گودی کمر

گودی کمر , تشخیص گودی کمر , عوارض ناشی از گودی کمر , حرکات ورزشی برای گودی کمر , مدت زمان درمان گودی کمر , گودی کمر و افزایش قد , از کجا بفهمیم گودی کمر داریم , ازمایش گودی کمر , گودی کمر به انگلیسی , گودی کمر و درمان آن , گودی کمر,بیماری گودی کمر,گودی کمر در بارداری,علائم گودی کمر,درمان گودی کمر,درمان گودی کمر با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان گودی کمر

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

در این مطلب از سایت جسارت می خواهمی در مورد گودی کمر و علل و درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.ستون مهره‌ها از جلو نمایانگر قرار گرفتن مهره‌ها در یک خط صاف و عمود است و از کنار مهره‌های گردنی، سینه‌ای و کمری قوس‌هایی را درست می‌کنند.افزایش تقعر ستون مهره کمری را گودی کمر یا لوردوز می‌گویند. لوردوز کمری تا حدی طبیعی است. ولی زیاد شدن آن ممکن است موجب بروز مشکلاتی مثل کمردرد و احساس خستگی در کمر شود.درد در ناحیه‌ی جلوی زانوها و درگیر کردن استخوان لگن نیز از آثار آن هستند.

گودی کمر چیست

یکی از شایعترین اختلالات در انحناهای ستون فقرات، گودی بیش از حد کمر است. در ستون فقرات یکسری فرو رفتگی ها و برجستگی هایی در قسمت های مختلف وجود دارد. در حالت طبیعی فقرات گردن دارای یک انحنا ( تقعر ) به سمت داخل، فقرات پشتی انحنا بسمت خارج ( تحدب ) و ناحیه ی کمر انحنای رو به جلو ( تقعر ) می باشند. این انحنای کمر، اصطلاحاً لوردوز نامیده می شود و اصولا توانائی ایستادن ما تا حد بسیار زیادی مدیون همین انحناهاست. میزان انحنای ستون فقرات در یک ناحیه، بر سایر قسمتها نیز اثر گذاشته و می تواند آنها را تغییر دهد. میزان انحنای کمر بیشتر از حد میزان طبیعی را هیپرلوردوزیس یا گودی بیش از حد کمر می نامند.

علت گودی کمر

– ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می شود که سلامت و تعادل آنها در سلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می کند. عدم تعادل در عضلات نامبرده یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی بعضی دیگر از آنها، موجب پدید آمدن ناهنجاری هایی در شکل کلی ستون فقرات خواهد شد. در این میان نقش عضلات شکمی، بازکننده های مفصل پا به لگن در ایجاد هیپرلوردوزیس، از سایر عضلات مهمتر است. – آکندروپلازی: این بیماری ارثی بوده و با اختلال در رشد و تکامل استخوان ها و نسوج غضروفی همراه است. – التهاب دیسک کمر یا قوز بیش از حد ناحیه ی پشت: در این حالت ستون فقرات کمر بطور جبرانی دچار انحنای بیش از حد می گردد. – چاقی: خصوصا بزرگی بیش از حد شکم و ضعف عضلات این ناحیه باعث کشیدگی بیش از حد ستون فقرات بسمت جلو و افزایش گودی کمر خواهد شد. – پوکی استخوان: با تسهیل تغییر ارتفاع و شکل نرمال مهره ها باعث تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می شود. – در رفتگی تدریجی مهر ه ها: این حالت اغلب در ناحیه ی کمر دیده می شود و با لغزش یا جابجائی مهره ها همراه است. این بیماران معمولا از کمر درد، احساس جدا شدگی کمر و گودی بیش از حد کمر و برجستگی باسن شکایت دارند. – ضعف عضلات شکمی در اثر علل مختلف

عوامل گودی کمر

ضعف عضلات کمر و شکم، بزرگ شدن شکم، دررفتگی دو طرفه مفاصل ران، ناتوانی در صاف نگه داشتن مفصل ران، بیماری‌های عصبی، بیماری‌های عضلانی(مثل دیستروفی‌های عضلانی یا پولیومیلیت(فلج اطفال)، پوکی استخوان، کیفوز مهره‌های کمری و افزایش سن.از مهمترین عوامل بر هم زننده قوس طبیعی کمر وجود یک شکم بزرگ است که موجب زیاد شدن انحنای کمری می‌شود و برای جبران این حالت، ستون فقرات مجبور است که انحنا و تحدب را در ناحیه پشتی بیشتر کند و گودی زیاد کمر، قوز شدن بیشتر پشت می شود و حتی این امر می تواند در موارد طولانی تر سبب زیاد شدن انحنای گردن هم بشود. از طرف دیگر هم افراد لاغرهم ممکن است به دلیل ضعف در عضلات شکمی گودی کمر برایشان ایجاد شود. طرز صحیح نشستن هم که موجب حفظ حالت طبیعی ستون فقرات می شود و در نتیجه عضلات هر قسمت مجبور نیستند که برای جبران وضعیت غلط نشستن یا ایستادن ما کار بیشتری بکنند و در نتیجه ان دچار اسپاسم و خستگی و گرفتگی شوند. راستای کل بدن هم در این مهم نقش دارد یعنی کف‌پا ، باسن ، پشت و کتف شما هم باید در وضعیت صحیح و راستای طبیعی خود قرار بگیرند تا احساس راحتی و راستای صحیح ستون فقرات داسته باشید اگر پای شما آویزان باشد این امر موجب خستگی و درد در کف پا پشت ساق می‌شود و لین حالت به افزایش گودی کمر کمک می کند .اگر کتف ما به صندلی که روی ان نشسته ایم نچسبد،سر به ناخوداگاه به حالت جلو می‌افتد و در نتیجه ان خستگی، گرفتگی در عضلات گردن و سوزش در کتف و پشت ما ایجاد می‌شود. نشستن طولانی‌ مدت در حالت قوسی و هلالی شکل به ستون مهره‌ها شکل داده و به‌ خصوص اگر فرد در سنین پاین تر و سنین رشد این .شکل بنشیند، اینحالت ناصحیح ستون مهره‌ها به صورت دایمی ایجاد می‌شود عضله‌ های ما در هر سنی که باشیم حداقل می توانند بیست و پنج درصد قدرت خود را تقویت دارند اما اگر در کودکی عضله‌ های ما شکل درست و محکم و خوبی به خود بگیرند و انحناهای طبیعی بدن در وضعیت اصولی و صحیح خود رشد کنند ستون فقرات شکل صحیح به خود می‌گیرد.اگر در سنین پایین کودکان بد بنشینند مهره ها بدشکل شده که می تواند در آینده علت کمر درد شود. در میانسالی اگر بخواهید عضله خود را قوی کنند نیازمند صرف نیروی زیاد و ورزش زیاد و البته بازدهی بسیار کمتر به نسبت دوران کودکی هستند.

درمان گودی کمر

تقویت عضلات کمر و شکم، داشتن فعالیت بدنی منظم و مناسب، استفاده از صندلی‌های مناسب، داشتن وزن مناسب و قرار دادن بالش‌های مناسب در پشت کمر به هنگام نشستن. طب سوزنی: در این روش علائم بیماری به شکل قابل توجهی بهبود می یابد و عوارض جانبی نیز ندارد. کایروپرکتیک و مانیپولاسیون کمر: این روش باعث بهبود علائم بیماری و حرکت ستون فقرات در جهت درست آن می شود. بسیاری از افراد درگیر در این معضل، تنظیمات ستون فقرات حاصل از این روش درمانی را بسیار مثمرثمر می دانند. استفاده از کمربندهای طبی: این کمربندها از ستون فقرات بیمار محافظت به عمل آورده و برخی علائم را بهبود می بخشند. شایان ذکر است که استفاده طولانی مدت از این کمربندها اغلب اثرات زیان باری بر عضلات کمر افراد دارد. این کمربندها می توانند غیر قابل انعطاف یا انعطاف پذیر باشند و اغلب برای محافظت از عضلات کمر و ساختارهای ستون فقرات مورد استفاده قرار میگیرند. این کمربندها دور ناحیه مورد نظر بسته شده و حرکت این ناحیه را محدود می نمایند. همچنین این کمربندها برای کمک به محافظت از مهره های شکسته و یا کمک به بهبود فرد پس از جراحی بکار گرفته می شود.

دلایل افزایش گودی کمر چیست

آکندروپلازی( عبارتست از یک اختلال ژنتیکی که باعث رشد غیرطبیعی غضروف و کوتاهی قد می شود)

اسپوندیلولیستزی ( عبارتست از جابجایی مهره های کمر)

جراحی در قسمت کمر

مشکلات مادرزادی ستون فقرات

اختلالات در قسمت لگن

قرارگیری بدشکل بدن

عارضه هایپرکایفوزیس( عبارتست از انحنای بیش از حد ستون فقرات سینه ای در جهت خارج)

اختلالات عصبی عضلانی ( همانند دیستروفی عضلانی و یا اختلالات دماغی)

عارضه دیسک کمر

جسم غیرطبیعی در مهره (معمولا در کودکان درگیر در گودی بیش از حد  کمر دیده می شود)

معضل پوکی استخوان

چاقی در افراد

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

حرکات اصلاحی گودی کمر+ تصاویر

برای کاهش انحنا یا قوس کمر ( لوردوز )، تقویت عضلات ناحیه شکم و ایجاد انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و باسن، ورزش ها یا حرکات درمانی ویژه ای نیاز است.
1-مانند شکل زیر فرد به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار می گیرد و با انقباض عضلات شکم سعی می کند گودی کمر را از بین ببرد، در این حالت سر را به سمت پایین می برد.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

 2-بر عکس حالت قبل فرد، سر  و کمر را به حالت اولیه بر می گردد.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

3- فرد مطابق شکل در حالی که به پشت خوابیده، با آرامی یکی از پاها را بالا آورده سپس پا را با آرامی پایین آورده و حرکت را با پای مخالف نیز انجام دهد.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

4- فرد به پشت خوابیده  و زانوی خود را خم  کرده و در حالی که دستها از روی زمین بلند نمی شود ،آنها را به سمت پاشنه پاها کشیده و به مدت 3 ثانیه در همان حالت می ماند در این تمرین عضله شکم به خوبی منقبض می شود و تمرین بسیار خوبی برای تقویت عضلات شکم است.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

5- این حرکت مانند تمرین قبلی است با این تفاوت که دستها روی زانو قرار گیرد  در این تمرین تا حدی از زمین بلند شوید که فشار روی عضلات شکم را احساس کنید.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

 6- انجام حرکت درازو نشست

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

حرکات ورزشی برای کاهش گودی کمر

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

* دو حرکت کششی مفید

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر 

 ورزش های ویلیامز برای گودی کمر

ویلیامز اعتقاد دارد که علت عمده بروز کمر درد، بر هم خوردن انحنای طبیعی ستون فقرات است. به بیان دیگر وی اعتقاد دارد که در اثر علل و عوامل مختلفی از جمله ضعف عضلات جداره شکم، میزان انحنا یا قوس ناحیه کمر افزایش پیدا می کند و همین عامل موجب بروز درد کمر می شود.
همین  طور ویلیامز اعتقاد دارد که در اثر ضعف عضلات سرینی یا عدم انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و ران به ویژه عضلات پشت ران ( عضلات همسترینگ ) شخص در هنگام فعالیت یا کار از الگوی صحیح استفاده نمی کند و همین عامل موجب مختل شدن حرکات مفاصل بین لگن و ناحیه کمر می شود و در نتیجه باعث بروز درد کمر می شود. بنابراین ویلیامز برای کاهش انحنا یا قوس کمر ( لوردوز )، تقویت عضلات ناحیه شکم و ایجاد انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و باسن، ورزش ها یا حرکات درمانی ویژه ای طرح نمود که همانطور که اشاره شد، اصطلاحاً به آن ورزش ها یا نرمش های ( ویلیامز ) می گویند.

 تشریح ورزش های ویلیامز

حرکت اول:

 فرد در حالی که به حالت راحت دراز کشیده و زانوهایش خم است، سعی می کند ضمن منقبض کردن عضلات شکم، لگن خود را کمی بلند نماید،هدف از انجام ورزش اول ویلیامز، تقویت عضلات باسن و کاهش انحنا یا لوردوز کمر است.

حرکت دوم :

 فرد در حالی که خوابیده و زانوهایش کمی خم است، سعی می کند با دستهای کشیده به حالت نشسته در آید.هدف از انجام ورزش دوم ویلیامز ، تقویت عضلات شکم و کاهش انحنا یا لوردوز کمر است.

حرکت سوم :

 فرد در حالت خوابیده، سعی می کند زانوهای خود را تا آنجا که می تواند به طرف سینه حرکت دهد،هدف از انجام ورزش سوم ویلیامز، ایجاد کشش و انعطاف پذیری در عضلات و عناصر اطراف ستون فقرات است.

حرکت چهارم :

 فرد در حالی که نشسته است، سعی می کند به طور ملایم دستهایش را به مچ پا برساند،هدف از انجام ورزش چهارم ویلیامز، ایجاد کشش و انعطاف پذیری در عضلات پشت ران ( عضلات همسترینگ) است.

حرکت پنجم :

فرد در حالی که در حالت استارت دو میدانی قرار گرفته است، سعی می کند با متمایل شدن به سمت جلو بر روی پای عقب خود فشار وارد کند.در مرحله بعد ضمن عوض کردن پاها، همین حرکت را برای پای دیگر انجام می دهد.هدف از انجام ورزش پنجم ویلیامز، کاهش انحنا یا قوس کمر است.
حرکت ششم :

فرد در حالی که کنار دیوار ایستاده است، سعی می کند بنشیند. در ضمن ممکن است این تمرین را با استفاده از یک صندلی انجام داد، یعنی فرد در کنار صندلی قرار میگیرد و به جای اینکه بر روی زمین بنشیند، بر روی صندلی می نشیند. هدف از انجام ورزش ششم ویلیامز، تقویت عضله چهارسر رانی است. همینطور در این تمرین عضلات سرینی تقویت می شوند.

چند پیشنهاد ساده برای پیشگیری و کاهش گودی کمر

درست خوابیدن

در زمان نشستن، کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک کوچک برای پُر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید. وقتی ایستاده اید، یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله، چهار پایه و یا هر چیز مشابه، در سطحی کمی بالاتر از پای دیگر قرار دهید. این کار حمایت کمرتان را افزایش خواهد داد. درست خوابیدن بهترین حالت برای خوابیدن، وضعیت صورت و شکم رو به بالا است، در حالی که بالشی زیر زانوها قرار گیرد، اما در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر 

توجه داشته باشید که پوشیدن کفش پاشنه بلندموجب افزایش گودی کمرتان خواهند شد. از تقویت عضلات شکم، باسن و کمر غافل نباشید.قوس کمر تا بیش از ۹۰درصد با شنا کردن بهبود می‌یابد.

علل گودی کمر شدید در زنان

به علت این که قوز پشت و ناهنجاری‌‌های ستون فقرات و ضعف عضلات شکمی در خانم ها شایع تر می باشد ، گودی کمر بیش از حد هم در آنها نسبتاً بیشتر است. خانم‌ها در سنین نسبتا پایین ‌تری دوره رشد ناگهانی بلوغ خود را تجربه می‌کنند و همین امر در کنار خاصیت شل کنندگی هورمون های زنانه برای مفاصل علت بالاتر بودن ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی از جمله ستون فقرات در خانم هاست . استفاده از کفش‌های پاشنه بلند هم عامل دیگری برای ابتلا به گودی بیش از حد کمر در خانم ها می باشد. خانم ها باید کفشی را بپوشند که پاشنه ان بیشتر از3 تا 5 سانتی‌متر نباشد. در ثانی باید پاشنه کفش،پهن و دارای لژ باشد. بارداری هم به افزایش قوس کمر کمک می کند. در دوران حاملگی شکم به جلو آمده و از طرف دیگر عضلات شکم شل می‌شود و در صورت عدم انجام ورزش برای گودی کمر بعد از دوران بارداری تا حدودی این افزایش قوس کمر پایدار می ماند.وضعیت غلط شیردهی بعد از بارداری هم به طور مضاعف به این افزایش قوس کمک می کند. مادران باید هنگام شیردهی بالشی را روی پای خود بگذارند و شیر خوار خود را روی آن قرار داده و بعد شیر دهند و در بعضی از فواصل هم خوابیده به کودک خود شیر دهند تا دائما فشار بر یک نقطه کمر یا غیر صحیح وارد نشود.

عوارض گودی کمر بر بدن

80% از افراد درگیر در این معضل با کاهش ظرفیت قلب، ریه و و ظرفیت قلبی عروقی روبرو هستند. دیافراگم هم تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرد. گودی کمر باعث درد در بخش تحتانی کمر می شود. در واقع در حالت عادی عضلات شکمی و بخش تحتانی کمر ثبات نیم تنه بدن انسان را بوجود می آورند اما در گودی کمر با کشیده شدن عضلات شکمی این عضلات ضعیف شده در این حالت بخش تحتانی کمر باید ثبات مزبور را بوجود آورد که این منجر به خستگی و درد در فرد می شود. گودی کمر باعث فقدان قدرت در فرد می شود. در این عارضه افراد تنها از بخش تحتانی کمر و همسترینگ برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده می کنند. این امر نسبت به استفاده از عضلات کل لگن کارامدی کمتری دارد. افراد درگیر در این مشکل به مرور دچار سر درد، بی خوابی، کمر درد، تنگی نفس و سیاتیک می شوند که تمامی این موارد به علت داشتن ساختمان کشیده عضلات در یک طرف بدن و ساختمان عضلات کوتاه در طرف دیگر بدن که ناشی از این عارضه است بوجود آمده اند.

تشخیص گودی کمر

پزشک معالج با انجام معاینات پزشکی و آزمایشات مختلف در فرد گودی کمر را تشخیص می دهد. آزمایشات تشخیصی شامل موارد زیر می شود:

عکس برداری

ام آرا ای

اسکن در ناحیه استخوان

سی تی اسکن

آزمایش خون

گودی در پایین کمر

گودی در بخش پایینی کمر یا مهره‌های کمرگاهی شایع‌ترین نوع آن است. راحت‌ترین شیوه‌ی تشخیص به این صورت است که به پشت روی سطحی صاف دراز بکشید. هنگامی که در این حالت قرار گرفتید بررسی کنید که آیا دست‌تان از فاصله بین کمر و سطح به‌راحتی رد می‌شود یا نه.شخصی که به گودی کمر مبتلا است، فضای باز زیادی بین کمر و سطح پشت آن دارد. اگر گودی کمر چنین شخصی خیلی شدید باشد، هنگامی که می‌ایستد کمرش وضعیت C شکل و خمیده به خود می‌گیرد و شکم و کپل‌ها هم بیرون می‌زنند.

گودی در قسمت گردن

در یک ستون فقرات سالم گردن باید شبیه C خیلی باز باشد و قوس آن به سمت پشت گردن متمایل است. گودی در گردن هنگامی به‌وجود می‌آید که ستون فقرات در این قسمت به‌طرز غیرعادی‌ای منحنی شکل و قوس‌دار می‌شود. این وضعیت چند حالت دارد. به‌عنوان مثال:گودی خیلی شدید است. گودی در جهت مخالف به‌وجود آمده که اصطلاحا به آن قوس گردن برعکس می‌گویند. گودی به‌سمت راست متمایل است. گودی به‌سمت چپ متمایل است.

نشانه‌ها و علائم گودی کمر

یکی از متداول‌ترین علائمی که به وجود گودی کمر اشاره دارد درد عضلانی است. هنگامی که ستون فقرات‌تان به‌طرز غیرعادی‌ای خمیده شده‌ است، عضله‌ها به جهت‌‌های مختلفی کشیده می‌شوند. این مسئله موجب می‌شود عضله‌ها منقبض شوند یا اینکه فرد دچار گرفتگی عضلانی شود. درصورتی‌که مبتلا به گودی گردن هستید، درد آن به گردن، شانه و بخش بالایی کمر هم سرایت می‌کند. حتی ممکن است در حرکت گردن یا پایین کمرتان هم به مشکل بربخورید. همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم می‌توانید با دراز کشیدن روی سطحی صاف بررسی کنید و ببینید بین انحنای گردن و کمرتان تا سطح مورد نظر چه مقدار فضا هست. اگر به‌راحتی می‌توانید دست‌تان را در فضاهای بین گردن یا کمر حرکت دهید، پس احتمالا به گودی کمر مبتلا هستید.

گودی کمر در کودکان

گودی کمر اغلب بدون هیچ دلیل مشخصی در کودکان به‌وجود می‌آید. به این نوع از گودی کمر، گودی‌ کمر خوش‌خیم خردسالان می‌گویند. دلیل بروز آن هم ضعیف‌بودن یا سفت‌شدن عضلات دور کفل‌های کودک است. این نوع گودی کمر معمولا با بزرگ‌شدن فرزندتان آرام‌آرام اصلاح می‌شود. گودی کمر می‌تواند نشان‌دهنده‌ی دررفتگی لگن هم باشد، به‌ویژه زمانی که ماشینی به فرزندتان زده یا از جایی پرت شده است. شرایط دیگری که موجب بروز گودی کمر در کودکان می‌شوند، ریشه در مشکلات سلسله‌اعصاب و عضلات دارد. این موقعیت‌ها به‌ندرت پیش می‌آیند، ولی در اینجا آنها را ذکر می‌کنیم. اختلالات دماغی؛ میلومننگوسل: این وضعیت به صورت مادرزادی ایجاد می‌شود. در این حالت نخاع از بین فضای خالی‌ای که در مهره‌های کمر ایجادشده بیرون می‌زند و گاهی در آنجا گیر می‌کند. دیستروفی: نوعی ناهنجاری عضلانی مادرزادی که عضله‌ها را ضعیف می‌کند. اتروفی ستون فقرات – عضلانی: نوعی ناهنجاری مادرزادی که موجب بروز حرکات غیرارادی در عضله‌ها می‌شود. آرتروگریبوزیس: این عارضه در زمان تولد ایجاد می‌شود و در آن استخوان‌ها نمی‌توانند به‌اندازه‌ای که در حالت عادی حرکت می‌کنند تکان بخورند.

گودی کمر در بارداری

زنان باردار زیادی طی دوران حاملگی‌شان کمردرد را تجربه می‌کنند. شکم و کفل‌های بیرون‌زده‌ نشانه ابتلای آنها به گودی کمر است. باوجوداین، طبق تحقیقات صورت‌گرفته گودی کمری که در زمان بارداری ایجاد می‌شود درواقع عملی است که ستون فقرات در راستای تنظیم مرکز جاذبه بدن انجام می‌دهد. کمردردی هم که خانم‌ها در این دوران احساس می‌کنند، معمولا به این خاطر است که جریان خون در بدن تغییر می‌کند و این درد پس از زایمان از بین خواهد رفت.

درمان هایی برای گودی کمر

درمان دارویی برای کاهش درد ناشی از آن. فیزیوتراپی به‌صورت روزانه تا قدرت عضلات و گستره حرکت افزایش یابد. کاهش وزن برای حفظ شکل ظاهری بدن. استفاده از قوزبند برای کودکان و نوجوانان. در مواردی که گودی کمر شدید می‌شود و خطر آسیب رسیدن به بافت‌های عصبی وجود دارد اقدام به جراحی می‌شود. استفاده از مکمل های غذایی تقویتی نظیر ویتامین D

عوارض گودی کمر چیست

در بیشتر مردم گودی کمر مشکل آن‌چنان جدی‌ای برای سلامتی‌شان به‌وجود نمی‌آورد، ولی باید در حفظ سلامتی ستون فقرات نهایت تلاش‌مان را به‌کار ببریم. ستون فقرات عضو مهمی است، زیرا مسئول حجم زیادی از حرکت‌های بدن و انعطاف‌پذیری آن است. درصورتی‌که به‌دنبال درمان گودی کمر نرویم ممکن است در بلندمدت مشکلاتی برای‌مان به‌وجود بیاورد و به ناراحتی‌هایی دررابطه با ستون فقرات، کمربند کفلی، پاها و اندام‌های داخلی مبتلا شویم.

پیشگیری از گودی کمر

نمی‌توانیم دستورالعمل خاصی برای جلوگیری از ابتلا به گودی کمر ارائه بدهیم، ولی با انجام چند ورزش مخصوص می‌توانید حالت بدن خود را خوب نگه‌ دارید و سالم بمانید. این ورزش ها عبارت‌اند از : بالا و پایین بردن شانه؛ چرخاندن گردن به یک سو؛ تمرین های یوگا ازجمله حالت گربه و پل؛ دراز کشیدن روی زمین و بالا بردن پاها؛ نشستن روی توپ ثابت و خم‌ کردن لگن.ایستادن زیاد در بلندمدت بر انحنای کمرتان تأثیر می‌گذارد و آن را بیشتر می‌کند. مطالعه‌ای درباره این موضوع انجام شده و طبق نتایج به‌دست آمده نشستن به‌نحو چشمگیری باعث می‌شود، تغییرات قوس بخش پایینی کمر کمتر شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که مجبورید به دلیل شغل‌تان یا برحسب عادت زیاد بایستید سعی کنید بین آن چندین وقفه بدهید و بنشینید. درضمن مطمئن شوید که پشتی صندلی‌ای که روی‌ آن می‌نشینید هم استاندارد است.

مراجعه به پزشک برای گودی کمر

درصورتی‌که به جلو خم شوید و قوس خودش را صاف کند (گودی کمر انعطاف‌پذیر باشد) پس نیازی به رفتن پیش پزشک و درمان ندارید. ولی درصورتی‌که با خم شدن قوس کمر تغییری نکند (گودی کمر انعطاف‌ناپذیر) پس باید به‌دنبال درمان آن باشید. همچنین اگر درد دارید و این درد شما را از انجام فعالیت‌های روزمره‌تان بازمی‌دارد هم باید حتما به پزشک مراجعه کنید. بخش اعظمی از انعطاف پذیری بدن‌ ما، حرکت آن و فعالیت‌های روزمره‌ای که انجام می‌دهیم با سلامت ستون فقرات ارتباط تنگاتنگی دارد. پیشنهاد ما این است که به پزشک مراجعه کنید تا او راه‌حلی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به انحنای اضافی ستون فقرات‌تان به شما ارائه دهد. هرچه زودتر به درمان گودی کمر بپردازیم، از مشکلاتی که در آینده برای سلامتی‌مان پیش می‌آید (ورم مفاصل، کمردرد مزمن و…) پیشگیری می‌کنیم.

درمان گودی کمر با فیزیوتراپی

دف از درمان فیزیو تراپی رفع گودی کمر ، بهبودی قوس غیر طبیعی و همچنین پیشگیری از پیشرفت بیشتر عارضه به وسیله ی تقویت عضلات شکمی و ماهیچه های جلو و پشت ران می باشد. زمانی که همه ی این عضلات قدرتمند تر شدند، می توانند با همکاری یکدیگر و با باز گرداندن باسن به زیر ستون فقرات و نگه داشتن آن در همان موقعیت، کمر را صاف کنند. فیزیو تراپیست همچنین فرد را معاینه کرده و او را از نظر وجود هر گونه عضله ی سفت و کوتاه و یا بلند و ضعیف، بررسی می کند. سپس یک برنامه ی باز توانی درمان گودی کمر با ورزش شامل تمرینات تقویتی و کششی با هدف اصلاح هر گونه ناهماهنگی در عضلات، طراحی می شود. در صورتی که درد شما شدید بوده و یا از بین نرود، فیزیو تراپیست ممکن است دارو های ضد التهاب تجویز کرده و یا از روش های مخصوصی مانند لیزر درمانی، فراصوت و یا تحریک الکتریکی اعصاب از روی پوست (TENS) استفاده کند. برای گرفتن نتایج مناسب، باید حداقل یک یا دو بار در هفته به فیزیو تراپیست مراجعه کرده و همچنین تمرینات خانگی را به طور روزانه و منظم انجام داد. برای کودکان و در برخی موارد برای بزرگسالان، استفاده از یک کمر بند طبی به منظور حمایت از کمر تا زمانی که ماهیچه ها تقویت شده و کمر به یک تراز طبیعی تر برسد، ضروری است. هر گونه درد ایجاد شده در اثر فیزیو تراپی و گودی کمر را می توان به وسیله ی دارو های ضد التهاب درمان کرد.

حرکات ورزشی برای گودی کمر

برای درمان گودی کمر مبتلایان بایستی روی کمر بخوابند، سرشان را از زمین جدا کنند و به سینه خود بچسبانند. این حرکت باعث می شود مهره های کمر حرکت رو به جلو داشته باشند و در نتیجه عضلات شکم منقبض شده و گودی کمر آهسته، آهسته برطرف می شود. در حرکتی دیگر افراد باید هنگامی که روی کمر خوابیدند، دو پای خود را هم زمان از زانو خم کنند و به سمت شکم آورند و سپس به حالت اول برگردانند. روش دیگر این است که افراد پاهای خود را به صورتی به سمت شکم خود آورند که زانو خم نشود که این روش آخر به دلیل سنگین بودن، بهتر است بعد از این که روش های دیگر به صورت متناوب انجام شد، صورت بگیرد. از دیگر حرکات ورزشی این است که افراد به روی کمر خوابیده و سپس یک پا را آهسته از زانو خم کنند و به سمت شکم بیاورند و بعد آن را به حالت اول برگردانند و پای دیگر را نیز به همین روش به سمت شکم آورند.

بیشتر بخوانید : درد فیله کمر ♥ درد یک طرفه کمر ♥ التهاب کمر ♥ کمر درد صبحگاهیکمر درد و حالت تهوع