زلال ترین

اس ام اس

زلال ترین

اس ام اس

جلوگیری از گواتر

جلوگیری از گواتر

برای جلوگیری از گواتر، توصیه می شود از غذاهای غنی از ید استفاده کنید و نمک ید (نمک ید طبیعی، مانند نمک دریایی که بهترین نمک است) را نادیده نگیرید. اگر در نواحی کوهستانی و بالاتر از سطح دریا زندگی می کنید، باید ید بیشتری داشته باشید. اجتناب از مصرف بیش از حد سبزیجات گوشتی (به خصوص بره ها، کلم و کاکائو).
درمان گواتر چیست؟

اگر شما در خانواده و نسل ها مبتلا به گواتر بوده اید، باید به دکتر مراجعه کنید و بررسی و آزمایش کنید. از آنجا که اگر آن را به سرعت تشخیص داده شود، آن را درمان و ریشه کن زودتر. اگر گواتر ساده دارید، قرص های لووتیروکسین یا قرص های تیروئید به راحتی در دسترس و توصیه می شود توسط پزشکان در ایران. اگر مشکوک به گواتر یا گره در غده تیروئید هستید، انجام معاینه بالینی و تستهای تیروئید و ممکن است اسکن و یا سونوگرافی تیروئید یا بیوپسی توسط پزشک لازم باشد و سپس شما تشویق می شود که از پرتودرمانی یا اعمال جراحی رادیواکتیو یا ید یا گواتر دریافت کنید. توصیه مهم این است که طبیعی بودن تستهای تیروئید در آزمایش خون، دلیل عدم نامگذاری گواتر نیست، و این به نام تیروئید است و در صورت لزوم اسکن تیروئید بسیار مهم است.
علت بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر

کمبود ید یکی از شایع ترین علل بیماری است. فعالیت اصلی غده تیروئید جمع آوری ید از خون برای تولید هورمون تیروئید است. بنابراین کمبود ید منجر به کم کاری تیروئید می شود و در نتیجه غده هیپوفیز مغز هورمون تیروئید کم است و پیامی به تیروئید می دهد که هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) نام دارد. همانطور که از نام آن بر می آید، TSH باعث تولید هورمون تیروئید توسط غده تیروئید می شود و منجر به افزایش آن می شود. همانطور که اشاره شد، افزایش غیر طبیعی غده تیروئید گواتر نامیده می شود. بنابراین کمبود ید یکی از علل وقوع گواتر است. تیروئیدیت حشیموتو یکی دیگر از علل تشکیل گواتر است که شایع تر است. در این اختلال خودایمنی، غده تیروئید توسط سیستم ایمنی بدن شما تخریب می شود. بیشتر آسیب به غدد، بیشتر احتمال دارد که هورمون تیروئید تولید شود. در این زمان، غده هیپوفیز همچنین سطح پایین هورمون تیروئید را پایین می آورد و TSH بیشتری را برای تحریک تیروئید ترشح می کند. غده تیروئید به علت این تحریک بزرگ شده و گواتر ظاهر می شود. بیماری گریوز یکی دیگر از علل شایع گواتر است. در این مورد، سیستم ایمنی بدن یک غده پروتئینی تولید می کند که به نام ایمونوگلوبولین تحریک کننده تیروئید (TSI) است. TSI مانند TSH منجر به افزایش غده تیروئید و گواتر می شود. البته، TSI همچنین یک اثر دیگر دارد و تیروئید باعث تولید هورمون تیروئید بیش از حد می شود و هیپرتروییدی رخ می دهد. در چنین وضعیتی، غده هیپوفیز به علت سطح بالای هورمون تیروئید، ترشح TSH را متوقف می کند. افزایش غده تیروئید ادامه دارد، با وجود سطح پایین TSH، و هورمون تیروئید آزاد می شود. بنابراین بیماری گریوز به گواتر و پرکاری تیروئید منجر می شود. گواتر چند گره ای دلیل دیگری برای افزایش غده تیروئید است. در بیماران مبتلا به این اختلال، یک یا چند گره در داخل گواتر روده وجود دارد که باعث افزایش غده تیروئید می شود. علت این گواتر، بر خلاف دیگر بانوان ذکر شده، به خوبی شناخته نشده است. البته علاوه بر علل شایع، دلایل متعددی برای شیوع کمتری وجود دارد که بعضی از آنها به علت نقص ژنتیکی ریشه دارد، بعضی دیگر مربوط به آسیب یا عفونت تریروئید می باشند و بقیه تومور، هر دو بدخیم و خوش خیم درشت یا غیر سرطانی
عوارض گواتر

گواتر کوچک که باعث مشکلات فیزیکی و عاطفی نمی شود نگران کننده نیست. اما بزرگ بزرگی باعث تنفس و بلعیدن می شود و می تواند موجب سرفه و گرفتگی صدا شود. گواتر از سایر شرایط، مانند کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید، می تواند طیف گسترده ای از علائم و نشانه ها را شامل می شود، از خستگی و افزایش وزن به ناخواسته کاهش وزن، تحریک پذیری و اختلالات خواب.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.