تیره و زمان رسیدن سبز مایل به قهوه‌ای یا سیاه رنگ می‌شود. در هر بوته ۲ تا ۸ غلاف و در هر غلاف ۱۰ تا ۲۰ بذر به رنگ سبز، طلایی، قهوه‌ای و سیاه مشاهده می‌شوند.گاهی به علت داشتن پیچک از گیاهان مجاور خود بالا می‌رود و گل‌هایی زیبا به رنگ بنفش یا ارغوانی دارد. این گیاه از تیرهٔ باقلائیان (Fabaceae)، راستهٔ باقلاسانان (Fabales) است. میوه ماش باریک و دراز و قهوه‌ای رنگ است و دانه‌های کوچک کروی به رنگ خاکستری، قهوه‌ای یا سبز در آن جای دارد.

حبوبات

حبوبات یا بنشن از جمله گیاهان پروتئینی هستند که مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین ها خصوصا ویتامین های گروه A دارند.در هرم راهنمای غذایی، حبوبات جزو گروه گوشت محسوب می شوند.چرا که حبوبات از نظر پروتئین کاملا غنی هستند.پروتئین های حبوبات معمولا از نظر لیزین غنی بوده و بهترین منابع گیاهی برای تکمیل غلات هستند.مقدار اضافه لیزین حبوبات، کمبود لیزین غلات را جبران کرده و مقدار اضافی میتونین غلات، کمبود حبوبات را از نظر این عنصر تامین می کند.بر این اساس لازم است حبوبات را همراه با غلات مصرف کنید.مصرف حبوبات به دلیل داشتن فیبر زیاد و اشغال حجم زیادی از معده، احساس سیری زودرس ایجاد کرده و به دلیل آنکه قند موجود در آن بتدریج آزاد می شود، ما را دیرتر گرسنه می کند. برخی از خواص حبوبات عبارتند از:جلوگیری از احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات، جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲، بالا بردن مقاومت بدن در مقابل بیماریها، ایجاد فعالیت روزانه و افزایش کارکرد حافظه، جلوگیری از پوکی استخوان بویژه در دوران یائسگی، تامین کننده کلسیم لازم در دوران رشد کودکان، تعدیل فشار خون و جلوگیری از بروز کم خونی، رفع افسردگی و اختلالات عصبی، بلوغ گویچه های قرمز خون، رفع کننده یبوست و بواسیر، و …بهتر است قبل از پخت یک شب کامل آنها را در آب خیس کنید و در یخچال قرار دهید این کار باعث می شود حبوبات زودتر بپزند و آنزیمهای بیشتری آزاد کنند که باعث هضم راحتتر آنها و جلوگیری از ایجاد نفخ در دستگاه گوارش می شود.

بیشتر بخوانید : بارداری ♥ لپه در گیاهان چیستنخود در دوران بارداری ماش در طب سنتی

سرطان خون

سرطان خون

سرطان خون,سرطان خون چیست؟,سرطان خون مزمن,سرطان خون All,سرطان خون در کودکان,سرطان خون Cml,سرطان خون علائم,سرطان خون چیست,علائم سرطان خون چیست؟,علایم سرطان خون چیست,علت سرطان خون چیست,بیماری سرطان خون چیست,نشانه سرطان خون چیست,درمان سرطان خون چیست,عامل سرطان خون چیست,دلیل سرطان خون چیست؟

سرطان خون,سرطان خون چیست؟,سرطان خون مزمن,سرطان خون All,سرطان خون در کودکان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم به بیماری سرطان خون و ععل و علائم و عوارض و درمان ان بپردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرام قرار گیرد.سرطان خون بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون ساز بدن است. بیماری سرطان خون در اثر تکثیر و تکامل ناقص گویچه‌های سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می‌شود. واژه لوسمی به معنی خون سفید است. لوسمی یکی از چهار سرطان شایع در میان کودکان است. انواع سرطان خون (Blood Cancers) بر تولید و عملکرد سلول های خونی تاثیر می گذارد. بیشتر این سرطان های خونی در مغز استخوان شروع به رشد می کنند. سلول های بنیادی درون مغز استخوان می توانند به سه نوع سلول خونی شامل سلول های قرمز خون، سلول های سفید خون و یا پلاکت ها تبدیل می شوند. در اکثر موارد سرطان خون فرآیند تولید سلول های خون توسط سرطان خون بهم ریخته و باعث می شود، مغز استخوان شروع به تولید کنترل نشده و غیرطبیعی بعضی از انواع سلول های خونی کند. این سلول های غیرطبیعی (سلول های سرطانی) باعث اختلال در عملکرد و توانایی خون شامل مبارزه با عفونت ها و یا خونریزی های شدید می گردد.

سرطان خون و شیمی درمانی

درمان اصلی این سرطان شیمی درمانی است. باید از مغزاستخوان بیمار نمونه برداری و ظرف ۴۸ ساعت تصمیم گیری و شیمی درمانی شروع شود. پاسخ به درمان خیلی خوب است و بیماری کاملا از مغزاستخوان پاک می شود، از آنجا که بیماری در بیشتر بیماران بعد از تقریبا ۱ سال، به علت اینکه تعداد کمی از سلول ها به صورت خفته و نیم فعال در مغزاستخوان باقی می مانند و شیمی درمانی قادر به از بین بردن سلول های نیمه فعال نیست، عود می کند، اگر بیماران پیگیری نشوند و اقدام به موقع انجام نگیرد، متاسفانه در عود اول و دوم، از شیمی درمانی نتیجه نخواهیم گرفت.

سرطان خون واگیردار است؟

سرطان از فرد بیمار به فرد سالم قابل سرایت نیست . هیچ مدرکی دال بر انتقال سرطان از راه مقاربت جنسی ، بوسه ، تماس ، تغذیه و یا از طریق بازدم فرد بیمار به افراد دیگر وجود ندارد . سلول های سرطانی بدن فرد بیمار توانایی زنده ماندن در بدن فرد سالم دیگری را ندارد . سیستم ایمنی بدن یک فرد سالم ، سلول های خارجی از جمله سلول های سرطانی از بدن فرد دیگری را شناخته و آنها را نابود می سازند .

سرطان خون cml

سرطان خون CML سرطانی است که در آن مغز استخوان بسیار بیش از حد گلبول‌‌‌‌‌‌‌های سفید تولید می‌‌‌‌‌‌‌کند. لوسمی میلوژنیک مزمن CML (یا لوسمی گرانولوسیتی مزمن) نوعی بیماری پیشرونده خون و مغز استخوان است که به‌کندی پیشرفت می‌‌‌‌‌‌‌کند و معمولاً در دوران میانسالی یا پس از آن روی می‌‌‌‌‌‌‌دهد، و به‌ندرت در کودکان دیده می‌‌‌‌‌‌‌شود در حالت طبیعی، مغز استخوان سلول‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی خونی (سلول‌‌‌‌‌‌‌های نارس) می‌‌‌‌‌‌‌سازد که به مرور به سلول‌‌‌‌‌‌‌های خونی کامل تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌شوند. یک سلول بنیادی خونی ممکن است به یک سلول بنیادی میلوئید یا یک سلول بنیادی لنفوئید تبدیل شود. سلول بنیادی لنفوئید به گلبول‌‌‌‌‌‌‌ سفید تبدیل می-شود. سلول بنیادی میلوئید به یکی از سه گونه سلول‌‌‌‌‌‌‌های خونی کامل زیر تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌شود: گلبول‌‌‌‌‌‌‌های قرمز که وظیفه رساندن اکسیژن و دیگر مواد را به تمام بافت‌‌‌‌‌‌‌های بدن بر عهده دارند. پلاکت‌‌‌‌‌‌‌ها که موجب انعقاد خون می‌شوند و از خونریزی جلوگیری می‌کنند. گرانولوسیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها (گلبول‌‌‌‌‌‌‌های سفید) که وظیفه مبارزه با عفونت و بیماری را دارند. در سرطان خون CML، تعداد بسیار زیادی از سلول‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی به گونه‌‌‌‌‌‌‌ای از گلبول‌‌‌‌‌‌‌های سفید به نام گرانولوسیت‌‌‌‌‌‌‌ها تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌شوند. این گرانولوسیت‌‌‌‌‌‌‌ها غیرطبیعی هستند و به گلبول‌‌‌‌‌‌‌های سفید کامل تبدیل نمی‌‌‌‌‌‌‌شوند. می‌‌‌‌‌‌‌توان این سلول‌‌‌‌‌‌‌ها را سلول‌های لوکمیک نیز نامید. سلول‌های لوکمیک می‌توانند در خون و مغز استخوان جمع شوند و بنابراین فضای کم‌تری را برای گلبول‌‌‌‌‌‌‌های سفید، گلبول‌‌‌‌‌‌‌های قرمز و پلاکت‌‌‌‌‌‌‌های سالم باقی بگذارند. درنتیجه بیمار ممکن است گرفتار عفونت و کم‌‌‌‌‌‌‌خونی شده و به‌سادگی دچار خونریزی شود.

سرطان خون میلوما

میلوم متعدد یا مولتیپل میلوما، یک نوع سرطان خون است و معمولا در مغز استخوان وجود دارد. در این بیماری، نوع خاصی از سلول های سفید خونی به نام پلاسما، دچار سرطان شده و شروع به تکثیر غیرطبیعی در مغز استخوان می کنند.سلول های پلاسما، آنتی بادی ها را تولید می کنند و این آنتی بادی ها با عفونت ها مبارزه می کنند. در میلوم متعدد، تعداد زیاد سلول های پلاسما باعث آزاد شدن مقدار زیادی آنتی بادی می شود. مقدار زیاد آنتی بادی در سراسر بدن تجمع می یابد و باعث تخریب اعضا می شود. افزایش تعداد سلول های پلاسما باعث بروز مشکلاتی در داخل استخوان ها نیز می شود. به این ترتیب که با آزاد کردن یک سری مواد شیمیایی باعث حل شدن مناطقی از استخوان و ضعیف شدن آن مناطق می شود که به نام ضایعات لیتیک خوانده می شود. برخی از این بیماران علائم خفیفی دارند و سالیان سال زندگی می کنند. درحالی که در برخی دیگر این علائم به سرعت پیشرفت می کند و زندگی فرد را تهدید می کند.

سرطان خون all

سرطان خون ALL اطفال، سرطانی است که در آن مغز استخوان بیش از حد لنفوسیت (گونه‌‌ای از گلبول‌‌های سفید) می‌‌سازد. سرطان خون ALL اطفال (یا لوسمی لنفوسیتی حاد) گونه‌‌ای از سرطان خون و مغز استخوان است. این نوع سرطان معمولاً اگر فوراً درمان نشود، به سرعت رو به وخامت می‌‌گذارد. این سرطان شایع‌ترین گونۀ سرطان اطفال است. به‌طور طبیعی، مغز استخوان سلول‌های بنیادی خون(سلول‌های نابالغ) را می‌‌سازد که به مرور به سلول‌های خونی بالغ تبدیل می‌‌شوند. سلول بنیادی خون به یک سلول بنیادی مغز استخوانی یا یک سلول بنیادی لنفاوی تبدیل می‌شود.

سرطان خون چیست

سرطان خون یا لوسمی یا لوکمیا بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون ساز بدن است. این بیماری در اثر تکثیر و تکامل ناقص گویچه‌های سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می‌شود. واژه لوسمی به معنی خون سفید است. لوسمی یکی از چهار سرطان شایع در میان کودکان است. در بیماری لوکمی یا‌‌ همان سرطان خون، مغز استخوان به صورت غیر عادی، مقدار بسیار زیادی سلول خونی تولید می‌کند. این سلول‌ها با سلولهای خون نرمال و عادی متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند. درنتیجه، تولید سلول‌های سفید خون طبیعی را متوقف کرده و توانایی فرد را در مقابله با بیماری‌ها از بین می‌برند. سلول‌های لوکمی همچنین بر تولید سایر انواع سلول‌های خونی که توسط مغز استخوان ساخته می‌شود از جمله گویچه‌های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند، و پلاکتهای خونی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند، اثر می‌گذارند. نشانه‌های نمادین لوکمی موارد زیر می‌باشند: کم‌خونی که با رنگ پریدگی و سستی یا خستگی مشخص می‌شود، کبودی پوست، لثه‌های متورم و خونین، تب خفیف (۳۸/۵ درجه). غده‌های لنفاوی متورم (با اینکه غده‌ها نه دردناک و نه قرمز می‌باشند). درد استخوان، خونریزی شدید و پی‌درپی و پدیدار شدن خون در ادرار یا مدفوع کودک.

سرطان خون خوش خیم چیست

تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. تومورهای خوش خیم سرطان نیستند، بندرت خطر جانی دارند، معمولا” می توان آن ها را برداشت ؛ بدون اینکه مجددا” رشد کنند. همچنین سلول های تومور های خوش خیم به بافت های مجاور حمله نمی کنند و در سایر بخش های بدن پراکنده نمی شوند.

سرطان خون بد خیم چیست

تومورهای بدخیم سرطانی هستند و معمولا” خطرناک تر از تومورهای خوش خیم می باشند، می توانند تهدید کننده زندگی باشند، اغلب می توان آن ها را برداشت ولی گاهی اوقات دوباره رشد می کنند، سلول های تومورهای بدخیم اغلب به بافت ها و اندام های مجاور حمله می کنند و آن ها را تخریب می کنند. همچنین سلول های تومور های بدخیم می توانند به سایر بافت های بدن پراکنده شوند. سلول های سرطانی از تومور اصلی (اولیه) جدا می شوند و وارد گردش خون یا سیستم لنفاوی می شوند. سلول ها می توانند به سایر بافت ها حمله کنند و تومورهای جدیدی ایجاد کنند که باعث تخریب این بافت ها شوند. گسترش سرطان متاستاز نامیده می شود. نام اغلب سرطان ها از محل شروع آن ها گرفته شده است. برای مثال، سرطان ریه از ریه شروع می شود و سرطان سینه از سینه آغاز می گردد. لنفوما سرطانی است که از سیستم لنفاوی شروع می شود و لوکمی سرطانی است که از بافت تشکیل دهنده خون شروع می شود و به نام سرطان خون مشهور است. دانستن چگونگی شکل گیری سلول های طبیعی خون، به شناخت سرطان کمک می کند.

سرطان خون در کودکان

والدین کودک باید به طور معمول از نشانه های سرطان در کودک آگاهی داشته باشند. آنها باید متوجه علایمی باشند که مدت زیادی طول می کشند و از روند طولانی و بدتر شدن علایم غافل نشوند، اما این آگاهی نباید افکار والدین را مغشوش کرده و حتی تب ساده کودکان خود را به عنوان یکی از نشانه های سرطان تلقی کنند. سرطان خون نوعی از سرطان است که بیشتر در کودکان بروز می کند و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود با هزینه کم و روش های سبک درمان می شود.دکتر «حسین اصفهانی» در گفت وگو باایسنا، در خصوص عوامل موثر در ایجاد سرطان خون در کودکان اظهار کرد:عوامل گسترده ای هم چون شرایط تغذیه ای، آلودگی ویروسی، آلودگی آب، آلودگی هوا و عوامل ژنتیکی و … در ایجاد این بیماری دخیل هستند اما هیچ یک از این عوامل به تنهایی موجب ایجاد سرطان نمی شوند. وی تصریح کرد:سرطان خون پس از تومورهای مغزی از شایع ترین سرطان ها در میان کودکان بشمار می رود که در بیشتر موارد از 2 تا 4 سالگی آغاز شده و ادامه دارد اما این نوع سرطان در هر سنی ممکن است آغاز شود و کودک را درگیر کند. دکتر اصفهانی گفت:معمولاً علائم سرطان خون در کودکان خیلی اختصاصی نیست اما اگر علائمی مانند بی اشتهایی، بی حالی و ضعف، تب خفیف، رنگ پریدگی، رشد بیش از حد غده های لنفاوی، بزرگ شدن طحال و دردهای مزمن استخوانی در کودک دیده شود نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی بیشتر دارد.

سرطان خون در بزرگسالان

سرطان خون AML بزرگسالان نوعی از سرطان است که در آن مغز استخوان، میلو بلاست‌ها (نوعی گلبول سفید)، گلبول‌‌‌های قرمز یا پلاکت‌‌‌های غیرطبیعی می‌‌‌سازد. سرطان خون AML بزرگسالان، سرطانی است مربوط به خون و مغز استخوان. این سرطان معمولاً در صورتی‌‌‌که درمان نشود، به سرعت رو به وخامت می‌‌‌گذارد. شایع‌‌‌ترین نوع لوسمی حاد در میان بزرگسالان است. نام‌‌‌های دیگر سرطان خون AMLL، لوسمی میلوژنوس حاد، لوسمی میلوبلاستیک حاد، لوسمی غیرلنفوسیتی حاد است. به‌طور طبیعی، مغز استخوان سلول‌های بنیادی خون (سلول‌های نابالغ) می‌‌‌سازد که به مرور به سلول‌های خونی بالغ تبدیل می‌‌‌شوند. سلول بنیادی به سلول بنیادی مغز استخوانی یا سلول بنیادی لنفاوی تبدیل می‌شود. سلول‌‌‌بنیادی لنفاوی به مرور به گلبول سفید تبدیل می‌‌‌شود. سلول بنیادی مغز استخوانی هم به یکی از سه گونۀ سلول‌های خونی بالغ تبدیل می‌‌‌شود: گلبول‌‌‌های قرمز که وظیفه شان رساندن اکسیژن و مواد دیگر لازم به بافت‌‌‌های بدن است. گلبول‌‌‌های سفید که وظیفۀ مبارزه با عفونت و بیماری را بر عهده دارند. پلاکت‌‌‌ها که با ایجاد لخته در خون، از خونریزی جلوگیری می‌‌‌کنند. در سرطان خون AML، سلول‌های بنیادی مغز استخوانی معمولاً به گونه‌‌‌ای از گلبول‌‌‌های سفید به نام میلوبلاست تبدیل می‌‌‌شوند. میلو بلاست‌ها در سرطان خون AML غیرطبیعی‌اند و به گلبول‌‌‌های سفید سالم تبدیل نمی‌‌‌شوند. گاهی در سرطان خون AMLL، سلول‌های بنیادی بسیار بیش از حد طبیعی، به گلبول‌‌‌های قرمز یا پلاکت‌‌‌ها تبدیل می‌‌‌شوند. به این گلبول‌‌‌های سفید یا پلاکت‌‌‌های غیرطبیعی، سلول‌های لوسمی یا بلاست نیز می‌‌‌گویند. سلول‌های خونی سرطانی در مغز استخوان و خون جمع می‌‌‌شوند و بنابراین فضای کم‌تری برای گلبول‌‌‌های سفید، گلبول‌‌‌های قرمز و پلاکت‌‌‌های سالم باقی می‌‌‌ماند. در این هنگام، عفونت، کم‌خونی، یا به آسانی دچار خونریزی شدن، پیش می‌آید. سلول‌های خونی سرطانی به بیرون از خون و به قسمت‌های دیگر بدن، از جمله دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع)، پوست و لثه‌‌‌ها سرایت می‌کنند.

علائم سرطان خون

علائم سرطان لوسمی

خونریزی و کبودی، بخصوص خونریزی شدید

عدم توانایی بدن در مبارزه با عفونت ها و بیماری های عفونتی متعدد و سخت

کم خونی ناشی از سرطان خون لوسمی

ورم کردن غدد لنفاوی

ورم و ناراحتی در شکم

کاهش وزن بدون هیچ دلیل خاص

درد در استخوان ها و مفاصل

تب، سرماخوردگی، تعریق شبانه و سایر علایم مشابه سرماخوردگی

خستگی و ضعف

لثه های ورم کرده و یا خونریزی لثه

بزرگ شدن طحال و کبد

علائم سرطان لنفومی

ورم کردن غدد لنفاوی در گردن، زیر بقل و ران

تب

خستگی و ضعف

کاهش وزن غیرقابل توجیه

عرق کردن

مشکل در نفس کشیدن و یا درد قفسه سینه

خارش پوست و کهیر

علائم سرطان میلوما

هیپرکلسمی (کلسیم زیاد در خون)

کم خونی (کمبود سلول قرمز و یا کاهش عملکردشان)

نارسایی کلیه

آسیب پذیری در برابر عفونت

پوکی استخوان، درد استخوان، ورم و یا شکستگی استخوان

پروتئین زیاد در خون و یا ادرار

کاهش وزن

انواع سرطان خون

سرطان های خونی به سه دسته کلی تقسیم می شوند. این دسته ها شامل: سرطان خون لوکمی یا لوسمی (Leukemia)، این سرطان یکی از انواع سرطان های درون مغز استخوان بوده، واژه لوسمی به معنی خون سفید است و شامل تولید غیرطبیعی سلول های خونی سفید می شود. لوسمی یکی از چهار سرطان شایع در میان کودکان است. تعداد بالای سلول های سفید باعث اختلال توانایی این سلول ها در مبارزه با عفونت ها شده و همچنین باعث نقص توانایی مغز استخوان برای ساختن سلول های قرمز و پلاکت خون می شود. سرطان خون لنفومی (Lymphoma)، این نوع سرطان خون سیستم لنفاوی را که وظیفه آن دفع مایعات زیادی از بدن و همچنین تولید گلبول سفید خون است، تحت تاثیر قرار می دهد. لنفوسیت ها (Lymphocytes)، نوعی گلبول سفید هستند که وظیفه مبارزه با عفونت ها را برعهده دارند. افزایش تعداد سلول های لنفاوی باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود. سرطان خون میلوما (Myeloma)، این نوع سرطان خون سلول های پلاسما را هدف قرار داده و مانع تولید آنتی بادی در بدن می شود و سیستم ایمنی بدن را در برابر عفونت ها ضعیف و حساس می کند.

درمان سرطان خون

در سالهای اخیر، با به کارگیری داروهای ضد سرطان موثرتر، طول عمر بیماران مبتلا به لوکمی افزایش پیدا کرده است. این داروها موجب فروکش کردن نشانه‌های بیماری می‌گردند به طوریکه نشانه‌ها در جریان درمان بیماری بدتر نمی‌شود و حتی بیماران تا اندازه‌ای درمان می‌شوند. درمان لوسمی بستگی به نوع لوسمی، وضعیت بیماری در شروع درمان، سن، سلامت عمومی و چگونگی واکنش بیمار به نوع درمان دارد که گاهی منجر به سلامت کامل این بیماران می‌شود. از مهمترین عوامل در بهبود بیماری برخوردار بودن بیمار از روحیه بالا جهت مقابله با این بیماری است. شیوه درمان سرطان خون می‌تواند شامل موارد زیر نیز باشد: شیمی درمانی پرتو درمانی پیوند مغز استخوان و پیوند سلول‌های بنیادی که در این روش مغز استخوان فرد بیمار با مغز استخوان سالم جایگزین می‌شود تا بیمار بتواند مقادیر بالای داروهای شیمی درمانی و یا پرتودرمانی را دریافت کند.

آزمایش سرطان خون

یکی از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین تست های آزمایشگاهی آزمایش خون می باشد که به وسیله آن می توان به بسیاری از بیماریها و وضعیت فرد پی برد.یکی از این تست های ساده تست CBC یا همان شمارش گلبولها ی قرمز می باشد. این تست همه آزمایشگاهها به طور روتین و روزانه انجام می شود. اولین موردی که در CBC اندازه گرفته می‌شود، تعداد گلبولهای سفید خون در هر میلیمتر مکعب می‌باشد. این تعداد اهمیت خاصی در ارزیابی وضعیت این گویچه‌ها در خون دارد. گفته می‌شود که تعداد طبیعی گلبولهای سفید ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سلول در میلیمتر مکعب است و کاهش یا افزایش تعداد آنها می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های خاصی باشد. به عنوان مثال در عفونت‌ها، برخی سرطان‌ها و بیماریهای التهابی، تعداد سلولهای سفید خون به بالاتر از ۱۰۰۰۰ می‌رسد. از سوی دیگر، ضعف دستگاه ایمنی و نارسایی مغز استخوان در تولید سلولهای سفید خون موجب می‌گردد که تعداد کلی سلولهای سفید خون به کمتر از ۴۰۰۰ برسد. با این حال، با توجه به تعدد رده‌های مختلف سلولهای سفید، بهتر است کم و زیاد شدن تعداد متعلق هر رده را معیار تشخیص‌های خود قرار دهیم. فرض کنید شمارش گلبولهای سفید فردی ۹۰۰۰ باشد و ۹۰% این سلولها نوتروفیل باشند، با ضرب کردن این دو عدد در یکدیگر مشخص می‌گردد که ۸۱۰۰ نوتروفیل در هر میلیمتر مکعب خون این فرد وجود دارد. در صورتی که با همین شمارش گلبولی و نسبت ۴۰% ، تعداد نوتروفیل‌های فرد ۳۶۰۰ عدد خواهد بود. حال به کاهش یا افزایش چند رده سلولی سفید توجه کنید: ۱- نوتروپنی: یعنی تعداد نوتروفیل‌های خون کمتر از ۱۵۰۰ عدد در هر میلیمتر مکعب بشود. هرگاه این تعداد به کمتر از ۵۰۰ برسد در اصطلاح گفته می‌شود که فرد دچار «آگرانولوسیتوز» شده است. بیماریهایی مانند حصبه، تب مالت، ولوسمی حاد می‌توانند باعث نوتروپنی در فرد شوند. به دنبال شیمی‌درمانی یا مصرف برخی داروها نیز احتمال می‌رود که فرد دچار نوتروپنی شود.۲- نوتروفیلی: عکس حالت فوق را نوتروفیلی می‌گویند. به عبارت دقیق‌تر افزایش نوتروفیل‌های خون به رقمی بالاتر از ۱۰۰۰۰عدد در میلیمتر مکعب نوتروفیلی گفته می‌شود. این وضعیت در چندین حالت طبیعی نیز ایجاد می‌شود و جای نگرانی خاصی ندارد (به دنبال ورزش، در اثر درد، با مصرف سیگار، در حاملگی و زمان تخمک‌گذاری). در بیماریهای عفونی و التهابی نیز مقدار این رده سلولی بالا می‌رود که آن نیز قابل پیش‌بینی است. دست آخر، برخی بیماریهای سرطانی از جمله لوسمی حاد و مزمن می‌توانند موجب نوتروفیلی شدید در فرد شوند. ۳- مونوسیتوز: هرگاه تعداد مونوسیتهای خون بالاتر از ۷۵۰ برسد، یعنی مونوسیتوز در فرد ایجاد شده است. این وضعیت در بیماریهای روماتیسمی، عفونی، بدخیم (مانند لوسمی و لنفوم). و گوارشی (مانند بیماریهای التهابی روده و سوء جذب) مشاهده می‌گردد. ۴- لنفوسیتوز: به بالا رفتن تعداد مطلق لنفوسیتهای از عدد ۴۰۰۰ در هر میلیمتر مکعب، لنفوسیتوز گفته می‌شود. علاوه بر بیماریهای عفونی که می‌تواند موجب افزایش این رده سلولی گردد، لوسمی‌های لنفوسیتی و لنفوم نیز ممکن است موجب لنفوسیتوز گردند. مونونوکلئوز عفونی نیز از دیگر علل لنفوسیتوز می‌باشد. ۵- ائوزینوفیلی: یعنی تعداد مطلق ائوزینوفیل‌های خون بالاتر از ۵۰۰ در هر میلیمتر مکعب خون برسد. این وضعیت نیز علل بسیار متنوعی دارد که چند نمونه از آنها ذکر می‌گردد: آلرژی‌های مختلف، آسم، سرطان (از جمله لوسمی)، بیماریهای پوستی، بیماریهای انگلی، بیماریهای کلاژن (یا بافت همبند)

علت سرطان خون

عامل اصلی و واقعی بیماری سرطان خون ناشناخته است؛ اما در عین حال دانشمندان و پزشکان بر این باورند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در این بیماری نقش دارند. عوامل خطرناک شامل مواردی همچون سیگار کشیدن، پرتو یونی، برخی مواد شیمیایی (از قبیل بنزن)، سابقهٔ شیمی‌درمانی و نشانگان داون (Down) می‌شود. افرادی که در خانواده خود سابقه بیماری سرطان خون را داشته‌اند نیز از خطر زیادی برخوردارند. استفاده از حشره‌کش‌های خانگی احتمال ابتلای کودکان به سرطان خون را 47 درصد و لنفوم را 43 درصد افزایش می‌دهد. مطالعات محققان مدرسه بهداشت عمومی بوستون آمریکا نشان می‌دهد که تاثیر مخرب آفت کش‌ها بر بدن کودکان بیشتر از بزرگسالان است؛ زیرا سیستم ایمنی کودکان هنوز به طور کامل توسعه نیافته است و نمی‌تواند سم زدایی کند. سرطان خون به چهار نوع اصلی تقسیم بندی می‌شود: لوسمی حاد لنفوئیدی (ALL)، لوسمی حاد میلوئیدی (AML)، لوسمی مزمن لنفوئیدی (CLL) و لوسمی مزمن میلوئیدی (CML). همچنین انواع دیگری هم هستند که رواج کمتری دارند. سرطان خون بخشی از یک گروه وسیع‌تر به نام نئوپلاسم است که شامل خون، مغز استخوان و سیستم لنفوئیدی می‌شود که به تومورهای بافت‌های خون‌ساز و لنفوئیدی معروف هستند.

بیشتر بخوانید : علائم سرطان مغز ♥ سرطان ریه درمان دارد؟ ♥ سرطان کلیه چیستنحوه خواندن آزمایش خون ♥ چربی خون خطرناک ♥ فشار خون بالا چند است

گوشت مرغ

گوشت مرغ

گوشت مرغ ,گوشت مرغ در خواب,گوشت مرغ حلال است,گوشت مرغ چرخ کرده,گوشت مرغابی,گوشت مرغ خراب,گوشت مرغابی حلال است؟,گوشت مرغ و دیابت,گوشت مرغ شاخدار,گوشت مرغ محلی,خوردن گوشت مرغ در خواب,تعبیر گوشت مرغ در خواب,تعبیر گوشت مرغ در خواب,دیدن گوشت مرغ در خواب

گوشت مرغ

توضیحاتی در مورد گوشت مرغ

مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می ‏سازد. همان‏ طور که می ‏دانید بدن ما انسان ‏ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه. ما اسید آمینه ‏های لازم برای ساخت پروتئین‏ های بد‏ن‏ مان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‏ کنیم و با آنها، پروتئین‏ مورد نیاز بدن ‏مان را بازسازی می ‏کنیم.* مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 (نیاسین)است که یک ویتامین ضد سرطان می ‏باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه ‏ی کمبود سایر ویتامین‏های گروه B در ارتباط مستقیم با بیماری های ژنتیکی می ‏باشد. مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می ‏سازد. * گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‏ باشد. سلنیوم برای سلامتی انسان یک اهمیت ویژه و اساسی دارد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‏های متابولیکی در بدن می‏ باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون ‏های تیروئیدی ، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان ‏ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می ‏شود. مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه ی بدن به سلنیوم را بر طرف می ‏سازد.

تعبیر خواب گوشت مرغ

همانطور که مرغ در واقعیت یکی از گوشت های پرطرفدار میباشد مطمئنا تعبیر بدی در خواب ندارد در زیر تعبیر خواب مرغ خانگی و میتواند نشان دهنده عدالت و گرفتن زن در زندگیشان باشد. تعبیر خواب مرغ چیست؟ معبرین غربی گویند: دیدن مرغ زنده در خواب نماد عدالت و داوری است. اگر در خواب خود را در حال خوردن مرغ دیدید نشانه به وقوع پیوستن مشکلات مالی در مسائل پیش روی شماست. ظاهر شدن این گونه پرنده‌ها در خواب نیاز به تعادل، احیا و تفکر با دقت را در برابر نیروهای مخالف و تضعیف کننده نشان می‌دهد. آنلی بیتون می‌گوید: دیدن مرغ در خواب، نشانه آن است که افراد خانواده با دوستانی دیگر، گرد هم جمع می‌شوند. امام صادق (ع) می‌فرمایند: تعبیرهای مرغ عبارت‌اند از: زنی زیبا کنیزک خدمتکار خانه تعبیر خواب مرغ خانگی ابن سیرین می‌گوید: تعبیر خواب مرغ خانگی، خدمتکار می‌باشد اگر در خواب ببینی مرغ‌های خانگی زیادی داری، به این معنی است که به سروری می‌رسی. ابراهیم کرمانی می‌گوید: مرغ خانگی زنی زیبا و ثروتمند است. تعبیر خواب خوردن مرغ ابراهیم کرمانی می‌گوید: اگر ببینی گوشت مرغ را می‌خوری از مال و اموال کنیزک و خدمتکار مصرف می‌کنی. تعبیر خواب تخم گذاشتن مرغ ابراهیم کرمانی: اگر ببینی مرغ خانگی در خانه تو تخم گذاشته است از زنی به تو سود و منفعت می‌رسد.

خواص گوشت مرغ

مطالعات نشان می ‏دهد که سالمندان، به مقدار کافی پروتئین مصرف نمی کنند. پروتئین برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان در سالمندان حائز اهمیت است. البته دقت داشته باشید که دریافت رژیم های پُرپروتئین نیز پوکی استخوان را تشدید می کند. بنابراین باید در حد متعادل غذاهای پروتئینی خورد.

قیمت گوشت مرغ

ران مرغ با پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق 9,500 ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق 11,200 مغز ران با پوست 12,400 مغز ران بدون پوست 13,100 ساق مرغ با پوست و بدون سر ساق 12,100 ساق مرغ بدون پوست و سر ساق 13,300 سینه مرغ با پوست،بدون شش،گردن،بال 11,300 سینه مرغ بدون پوست،شش،گردن،بال 12,100 سینه مرغ بدون پوست،شش،گردن،بال،بازو 12,300 ران و سینه با پوست بدون دنبالچه شش گردن بال 10,200 ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال 11,700 بال کبابی ساده – بدون نوک بال 10,000 بال کبابی زعفرانی- بدون نوک بال 10,000 بازوی کبابی ساده 10,700 بازوی کبابی زعفرانی 10,700 مخلوط بال و بازو کبابی ساده 10,400 مخلوط بال و بازو کبابی زعفرانی 10,400 فیله مرغ 17,500 فیله مرغ زعفرانی 17,500 گردن مرغ بدون پوست 3,100 شنیتسل بدون آرد 15,600 شنیتسل با آرد 13,800 جوجه چینی 16,000 جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده 17,100 جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو زعفرانی 17,100 جوجه کباب بااستخوان ساده 12,400 جوجه کباب با استخوان زعفرانی 12,400 پا چینی 10 عددی مرغ 11,500 مرغ کنتاکی 11,700 سینه مرغ سوخاری 11,700 دل مرغ پاک کرده 6,850 جگر مرغ 4,300 سنگدان مرغ 4,300

قورمه گوشت مرغ

مواد لازم جهت تهیه قورمه مرغ : 1. ریشه زنجبیل تازه ریز خرد شده : 1/2 قاشق چای خوری 2. سیر تازه کوبیده شده : 1/2 قاشق چای خوری 3. گرام ماسالا ( ادویه هندی ) : 2 قاشق چای خوری 4. پودر فلفل قرمز : 1 قاشق چای خوری 5. نمک : 1 قاشق چای خوری 6. زیره سیاه : 1 قاشق چای خوری 7. هل سبز پوست کنده له شده : 3 عدد 8. پود تخم گشنیز : 1 قاشق چای خوری 9. پودر بادام : 1 قاشق چای خوری 10. ماست ساده : 150 میلی لیتر 11. سینه کامل مرغ پوست کنده شده : 6 تکه 12. روغن : 1/2 پیمانه 13. پیاز خلال شده : 2 عدد 14. آب : 1/4 پیمانه 15. برگ گشنیز تازه : جهت تزیین 16. فلفل سبز خرد شده : جهت تزیین 17. برنج دم کرده : جهت سرو طرز تهیه قورمه مرغ : سایت آشپزی آوای سلامتی 1. زنجبیل ، سیر ، گرام ماسالا ، پودر فلفل قرمز ، نمک ، زیره سیاه ، هل سبز ، گشنیز خرد شده و پودر بادام را با ماست مخلوط نمایید . 2. مخلوط آماده شده را روی مرغ بریزید و مدتی صبر کنید تا مواد مخلوط شده ، جذب مرغ شود و مرغ ترد گردد . 3. روغن را درون ماهیتابه بزرگی گرم نموده ، پیاز های خرد شده را داخل ماهیتابه بریزید و آن را سرخ نمایید تا به رنگ طلایی تیره درآید . 4. سپس سینه های مرغ را داخل ماهیتابه ریخته و به مدت 7 دقیقه سرخ نمایید . 5. در این مرحله آب را به مواد داخل ماهیتابه بیافزایید ، به قدری که روی آنها را بپوشاند ، سپس اجازه دهید به مدت 25 دقیقه به آرامی بجوشد . 6. برگ های گشنیز و فلفل سبز را اضافه نمایید و 10 دقیقه ی دیگر نیز غذا را به آرامی بجوشد . توصیه سرآشپز جهت تهیه قورمه مرغ : می توان از قسمت های دیگر مرغ هم به جای سینه آن استفاده کرد . در این صورت زمان پخت را در مرحله ی 5 به مدت 10 دقیقه بیشتر نمایید

علت سفت شدن گوشت مرغ

گوشت سفت و چغر: مایه ای مرکب از بخش های مساوی سرکه و آب گوشت گرم شده تهیه کنید و به مدت ۲ ساعت گوشت ناپز را در آن بخوابانید

مضرات گوشت مرغ

جگر مرغ همان عضوی است که علاوه بر ذخیره مواد مغذی، به دلیل آنزیم‌های متنوعی که در سلول‌های خود دارد، محل تجمع و خنثی‌سازی سموم، برخی هورمون‌ها، واکسن‌های تلقیحی و انواع آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی است، اما واقعیت این است با وجود آنکه در کشور ما مصرف داروهای هورمونی در طیور ممنوعیت خاصی نداشته و نظارت چندانی هم بر آن نمی‌شود، به دلیل هزینه زیاد، تهیه آن برای مرغدار صرفه اقتصادی نداشته و به همین دلیل است که متخصصان صنایع غذایی جگر را بدون هورمون می‌دانند.اما نکته انحرافی آنکه گرچه در طیور از هورمون استفاده نمی‌شود، ولی مصرف غیرمجاز و بدون نسخه انواعی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای شیمیایی برای مهار بیماری‌های عفونی و کنترل بیماری‌های انگلی و ویروسی، سبب عوارض مختلفی همچون سرطان‌زایی، جهش‌زایی، مسمومیت و ایجاد آلرژی می‌شود که مهم‌ترین عارضه آن مقاومت دارویی به انواعی از آنتی‌بیوتیک‌هاست که موجب کم یا بی‌اثر‌شدن آن در بدن مصرف‌کننده می‌شود.‌البته کارشناسان معتقدند اگر استعمال این داروها یک هفته قبل از کشتار باشد، جای نگرانی نیست؛ چرا‌که کبد حیوان فرصت پاک‌سازی و دفع مواد مضر تجمع یافته را خواهد داشت، اما اگر تلقیح ۴۸‌و ۲۴‌ساعت قبل از کشتار باشد، دارو در جگر مرغ رسوب و برای سلامت مضر است

گوشت مرغ در خواب

حضرت دانیال (ع) می‌فرمایند: اگر ببینی مرغ خانگی مقابل تو تخم می‌کند از زنی کم ‌مرتبه و پست صاحب فرزندی خواهی شد.

گوشت مرغ حلال است

 پرسش: بنده دانشجو در یکی از ایالتهای امریکا مشغول به تحصیل هستم. در حال حاضر که ماه مبارک رمضان می باشد، یک سؤالی برایم پیش آمد که من بخاطر نبودن امکانات لازم و کمبود وقت بیشتر اوقات مجبورم بیرون از محل سکونتم افطار کنم و در عین حال غذاهایی که در آنها گوشت مصرف شده مانند مرغ و گوشت سفارش دهم که در این صورت آنها به طریق اسلامی ذبح نشده اند. در این حال خواستم نظر علماء را در این باره سؤال کنم و راه حلی را برای من جویا باشند؟ پاسخ: روزه باطل نمی شود ولی خوردن آنها حرام است و دهان شما و آنچه با آن اصابت کند نجس می شود. محمد عارف باشنده شهرکابل که خریطه ی گوشت مرغ منجمد خارجی به دستش بود، درجواب حلال بودن آن گفت: من یقین ندارم که این گوشت مرغ مطابق شریعت ذبح می شود یانه، ولی من هم مجبورم، قیمت های گوشت گوساله وگوسفند هرروز افزایش پیدا می کند، ناگزیرازهمین گوشت استفاده می کنیم، حرام است یا حلال! سمیع الله فروشنده گوشت مرغ منجمد خارجی در شهر کابل می گوید: من روزانه سه تا چهارکارتن را به فروش می رسانم و اگرفروش ما هم کم باشد، به نسبت سرد بودن هوا گوشت های مرغ به صورت خوب نگهداری شده و فاسد نمی شود. وی ازحلال ویا حرام بودن گوشت چیزی نمی داند و فقط درفکر اینست که چگونه مرغ هایش را به فروش برساند، تا هنگام برگشت به منزلش پولی خوبی به دست بیاورد.

گوشت مرغ چرخ کرده

کباب تابه ای مرغ هم خوشمزه میشه و هم اینکه سریعه و پای گاز ایستادن نداره! به اصطلاح اگر بخوایم ساده اسم غذای امروز رو معرفی کنیم ، کوبیده مرغ تابه ای فوق العاده خوشمزه و ساده رو برای طرز تهیه آن می توانیم نام ببریم. مواد لازم برای چهار تکه کباب : سینه ی مرغ ۱ عدد بدون استخوان پیاز رنده شده و آب گرفته ۱ عدد سیر ۲ حبه کره ۱۰ گرم زعفران غلیظ ۲ قاشق تخم گشنیز و نمک و فلفل و پودر زنجبیل به دلخواه خیلی راحت سینه ی مرغ بدون استخوان رو چند تکه میکنیم و با پیاز و سیر و کره و زعفران و ادویه ها داخل غذاساز میریزیم خوب مخلوط میکنیم. این کباب احتیاجی به تخم مرغ نداره برای انسجام! و روی طعمشم تاثیر میذاره. کره رو میشه حذف کرد اما این مقدار لطیفش میکنه ، در واقع آبدارتر و راحت الحلقوم تر میشه پس پیشنهاد می کنم چرب تر طبخ کنید.

گوشت مرغ خراب

مرغ خام تازه رنگی صورتی و گوشتی دارد. زمانی که مرغ شروع به فاسد شدن می‌‌کند،رنگ آن به خاکستری متمایل می‌‌شود. بنابراین وقتی رنگ مرغ شروع به تیره شدن کند، قبل از این که فاسد شود باید سریع آن را مصرف کنید. چنانچه رنگ خاکستری مرغ از صورتی آن بیشتر شود، برای استفاده دیر شده است. رنگ مرغ خام می‌‌تواند خاکستری شود یا بر روی آن لکه‌های زرد رنگ نمایان شود. چنان چه یک مرغ فاسد را بپزید، رنگ آن شروع به تیره‌تر شدن می‌‌کند.مرغ خام فاسد بوی بسیار زننده‌ای دارد. بعضی این بو را به بوی ‌ترشیدگی و بعضی دیگر به بوی آمونیاک توصیف می‌‌کنند. چنانچه مرغ هر بوی ناخوشایندی از خود نشان داد، بهتر است آن را دور بیاندازید. ممکن است مرغ در حین طبخ از بوی بدی از خود پخش کند. در این شرایط هم بهتر است آن را مصرف نکنید. بررسی لمسی کمی مشکل‌تر از بررسی رنگ یا بوی مرغ است؛ چرا که پوست مرغ در حالت طبیعی براق و تا حدودی لزج است. چنانچه لزجی سطح مرغ پس از شستشو با آب هم باقی ماند، امکان فاسد شدن مرغ وجود دارد و چنانچه سطح آن به طور غیر منتظره‌ای چسبنده بود قطعا فاسد شده است

گوشت مرغ

افرادی که می ‏خواهند که مقدار چربی غذای ‏شان را کم کنند، می ‏توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم ‏ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه‏ می‏ باشد که در مقایسه با ران، چربی اش نصف است. گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

گوشت مرغ و دیابت

اگر مبتلا به دیابت هستید جالب است بدانید آنچه در دهان می‌گذارید، می‌تواند سبب بالارفتن یا پایین آمدن قندخونتان شود. از سوی دیگر اسیدهای چرب موجود در گوشت سینه مرغ در مقایسه با ران یا سایر قسمت‌ها چربی کمتری دارد. توصیه ما به شما این است که در هر شرایطی به هیچ عنوان پوست مرغ را به خاطر چربی بالایی که دارد نخورید.برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن، به‌طور خاص «دیابت نوع دو» را دارد. همچنین اهمیت کنار گذاشتن چربی‌های حیوانی و اشباع، به‌خصوص گوشت قرمز و فرآوری شده و جانشین کردن این‌ها با منابع سبزیجاتی مثل روغن زیتون و مغزها را متذکر می‌شود. در نهایت، کارشناسان اهمیت جایگزین کردن چربی‌های اشباع حیوانی با روغن زیتون و مغزها را پیشنهاد کردند.

بیشتر بخوانید : گوشت کبک چه خواصی دارد ♥ گوشت شتر در بارداری ♥ گوشت بلدرچین برای نوزادان